Solidny rodzinny samochód do 25 tys. zł

samochód rodzinny do 25 tys

Budżet rzędu 25 czy 30 tys. zł to całkiem sporo jak na samochód z drugiej ręki. Niestety, rynek wtórny jest przepełniony autami, których zakup jest obarczony dużym ryzykiem. Co kupić, jeżeli ma to być rodzinny samochód do 25 tys. zł?

Jaki powinien być samochód dla rodziny?

Jeżeli ma to być rodzinny samochód do 25 tys. zł, trzeba mieć na uwadze, że takie auta są łakomym kąskiem na rynku wtórnym. Przy zakładanym budżecie z reguły można sobie pozwolić na auto blisko 10-letnie. Zresztą lepiej, aby był to samochód starszy, ale za to w dobrym stanie technicznym i bezwypadkowy, co pozwala sprawdzić Historia Pojazdu.

Samochód dla rodziny, mówimy tu o modelu 2+2, powinien mieć na tyle obszerną kabinę, aby spokojnie pomieścić cztery osoby. Dodatkowo całkiem pojemny musi być jego bagażnik. W tym zestawieniu skupiono się także na silnikach. Są one na tyle duże, że samochód nie będzie miał problemu z pokonywaniem z optymalną prędkością tras szybkiego ruchu. Z reguły to motory 2-litrowe. O ile w przypadku diesli zawsze mają turbo i wtrysk bezpośredni, o tyle benzyniaki mogą być pozbawione turbodoładowania, a każdy z nich ma wtrysk pośredni.

Używany samochód do 25 000 zł – z kraju czy z importu?

Na rynku wtórnym oferta takich aut jest przebogata. Niestety, wiele z nich ma sporo na sumieniu, a biorąc pod uwagę duży popyt na rodzinne samochody w tej cenie, nabywcy często są oszukiwani.

Uważać trzeba przede wszystkim na samochody pochodzące z importu. Wielokrotnie do kraju importuje się auta rozbite, które później naprawia tanim kosztem i sprzedaje z zyskiem. Koniecznie sprawdzić trzeba nadwozie pojazdu pod kątem napraw blacharskich. Oczywiście z założeniem, że lakierowane elementy nie są niczym zaskakującym w kilkunastoletnim samochodzie. Ważne, aby nie były to auta po poważnych kolizjach, które na przykład mają wystrzelone poduszki powietrzne.

Poza tym wiele takich aut wchodziło w skład firmowych flot. Z reguły to diesle o wysokich przebiegach, co zwłaszcza przy osprzęcie silników wysokoprężnych może mieć znaczenie. Z drugiej strony firmy często nie oszczędzają na serwisie, czego nie można powiedzieć o użytkownikach prywatnych.

Rodzinny samochód do 25 tys. zł – przegląd rynku

Audi A4 B7

Pierwszą z propozycji jest produkowane w latach 2004-2008 Audi A4 B7. Jeżeli ma to być solidny samochód rodzinny łączący dobre osiągi z akceptowalnym spalaniem, najlepiej poszukać egzemplarza z silnikiem 1.8T o mocy 163 KM. Wprawdzie ma on problemy z nietrwałymi kompensatorami luzu zaworowego, ale to solidny napęd, który jest też stosunkowo tani w naprawach. Wystrzegać się natomiast trzeba egzemplarzy ze skrzynią Multitronic. O wiele bezpieczniej postawić na przekładnię manualną. Dostępne są za to modele ze świetnym napędem 4 × 4.

Audi A4 B7 nie ma również problemów z korozją, ale wiele egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym jest po mniejszych lub większych kolizjach. Koniecznością przed zakupem tego modelu jest więc sprawdzenie VIN.

Citroen C5 II

W latach 2008-2018 z taśm produkcyjnych zjeżdżał Citroen C5 II. Rodzinny samochód do 25 tys. zł to w tym przypadku egzemplarz z początku produkcji. Najlepszym wyborem pod kątem jednostki napędowej będzie 2-litrowy benzyniak. Niestety, był on stosowany jedynie przez pierwsze 2 lata produkcji i egzemplarzy z tym motorem pod maską jest niewiele. O wiele lepiej wygląda to w przypadku Diesla 2.0 HDi, choć tu zachodzi ryzyko zakupu auta z kolosalnym przebiegiem, a co za tym idzie konieczność doinwestowania. Sam silnik jest jednak naprawdę solidny.

Plus temu modelowi należy się za bogate wyposażenie i solidne zabezpieczenie antykorozyjne. Warto natomiast zweryfikować, czy wszystkie elementy wyposażania działają prawidłowo, a wcześniej przez Raport VIN porównać to, co samochód oferuje na tej płaszczyźnie obecnie i w momencie opuszczania fabryki.

Skontrolować trzeba również egzemplarze z zawieszeniem hydropneumatycznym, które jest trwałe, ale kosztowne w serwisie. Inne samochody mają zawieszenie z Peugeota 407, ale i jego remont jest dość drogi.

Ford Mondeo III

Ford Mondeo III (2007-2014) to duży samochód w umiarkowanej cenie. To także wybór atrakcyjny cenowo, ponieważ budżet rzędu 25 000 zł wystarczy do nabycia modelu z lat 2009-2010. Mondeo III z rynku wtórnego ma często poflotową przeszłość i silnik Diesla 2.0 TDCi pod maską. Miłośnicy silników benzynowych powinni rozejrzeć się za egzemplarzem z motorem dwulitrowym o mocy 145 KM, choć w tym przypadku będzie to samochód z początku produkcji. Inne silniki warte uwagi to 2.2 TDCi o mocy 175 lub 200 KM, ewentualnie benzyniak 2.5 T (220 KM). Osprzęt diesli jest jednak droższy niż w wypadku 2-litrówki, a benzyniak to dość duże spalanie. Błędem jest zakup egzemplarza z dieslem 1.6, który jest zbyt słaby lub silnikiem wysokoprężnym 1.8. Ten ostatni to bowiem motor zbyt awaryjny. Niezależnie od jednostki napędowej Mondeo III generacji wymaga kontroli pod kątem korozji. Często spotyka się też problemy ze wspomaganiem kierownicy.

Przy okazji warto wspomnieć o Fordzie C-Max, którego szerzej opisano w artykule pt. Używany Ford C-Max I – połączenie auta rodzinnego i kompaktu“.

Honda Accord VII

Siódma generacja Hondy Accord to najstarsze auto w tym zestawieniu. Jak na wiek jest to samochód dość drogi, ale ma to swoje przełożenie na solidność i jakość. 25 000 zł wystarczy, aby zostać właścicielem 11- lub 12-letniego egzemplarza.

Accord ceniony jest przez kierowców za trwałość i sportowe właściwości jezdne. Pośród silników polecane są benzyniaki 2.0 (155 KM) i 2.4 (190 KM). Oba są solidne, choć w pierwszych latach produkcji w 2-litrowym silniku stosowano nietrwałe wałki rozrządu, a większy benzyniak miewa kłopoty z nadmiernym spalaniem oleju. Ewentualnie polecić można Diesla 2.2 i-CTDi o mocy 140 KM. To silnik równie wytrzymały, choć większość Hond z tym motorem pod maską ma duże przebiegi i wymaga dofinansowania przez oryginalne i drogie części. Przed zakupem Honda Accord VII wymaga też obejrzenia pod kątem korozji.

Mazda 6 II

II generacja Mazdy 6 (2007-2012) to kolejny samochód z Kraju Kwitnącej Wiśni, który jest trwały i ma usportowiony charakter. To dobry wybór, ale pod warunkiem, że auto nie ma problemów z korozją będącą poważnym mankamentem tego modelu.

Wśród silników dobrym wyborem będzie dwulitrowy motor o mocy 147 KM, bo na auto z silnikiem 2.0 DISI (155 KM) 25 000 zł to nieco zbyt mało. Pozostaje jeszcze benzyniak 2.5 l oferowany w USA. Wówczas niezbędny jest jednak Raport pojazdu z USA, aby dokładniej sprawdzić egzemplarz importowany zza Oceanu. Uważać trzeba natomiast na mające swoje problemy mocno ryzykowne diesle 2.0 i 2.2.

Peugeot 508 I

Peugeot 508 I generacji był produkowany w latach 2010-2018. To solidny rodzinny samochód do 25 tys. zł, ale pod warunkiem, że pod maską ma dwulitrowego Diesla z niekręconym licznikiem przebiegu. To ważne, bo wiele z nich było na wyposażeniu flot. Poza tym do wyboru są jeszcze diesel 1.6 HDi 8V, choć ma zbyt słabe osiągi, oraz 2.2 HDi, ale to motor droższy w obsłudze niż wersja 2.0. Wystrzegać się natomiast trzeba problematycznych benzyniaków serii Prince. Co ważne, 508 to samochód dobrze wyposażony i bez większych problemów mechanicznych. Zdarzać się natomiast mogą awarie elektryki.

Renault Laguna III

Renault Laguna III (2007-2015) to samochód, który jest niedoceniany i zbiera złe opinie, co jest wynikiem fatalnej oceny Laguny II generacji. Z silnikiem benzynowym 2.0 o mocy 140 KM to bardzo ciekawa opcja, z korzystną relacją ceny do wieku. Alternatywą jest diesel 2.0 dCi lub benzynowa 2-litrówka z turbo. Model jest również wysoko oceniany za trwałość, choć zdarzają się pewne drobne problemy jakościowe. Najważniejsze jednak, że silnik, przeniesienie napędu i zawieszenie uchodzą za solidne.

Rodzinny samochód do 25 tys. zł – co wybrać?

Każdy samochód z powyższego zestawienia jest ciekawym wyborem. Oczywiście, o ile jest w pełni sprawny, napędza go polecany silnik i nie ma ogromnych przebiegów. Niezależnie od modelu należy pamiętać, że znalezienie dobrego auta wymaga czasu i jego dokładnej weryfikacji. Nie inaczej jest, jeżeli ma to być rodzinny samochód do 25 tys. zł. Większość pamięta o weryfikacji auta podczas oględzin przez mechanika, przeglądu w warsztacie i jazdy próbnej. To kluczowe, ale jeszcze wcześniej o samochodzie wiele powie raport VIN zawierający w sobie:

  • dane techniczne
  • rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • historię znanych szkód i kolizji
  • rejestr sprawdzeń numeru VIN w serwisie Autobaza
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • adres miejsca montażu
  • dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
  • dane dotyczące fabrycznego wyposażenia samochodu
  • galerię zdjęć pojazdu

W ten sposób o wiele łatwiej dokładnie zweryfikować stan techniczny pojazdu, ale też fakty, którymi sprzedawca się nie pochwali, np. wypadkowa przeszłość, cofanie licznika itp.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz