Suzuki Liana – czym przekonuje solidny Japończyk?

Suzuki Liana

Suzuki Liana to samochód przygotowany wedle starego przepisu Japończyków, który pozwolił podbić zagraniczne rynki. Dlatego jest to pojazd solidny, choć niezbyt piękny, ale przy tym dostępny w przystępnej cenie. Jak w praktyce prezentuje się model Liana od Suzuki?

Chronologia Suzuki Liana

Suzuki Liana to następca kompaktowego modelu Baleno. Samochód na rynku zadebiutował w 2001 roku jako 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowy hatchback. Pierwszych zmian dokonano już rok później, kiedy zmieniony pas przedni i dodano listwy boczne. Ważne zmiany nastały też w 2003 roku. Wówczas do oferty została wprowadzona wersja Suzuki Liana 4 × 4.

Gruntowny face lifting nadwozia i wnętrza, a przy tym poprawy zawieszenia samochód doczekał się w 2004 roku. Ponownie zmieniono pas przedni, a w hatchbacku modyfikacji uległy jeszcze tylne lampy o przezroczystych kloszach. Natomiast wewnątrz postawiono na klasyczną deskę rozdzielczą. To ważna data również z punktu widzenia Polski, bo właśnie w tym roku model doczekał się debiutu na krajowym rynku. Zakończenie sprzedaży miało miejsce trzy lata później, kiedy do produkcji wszedł Suzuki SX4.

Nadwozie i wnętrze modelu Liana

Wewnątrz Liany miejsca jest naprawdę sporo. Z tyłu nie brakuje go nawet po maksymalnym odsunięciu przednich foteli. Co więcej, w nadmiarze jest go również nad głową, co jest wynikiem wysokiego nadwozia. Są kierowcy narzekający na mały bagażnik, ale licząc 348 l pojemności w hatchbacku i 447-litrowy kufer w sedanie, nie jest chyba pod tym względem najgorzej. Zwłaszcza że następca w postaci Suzuki SX4 oferuje jedynie 270 l przestrzeni bagażowej.

Duży plus należy się także za zabezpieczenia antykorozyjne. Ogniska korozji w zasadzie pojawiają się jedynie w niefachowo naprawionych egzemplarzach powypadkowych. Dlatego zawsze warto sprawdzić, czy dany egzemplarz nie ma wypadkowej przeszłości. Pomoże w tym m.in. raport VIN, który zawiera w sobie rejestr znanych incydentów pojazdu, włączając w to datę zdarzenia, wartość szkody, status uszkodzenia, ale i kraj, w którym doszło do kolizji.

Niezła jest też jakość materiałów w kabinie. Może wyłączając tapicerkę, choć i ona wytrzymuje próbę czasu, dobrze opierając się brudowi. Zresztą nie sprawia też wielu problemów w czyszczeniu. Solidne są także plastiki, a deska rozdzielcza została wykonana z materiałów miękkich i miłych w dotyku.

Niewielkie pole wyboru było natomiast na płaszczyźnie wyposażenia. Z polskich salonów wyjeżdżały jedynie modele wyposażone w klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka, radio z CD ze sterowaniem w kierownicy, ABS, cztery poduszki powietrzne i centralny zamek.

Suzuki Liana – silniki

W Suzuki Liana silniki nie dają wielkiego wyboru. Podstawową jednostką jest motor benzynowy 1.6 l o mocy 106 KM. To silnik zapewniający wystarczającą dynamikę, ale przede wszystkim trwały i bezawaryjny, z rozrządem napędzanym łańcuchem. Jego największą wadą jest apetyt na paliwo, ponieważ w warunkach miejskich Liana z tym silnikiem pod maską spalać można nawet 12 l na 100 km. Zupełnie inaczej wygląda to jednak w trasie, gdzie osiągnąć można spalanie rzędu 6,5 l/100 km. Niestety, nie jest to silnik zbyt cichy, a właśnie głośna praca jest wskazywana jako jego największa wada.

Uzupełniając silniki benzynowe, jest jeszcze jednostka napędowa 1.3 l. Ma ona moc 90 KM i spotykana jest jedynie w egzemplarzach z importu, na przykład z Niemiec. Dlatego zainteresowanych importem Liany z kraju naszych zachodnich sąsiadów, na pewno zainteresuje artykuł pt. Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“.

Uzupełnieniem oferty jest diesel 1.4 DDIS generujący 90 KM. Wprawdzie to konstrukcja PSA, ale osprzęt i jednostkę sterującą opracowało Suzuki. Silnik jest ekonomiczny, ale ma wąski przedział użytecznych obrotów. Również w tym przypadku rozrząd napędzany jest łańcuchem.

Jednocześnie na rynku wtórnym spotkać można model Aerio, będący amerykańskim odpowiednikiem Liany. Jako że Amerykanie lubią duże i mocne silniki, pod maską znajdują się nawet motory 2.0 l i 2.3 l o mocy odpowiednio 145 KM i 155 KM. Oczywiście obydwie czterocylindrowe jednostki napędowe są dynamiczne, ale mają wysokie spalanie. Poza tym problem może pojawić się z podażą części zamiennych.

W egzemplarzach na polskim rynku Liana oferowała przedni napęd. Jednak miłośnicy aut z napędem na cztery koła, przy odrobinie wytrwałości i szczęścia powinni znaleźć coś w sam raz dla siebie. Suzuki Liana 4 × 4 to egzemplarze importowane między innymi z Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

Zawieszenie Suzuki Liany

Przy egzemplarzach z pierwszej serii nie brakowało utyskiwań na właściwości jezdne Liany. Suzuki uporało się z tym dopiero przy liftingu. Dlatego najlepiej celować w egzemplarze co najmniej z 2004 roku, w których podwozie jest już znacznie solidniejsze. Zawieszenie jest wówczas dość trwałe, ale na szybsze zużycie narażone są elementy stabilizatorów i tuleje przednich wahaczy.

Suzuki Liana – usterki

Japońskie samochody wielokrotnie zachwycają solidnością i jakością wykonania, zwłaszcza te produkowane w Kraju Kwitnącej Wiśni, jak było w przypadku Liany. Wystarczy dodać, że Suzuki Liana to jeden z najmniej awaryjnych samochodów tamtego okresu, szczególnie jeżeli to egzemplarze wyprodukowane po 2004 roku. Jako że to samochody kilkunastoletnie, zawsze uważać trzeba na egzemplarze powypadkowe. Poza tym problemy mogą wynikać z zamontowania instalacji LPG.

Ceny i sytuacja rynkowa Liany

Suzuki Liana ceny ma bardzo rozbieżne. Najtańsze egzemplarze nabyć można już za około 5 tys. zł. Najdroższe auta są przeszło 4-krotnie droższe. Wszystko zależy od stanu technicznego, rocznika i przebiegu. Najważniejsze, że większość egzemplarzy pochodzi od osób prywatnych. Dlatego jest szansa znalezienia auta z rozsądnym przebiegiem, udokumentowanym serwisem i o bezwypadkowej historii. Oczywiście wszystko należy zweryfikować. Wiele o samochodzie mówi Historia Pojazdu. Raport to m.in.:

  • podstawowe informacje o pojeździe
  • fabryczne opcje wyposażenia zakodowane w numerze VIN
  • chronologiczna lista znanych szkód i kolizji
  • lista znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • lista wystąpień pojazdu na aukcjach internetowych lub motoryzacyjnych portalach ogłoszeniowych
  • informacje o sprawdzeniach numeru VIN w serwisie Autobaza
  • rejestr sprawdzeń egzemplarza w narodowych bazach pojazdów poszukiwanych
  • wykaz ostrzeżeń opublikowanych przez producenta
  • informacje na temat producenta
  • galeria zdjęć sprawdzanego pojazdu

Suzuki Liana – numer VIN

Suzuki LianaOczywiście niezbędne jest również sprawdzenie stanu technicznego auta, m.in. przez oględziny z mechanikiem, przegląd w niezależnym warsztacie i w końcu jazdę próbną.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

1 komentarz

Odpowiedz