Sprawdź jakie są płyny w samochodzie oraz co oznaczają kontrolki na desce rozdzielczej?

Bez wątpienia deska rozdzielcza to jeden z najważniejszych komponentów całego samochodu, który dostarcza kierowcy wiele istotnych informacji. Między innymi dowiemy się z niej jaka jest aktualna liczba obrotów silnika, z jaką poruszamy się prędkością oraz jaki jest stan poszczególnych układów i podzespołów. Pomagają w tym kontrolki samochodowe, którym przyjrzeliśmy się bliżej.

Trzy rodzaje kontrolek

Kontrolki na desce rozdzielczej możemy podzielić na trzy grupy, rozróżniając je kolorami na zielone, pomarańczowe oraz żółte.

Pierwsze są aktywne podczas pracy samochodu, informując nas między innymi o włączonych światłach mijania, kierunkowskazach czy włączonym tempomacie.

Kontrolki pomarańczowe sygnalizują pojawienie się problemu. Nie są to jednak awarie, które rozwiązać trzeba niezwłocznie. Po pojawieniu się kontrolki w tym kolorze można kontynuować jazdę, choć powstałą usterkę wyeliminować warto jak najszybciej.

Pozostają jeszcze kontrolki święcące się w kolorze czerwonym. Są to kontrolki ostrzegawcze. Pojawienie się ich podczas jazdy powinniśmy odebrać jako alarm i w najbliższym bezpiecznym miejscu zatrzymać samochód, wzywając pomoc drogową. Kontynuowanie jazdy przy palących się na czerwono kontrolkach jest niebezpieczne, a ponadto może przyczynić się do poważnego uszkodzenia poszczególnych elementów pojazdu.

Najważniejsze kontrolki na desce rozdzielczej

Pośród kontrolek, na które warto zwrócić baczną uwagę, jest ta ostrzegająca przed nieprawidłowym działaniem poduszek powietrznych. Kontrolka ta świecić się powinna tylko przez kilka sekund zaraz po uruchomieniu silnika. Jeśli nie zgaśnie, sygnalizuje awarię poduszek powietrznych.

Kolejna ważna kontrolka ostrzega nas przed awarią układu hamulcowego. Na ogół jej zapalenie się podczas jazdy nie jest równoznaczne z awarią tego układu, ale ze zbyt małą ilością płynu hamulcowego. Ponadto pamiętajmy, że zawsze pali się ona przy zaciągniętym hamulcu ręcznym.

Inną ważną kontrolką jest ta mówiąca o zbyt niskim poziomie oleju chłodzącego bądź też jego niewystarczającym ciśnieniu. Jak najszybciej braki oleju trzeba wówczas uzupełnić. W innym wypadku ryzykujemy zatarciem silnika.

Bagatelizować nie wolno również kontrolki ostrzegającej o zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego, co może sugerować jego awarię. Pominięcie tej kontrolki i dalsze użytkowanie auta w takim stanie może skutkować pęknięciem uszczelki pod głowicą.

Informacyjną kontrolką jest z kolei ta mówiąca o problemie z filtrem cząstek stałych. Pojawienie się jej oznacza, że filtr jest bliski zatkania. Z kolei kontrolka z napisem “check engine” lub symbolem silnika informuje o problemach z “sercem” naszego samochodu.

Zwłaszcza latem ważna jest też kontrolka informująca o zbyt małym ciśnieniu w oponie czy oponach. Nie tylko gumy zużywają się wówczas znacznie szybciej, ale również grozi to ich rozerwaniem.

Zauważmy też, że na desce rozdzielczej są kontrolki, które dotyczą tylko niektórych aut. Tak jest na przykład w przypadku kontrolki świec żarowych, która dotyczy jedynie samochodów z silnikiem diesla. Po jej zapaleniu jazda może być kontynuowana, choć po dotarciu na miejsce problemowi temu powinien przyjrzeć się specjalista.

Płyny eksploatacyjne

Silnik, wyważone opony czy sprawne hamulce nie wystarczą nam do tego, aby autem poruszać się bezpiecznie. Nie zapominajmy o płynach eksploatacyjnych, dzięki którym samochód jeździ, chłodzi silnik czy zwalnia. Wszystkie płyny trzeba kontrolować i regularnie wymieniać. Najważniejsze z nich to olej silnikowy, płyn chłodniczy i hamulcowy oraz olej w układzie kierowniczym.

Olej silnikowy

Stan i poziom oleju sprawdza się, wykorzystując do tego olejowy bagnet, który znajduje się obok klamki do dolewania oleju. Chcąc sprawdzić poziom oleju, najpierw trzeba wyjąć bagnet i przetrzeć go szmatką. Następnie włożyć do wlewu i po wyjęciu odczytać stan wskaźnika. Najlepiej, kiedy poziom oleju oscyluje pomiędzy wartością minimalną a maksymalną.

Zauważmy też, że najlepszy olej do auta to ten zalecany przez producenta. Uzupełniając jego braki najlepiej dolać taki, który w silniku już się znajduje. Jeśli nie jest to jednak możliwe, inny dolewany olej musi mieć identyczne parametry.

Płyn chłodniczy

Poziom płynu chłodniczego odczytujemy ze zbiornika. UWAGA! Zawsze robić należy to przy zimnym silniku. Wszystko dlatego, że pod wpływem wysokiej temperatury płyn chłodniczy zwiększa swoją objętość, a po odkręceniu wlewu gorący płyn wytryśnie i może nas poparzyć.

Także i w tym przypadku jego poziom powinien znajdować się pomiędzy wartością minimalną a maksymalną. Pamiętajmy, że płynu chłodniczego nie należy dolewać. Jeśli zauważycie jego braki, niedobory lepiej uzupełnić wodą. Z kolei przy jego wymianie wcześniej cały układ należy dokładnie przepłukać.

Płyn hamulcowy

Przy płynie hamulcowym trzeba zauważyć, że ma on właściwości higroskopijne, co oznacza, że pochłania on wilgoć z otoczenia. Jeżeli jest jej zbyt dużo, obniży się jego temperatura wrzenia i dojdzie do zagotowania, co będzie skutkowało zmniejszeniem jego skuteczności. Ponadto poszczególne elementy układu hamulcowego są wówczas narażone na korozję.

Płyn hamulcowy wymieniać należy co dwa lata lub kiedy stara ciesz z koloru brązowo-żółtego staje się szara. Uzupełnienie płyny hamulcowego odbywa się przez jego dolanie do zbiorniczka, który oznaczony jest symbolem koła zamkniętego w nawiasach.

Dodajmy również, że na płyn hamulcowy warto zwrócić uwagę podczas okresowego badania samochodu. Dobrze jest, jeśli podczas takiego przeglądu zostanie zbadana zawartość znajdującej się w nim wody.

Olej w układzie kierowniczym

Olej kierowniczy w swojej konsystencji jest zbliżony do oleju silnikowego z tą tylko różnicą, że nie jest on odporny na działanie wysokich temperatur. Jego wymiany dokonujemy co kilka lat, kiedy to staje się on mętny i zabrudzony.

Tak oto przedstawiliśmy Wam system najważniejszych kontrolek na desce rozdzielczej i podstawowe układy, dzięki którym samochody nadają się do jazdy. Tym samym mamy nadzieję, że kiedy następnym razem samochód przez Was prowadzony po raz kolejny spróbuje Was czymś zaskoczyć, szybko i poprawnie ocenicie sytuację, po czym, jeśli to możliwe będziecie kontynuować jazdę.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 1]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz