Suzuki SX4 S-Cross – wymiary, cena, spalanie

Czym przekonuje Suzuki SX4 S-Cross?

Suzuki SX4 S-Cross to jedna z najlepszych opcji, jeżeli wziąć pod uwagę niezawodność kilkuletnich crossoverów. Czym zachwyca Suzuki SX4 S-Cross, jakie są jego wady i zalety, a także ile kosztuje używany Suzuki SX4 S-Cross?

Historia Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-Cross to model, który na rynku pojawił się wiosną 2013 roku, będąc zaprezentowanym podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. Mimo członu SX4 nie jest to bezpośredni następca Suzuki SX4, a model pozycjonowany wyżej. Wymiary Suzuki SX4 S-Cross wskazują, że to japoński konkurent dla modeli Nissan Qashqai czy Mitsubishi ASX, szerzej opisanego w artykule pt. Mitsubishi ASX opinie – sprawdzamy czy warto go kupić?“.

W porównaniu z poprzednikiem model SX4 S-Cross zachował ogólny charakter, ale dzięki większym wymiarom pasażerowie na tylnej kanapie mogą liczyć na więcej przestrzeni. Zwiększyła się też pojemność bagażnika, która liczy sobie od 430 do 1269 litrów.

Model przeszedł jeden face lifting. W 2016 zmieniono pas przedni, a w tym atrapę chłodnicy czy kształt reflektorów. Poza tym to inne wypełnienie tylnych świateł, nowe wersje wyposażenia, a także poszerzenie palety jednostek napędowych. Z kolei bezstopniowa skrzynia CVT została zastąpiona klasyczną, 6-biegową przekładnią hydrokinetyczną.

Suzuki SX4 S-Cross po liftingu
Suzuki SX4 S-Cross po liftingu

SX4 S-Cross Mild Hybrid

Z kolei w 2020 roku pojawił się Suzuki SX4 S-Cross Mild Hybrid. 48-woltowy układ miękkiej hybrydy to połączenie silnika spalinowego 1.4 BoosterJet o mocy 129 KM oraz napędzanego paskiem urządzenia ISG o mocy 10 kW, które jest jednocześnie rozrusznikiem i generatorem.

Wykończenie wnętrza i wyposażenie

Irytować może wykończenie wnętrza. Nie ma tu miejsca na miękkie tworzywa i wysokogatunkowe tkaniny. Elementy plastikowe są twarde, a tapicerka materiałowa tania. To jednak zrozumiałe, ponieważ SX4 S-Cross to budżetowy crossover. Co więcej, choć tyczy się to egzemplarzy sprzed liftingu, zdarzały się przypadki wypaczania od słońca konsoli środkowej. Japończycy problem ten usuwali jednak w ramach gwarancji.

Jeżeli wziąć pod uwagę wyposażenie Suzuki SX4 S-Cross, model był dostępny w kilku wersjach wyposażeniowych (Comfort, Premium, Elegance, Elegance SUN). Optymalnie poszukać egzemplarzy z wyposażeniem Elegance, w którym znaleźć można skórzaną tapicerkę czy duży szyberdach. Natomiast w wersji Elegance Sun wyróżnikiem jest m.in. panoramiczne okno dachowe.

Silniki Suzuki SX4 S-Cross

Paleta silników Suzuki SX4 S-Cross nie jest szczególnie bogata. Początkowo w ofercie były dwa silniki 1.6 – benzynowy 1.6 VVT oraz wysokoprężny 1.6 DDIS. Obydwa oferowały moc 120 KM.

Pierwszy jest solidnym benzyniakiem o stosunkowo niedużym spalaniu. Przy większych przebiegach zdarzają się wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów, rzadziej dekla rozrządu. Co ważne, nie jest to silnik rekomendowany do łączenia go z instalacją LPG. Poza tym warto pamiętać o regularnej wymianie oleju co 15 tys. km oraz regulacji zaworów co 40 tys. km. Warto dodać, że silnik 1.6 VVT łączono z bezstopniową skrzynią CVT.

Dobrym napędem jest też diesel, choć to znacznie większe ryzyko drogich w usunięciu awarii niż w przypadku silnika benzynowego. Poza tym to motor dość głośny i jako jedyny z palety łączony z 2-sprzęgłową skrzynią stosowaną po liftingu. Auta z tym motorem pod maską stanowią jednak mniejszość na rynku wtórnym.

Wraz z modernizacją pojawiły się zmiany wśród jednostek napędowych, a w tym silniki z doładowaniem BoosterJet – 1.0 o mocy 111 KM oraz 1.4 R4 generujący moc 140 KM. To motory z wtryskiem bezpośrednim, hydrauliką zaworów, łańcuchowym napędem rozrządu oraz turbosprężarką. Przynajmniej na razie nie słychać o problemach z tymi silnikami, ale warto pamiętać o wymianie oleju co 15 tys. km, choć w motorach od numeru VIN 650001 Suzuki przewiduje wymianę co 20 tys. km.

W 2020 roku w ich miejsce pojawił się motor 1.4 Boosterjet Hybrid o mocy 129 KM. Co ważne, silnik 1.4 przeszedł spore zmiany konstrukcyjne, m.in. zmieniono kształt tłoków, postawiono na nowy łańcuch rozrządu, natrysk oleju na denko tłoka, zmienne fazy rozrządu na obu wałkach oraz zintegrowany kolektor dolotowy.

SX4 S-Cross – dane techniczne

Dane techniczne SX4 S-Cross
Dane techniczne SX4 S-Cross

Sytuacja na rynku wtórnym

Używany Suzuki SX4 S-Cross ceny ma umiarkowane, a nawet niskie. Jako że to budżetowy crossover, którego cena w salonie startowała od 70 tys. zł, nic dziwnego, że i egzemplarz z rynku wtórnego kupić można stosunkowo tanio. Jeżeli to samochód z początku produkcji, ceny Suzuki SX4 S-Cross zaczynają się od 30 000 zł.

Podsumowując, Suzuki SX4 S-Cross opinie ma stosunkowo dobre. Trzeba mieć na uwadze, że jest to egzemplarz, który nie kusi jakością wykonania, komfortem czy bardzo dobrymi osiągami. Z drugiej strony jest to samochód trwały, choć miejscowo wykonany tanio, aczkolwiek jakość jest tu adekwatna do ceny.

Kierowcy, którzy szukają sobie egzemplarza na rynku wtórnym, na pewno powinni zwrócić uwagę na zabezpieczenie antykorozyjne. Wprawdzie model jest lepiej zabezpieczony przed korozją niż SX4, to zabezpieczenie nie jest idealne. Dlatego warto zapytać, czy właściciel postawił na dodatkową ochronę przed korozją, zwłaszcza podwozia, profili zamkniętych, maski oraz komory jednostki napędowej. Jeżeli nie, można to zrobić osobiście, co będzie kosztowało ok. 1,7 tys. zł. Dodatkowo warto pomyśleć o wygłuszeniu kabiny.

Tył SX4 S-Cross po liftingu
Tył SX4 S-Cross po liftingu

Oczywiście przed zakupem zawsze należy dokładnie zweryfikować egzemplarz z rynku wtórnego. W tym przypadku wiele o samochodzie, jego danych technicznych, fabrycznym wyposażeniu, wypadkowej historii itp. powie raport VIN. Dodatkowo obowiązkiem jest weryfikacja stanu technicznego auta podczas przeglądu technicznego, a w końcu sprawdzenie jego kondycji w trakcie jazdy próbnej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 3.5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz