Spadek popytu sprawi, że diesle będą tańsze?

diesle będą tańsze

Nie jest wykluczone, że już niebawem diesle będą tańsze. Wszystko z uwagi na fakt, że w Europie popyt na auta z silnikami wysokoprężnymi spada. Co to oznacza dla polskiego rynku motoryzacyjnego?

Jak na znaczeniu tracą diesle?

O czym piszemy w artykule pt. Czy samochody z silnikiem Diesla odchodzą powoli do lamusa?, na podstawie danych serwisu Autobaza za III kwartał 2019 roku, udział aut z silnikiem Diesla się zmniejsza. Dane te potwierdzają informacje podane ACEA, które wskazują na to, że w analogicznym okresie w Europie samochody z silnikiem wysokoprężnym zaliczyły spadek o 14 proc. Czy w związku z tym diesle będą tańsze?

Nie można tego wykluczyć. Na rynku w Europie udział diesli w rynku spadł do poziomu poniżej 30 proc. Najwyższe spadki diesel zaliczył w następujących krajach:

  • Hiszpania – 34,7 proc.
  • Włochy – 24,5 proc.
  • Wielka Brytania – 20,8 proc.
  • Francja – 12,6 proc.

Co ciekawe, 4,7-procentowy wzrost samochodów z silnikiem wysokoprężnym odnotowano w Niemczech. Zależne może to być od polityki kraju naszych zachodnich sąsiadów w zakresie ochrony środowiska. Na terenie Niemiec wprowadza się bowiem strefy, gdzie wjazd mają diesle z normą czystości spalin Euro 5 lub wyższą. Okazuje się, że na trendzie przesiadania się przez Niemców na nowsze diesle i odchodzeniu od tego napędu przez mieszkańców innych krajów, sporo zyskać może Polska.

Udział diesli w imporcie

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, samochody z silnikiem Diesla nadal mają ogromny udział w imporcie. Tylko w I kwartale 2019 roku wyniósł on 43,5 proc., a więc o 0,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jest też wielce prawdopodobne, że udział diesli w prywatnym imporcie będzie coraz większy. Oczywiście, w głównej mierze auta nadal będą importowane z Niemiec. Tam, poza problemami z zakazem wjazdów dla diesli o normie Euro 4 lub niższej w wybrane strefy, proces wymiany na nowe samochody z silnikiem wysokoprężnym przyspieszyła afera z fałszowaniem pomiarów emisji spalin, co jest ze sobą ściśle powiązane.

Czy diesle będą tańsze?

Faktem jest, że na niemieckim rynku wtórnym cena diesli spada. Wskutek tego zainteresowanie Polaków autami z silnikiem wysokoprężnym pod maską będzie jeszcze większe. Jak uważają niektórzy specjaliści, dla polskiego rynku motoryzacyjnego może to być z korzyścią. W Polsce mogą bowiem za chwilę pojawiać się o wiele częściej diesle z normą Euro 4 czy nawet Euro 5, nabywane za cenę niższą niż dotychczas. To ważne zwłaszcza z uwagi na fakt, że diesle sprowadzane do Polski są młodsze niż auta benzynowe. Te ostatnie mają średnio 13 lat, podczas kiedy samochody z silnikiem wysokoprężnym niespełna 11 lat. Nie jest wykluczone, że wskutek zmian na zachodzie Europy wkrótce diesle sprowadzane do kraju będą jeszcze młodsze.

Diesle stanowczo nie stracą na polskim rynku również z uwagi na małe zainteresowanie samochodami z napędem elektrycznym. O ile w wybranych krajach Europy liczba ich rejestracji osiąga rok do roku wzrost nawet o przeszło 50 proc., o tyle w Polsce jest to wartość iluzoryczna. Z kolei w ofertach sprzedaży w III kwartale 2019 roku ich udział stanowił jedynie 0,10 proc.

Być może niebawem sytuacja ulegnie poprawie, co będzie wynikiem rządowych programów. Niestety, mają one sporo uchybień, o czym więcej w artykule pt. Rządowe dopłaty do aut elektrycznych wykluczają leasing“. Poza tym w dalszym ciągu w Polsce jest słaba infrastruktura dla aut elektrycznych, wliczając w to między innymi stacje ładowania.

Jeżeli diesel to tylko dokładnie sprawdzony…

Najprawdopodobniej więc diesle będą tańsze, szczególnie te importowane do kraju z Niemiec i innych krajów Europy. Niestety, nadal wiele z nich to samochody wypadkowe, które są sprowadzane do Polski przez handlarzy, następnie naprawiane i sprzedawane w niższej cenie. Często taki zakup jest mało intratny, a samochód może być nawet niebezpieczny. Dlatego zawsze przed zakupem należy go dokładnie sprawdzić. Nie tylko na płaszczyźnie stanu technicznego podczas oględzin z mechanikiem, przeglądu w warsztacie i jazdy próbnej. Ważna jest także historia pojazdu, a w niej:

  • Dane techniczne oraz wyposażenie
  • Informacje o szkodach i kolizjach
  • Chronologiczna historia pojazdu
  • Sprawdzenie baz kradzionych pojazdów
  • Informacje o wezwaniach serwisowych
  • Archiwalne zdjęcia pojazdu

Na pewno zakup kilkuletniego Diesla w atrakcyjnej cenie może być opłacalny. Zwłaszcza wówczas, kiedy to samochód znanej marki, do której części zamienne są szeroko dostępne, a model jest znany mechanikom. To bowiem przekłada się na niższe koszty napraw.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz