System start-Stop – czym jest i jak działa?

Czym jest i jak działa system start-stop?

System start-stop spotkać można coraz częściej również w samochodach z rynku wtórnego. Jak ten system wpływa na stan samochodu używanego i czy jest wart bliższego zainteresowania?

Czym jest system start-stop?

System start-stop jest rozwiązaniem polegającym na wyłączaniu silnika w momentach mniejszego obciążenia jednostki napędowej, na przykład na postojach. Oznacza to, że urządzenia pokładowe, do których zaliczyć należy multimedia, klimatyzację czy wspomaganie układu kierowniczego, pracują dzięki energii pobieranej z akumulatora lub układów akumulatorowych w przypadku hybryd. Silnik ponownie uruchamia się w momencie ruszania lub kiedy zużyją się zapasy zgromadzonej energii.

Pierwsze systemy start-stop wprowadzono w latach 80. poprzedniego wieku. Jednak masowo zaczęły pojawiać się dopiero w latach 2005-2010. Dla producentów było to jedno z rozwiązań, które pozwalało sprostać coraz bardziej rygorystycznym normom emisji spalin. Jako że według badań samochód ok. 11 czasu swojej eksploatacji spędza na postojach, dzięki systemowi, który w takiej sytuacji automatycznie się wyłącza, można osiągnąć niższe zużycie paliwa i emisję CO2 do atmosfery. Jeżeli nawet różnice nie były duże, takie auto było postrzegane jako bardziej ekologiczne. Miało to również swoje przełożenie na przywileje podatkowe.

Budowa systemu

System start-stop jest na tyle zaawansowany i wymagający, że branża motoryzacyjna została zmuszona do stworzenia wydajniejszych akumulatorów i rozruszników zintegrowanych z alternatorem. Wiele elementów zyskało więc na solidności i stało się bardziej wyrafinowanymi.

To jednak nie wszystko, ponieważ wprowadzono też skomplikowane systemy kontrolujące i zarządzające energią. Ich zadaniem jest kontrola, aby akumulator zachował odpowiednią temperaturę i zdolność rozruchową. Wszystko po to, aby inne urządzenia pokładowe nie pobierały prądu w momencie rozruchu. Ponadto celem było wyeliminowanie szybszego zużycia pozostałych podzespołów, do których zaliczyć można na przykład turbosprężarki czy skrzynie biegów. Nie ulega więc wątpliwości, że system start-stop to rozwiązanie złożone i skomplikowane.

Jakie oszczędności daje układ start-stop?

W sprzyjających okolicznościach, kiedy samochód ma pod maską duży silnik benzynowy, pojemny akumulator, a przy tym jest eksploatowany w warunkach dużego zagęszczenia ruchu miejskiego, oszczędności w zużyciu paliwa mogą sięgnąć nawet 2 l na 100 km. Jednak zdecydowanie częściej oszczędności sięgają dziesiątych setnych litra paliwa. Najczęściej oszczędność w zużyciu paliwa sięga poziomu 3-10 proc. Dużo większą oszczędność da stosowanie się do zasad ekonomicznej jazdy, o której więcej w artykule pt. Ecodriving, czyli ekonomiczna jazda samochodem“.

System start-stop daje niewspółmiernie niskie oszczędności do poniesionych wydatków wynikających ze zmian konstrukcyjnych. Wprawdzie nowe podzespoły zyskały na trwałości, ale ich żywotność również jest ograniczona. Jednocześnie są one zdecydowanie droższe. Średnio wysokowytrzymałe akumulatory przy korzystaniu z systemu start-stop służą przez około 5-6 lat. Z kolei ich wymiana to koszt od 200 do 1200 zł za akumulator. Dodatkowe 50 zł kosztuje przeprowadzona w serwisie adaptacja systemowa. Jeżeli komputer pokładowy pokazuje błędy, jest ona niezbędna. Lepiej wygląda to przy rozrusznikach. W porównaniu do tradycyjnych odpowiedników są one droższe o 60-100 proc., ale przy tym kilkukrotnie bardziej żywotne.

Czy warto kupić samochód z systemem start-stop?

Za kilka lat samochody z systemem start-stop będą na rynku wtórnym czymś normalnym i często spotykanym. Na pewno takich aut nie należy się bać. Na przestrzeni kilku ostatnich lat producenci nie informowali o poważnych usterkach wynikających ze stosowania tego systemu. Oczywiście nie oznacza to, że takiego auta z rynku wtórnego nie należy dokładnie zweryfikować. Jak najbardziej, tak przez raport VIN, przegląd w warsztacie, jak i jazdę próbną.

Niestety, system start-stop nie zapewnia dużych oszczędności na zużyciu paliwa. Z drugiej strony eksploatacja takiego pojazdu to wyższe koszty. Dlatego warto pomyśleć o wyłączeniu tego systemu. Korzyści są bowiem niewspółmierne do kosztów i zużycia podzespołów.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4.5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz