Skoda Rapid — opinie, zalety, dane techniczne

Jakie opinie ma Skoda Rapid?

Skoda Rapid opinie wśród kierowców ma dość dobre. Nie ulega wątpliwości, że jest to również auto popularne na drogach w Polsce, co sprawia, że i na rynku wtórnym to model dość powszechny. Co przemawia za używaną Skodą Rapid?

Historia Skody Rapid

Skoda Rapid po raz pierwszy została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku, kiedy ukazano ją jako MissionL. Rok później pokazano wersję produkcyjną, a cały model był produkowany w latach 2012-2019. Co sprawia, że Skoda Rapid opinie wśród kierowców ma całkiem niezłe?

Zacznijmy od tego, że model zbudowano na bazie płyty podłogowej A05 (PQ25), znanej z budowy między innymi Seata Ibiza, Volkswagena Polo czy Audi A1, o którym szerzej w artykule Audi A1 – opinie, usterki, silniki“. W toku produkcji model Rapid przeszedł dwie modernizacje — pod koniec 2013 i 2015 roku. Przy pierwszym face liftingu zmodernizowano wnętrze auta, które zyskało nowe wzory tapicerki, trójramienną kierownicę i system audio. Dodatkowo poprawiono materiały w kokpicie i dodano nowy silnik wysokoprężny 1.6 TDI o mocy 90 KM, z systemem Start&Stop oraz układem odzyskiwania energii.

Druga modyfikacja skutkowała wprowadzeniem nowych jednostek napędowych i poszerzeniem listy wyposażenia o system dostępu bezkluczykowego czy aktywny tempomat z radarem. Dodano też kierunkowskazy na lusterkach zewnętrznych.

Rapid był produkowany jako liftback, ale w 2013 roku, choć tylko na rynek chiński, wypuszczono odmianę Rapida z nadwoziem sedan. Ta wersja nie różni się jednak wiele zewnętrznie od liftbacka i ma jedynie mniej łagodnie poprowadzony słupek C, wyraźniej zaznaczony bagażnik i odrobinę przestylizowane lampy z tyłu.

Dodatkowo w 2013 roku zaprezentowano Skodę Rapid Sport. To już auto o znacznie agresywniejszym charakterze, który ma przeprojektowany przedni zderzak, otwory na pokrywie silnika, spojler z tyłu i dyfuzor z podwójnym wydechem. Ponadto przeprojektowano tylne lampy i postawiono na 19-calowe alufelgi. Z kolei w kabinie podświetlono progi, umieszczono sportową kierownicę i fotele Recaro.

Rapid z taśm produkcyjnych po raz ostatni zjechał wiosną 2019 roku. Model został zastąpiony przez większego hatchbacka — Skodę Scala.

Nadwozie i wnętrze

Skoda Rapid to klasyczna i spójna bryła. Nie ma tu ciekawych, designerskich dodatków. Nadwozie jest raczej nudne, ale przy tym funkcjonalne, co jest kluczem do sukcesu tego modelu. Pojemność bagażnika w wersji liftback ma od 550 do 1490 l, a więc wielu zastrzeżeń mieć nie można.

Auto jest też całkiem przestronne. Z tyłu dobrze czuć się powinny nawet osoby o wzroście 185 cm, choć z uwagi na kiepskie wyprofilowanie kanapy, komfort jest nieco ograniczony. Wygodne są też fotele z przodu. Poza tym wnętrze jest wykonane w całości z twardych plastików, które szybko się rysują i przy większym przebiegu mogą trzeszczeć podczas jazdy po nierównościach. Łatwo uszkodzić także miękkie szyby i nietrwałe uszczelki drzwiowe.

Wnętrze jest za to ergonomiczne. Rapid to samochód prosty w obsłudze, ale wolny od zaawansowanych systemów pokładowych. W związku z tym rzadkie są tu również usterki pokładowej elektroniki. Jeżeli już się do czegoś przyczepić, kierowcy narzekają na zawieszający się system nawigacji.

Skoda Rapid — opinie o silnikach

Pod maską Rapida znaleźć można kilkanaście wersji motorów benzynowych i wysokoprężnych. Większość egzemplarzy z rynku wtórnego ma silniki benzynowe, ale ok. 1/3 podaży to diesle.

Najmniejszym silnikiem jest trzycylindrowa jednostka 1.0 TSI, która rozwija moc 95 lub 110 KM, ale w ofercie była dopiero od 2017 roku. To silnik ekonomiczny, a przy większej jednostce całkiem dynamiczny. Przynajmniej na razie nie słychać też o jego typowych usterkach.

Podstawową jednostką napędową jest silnik 1.2 MPI, chętnie przerabiany pod zasilanie LPG. Motor jest trwały, aczkolwiek zdarzają się awarie cewek zapłonowych, sygnalizowane nierówną pracą silnika i świecąca się kontrolką check engine”. Niekiedy wymiany wymaga łańcuchowy napęd rozrządu, co tyczy się zwłaszcza aut z rzadko wymienianym olejem.

Diesle miały pojemności 1.4 i 1.6 l, z położeniem nacisku na mocniejsze jednostki wysokoprężne. Ropniak 1.6 TDI ma dobrą opinię, co potwierdzają auta z rynku wtórnego, które na liczniku często mają powyżej 300 tys. km. Zakup auta ze słabszym dieslem jest bez sensu. Wprawdzie to spora oszczędność paliwa, ale dużo gorsza dynamika. Jak zwykle przy silnikach wysokoprężnych, szczególną uwagę należy zwrócić na stan osprzętu i sprzęgła, a ponadto poziom zapełnienia filtra cząstek stałych.

Skoda Rapid — dane techniczne

Dane techniczne Skody Rapid

Prostą konstrukcję ma zawieszenie Skody. Z przodu pracują kolumny McPhersona, a z tyłu belka skrętna. Większych zastrzeżeń do prowadzenia auta mieć nie można. Zwłaszcza że zawieszenie jest stosunkowo trwałe. W pierwszej kolejności awarii ulegają łączniki stabilizatorów i końcówki drążków kierowniczych. Poza tym Rapid oferuje precyzyjny układ kierowniczy, dzięki czemu sporą przyjemnością jest nawet jazda po krętej drodze.

Sytuacja na rynku wtórnym

Używana Skoda Rapid opinie ma w dużej mierze pochlebne, a to model dość popularny. Jego podaż na rynku wtórnym opiewa na znacznie ponad pół tysiąca egzemplarzy, z czego nawet 90% pochodzi z polskich salonów. Jako że często było to auto flotowe, wielokrotnie przebiegi sięgają tu 200 tys. km i więcej.

Dlatego również ceny Skoda Rapid ma różne. Najtańsze egzemplarze, z początku produkcji i z dużymi przebiegami, kosztują do 20 000 zł. Jednak już najdroższe auta to wydatek nawet 60 000 zł. W tym przypadku to dealerskie samochody testowe o przebiegach poniżej 10 tys. km i z bogatym wyposażeniem.

Wydaje się, że Rapid to naprawdę ciekawy wybór na auto całkiem przestronne, z dużym bagażnikiem, funkcjonalnym wnętrzem i niezłą trwałością mechaniczną. Oczywiście w dalszym ciągu, nawet w przypadku stosunkowo nowego auta, zakup musi być poprzedzony jego weryfikacją. Na wstępie warto sprawdzić raport VIN, który pozwala zweryfikować rzeczywisty przebieg, fabryczne wyposażenie, informacje o szkodach i usterkach, ale też przejrzeć rejestry baz kradzieżowych. Później, już na miejscu u sprzedawcy, auto powinien obejrzeć mechanik. W końcu niezbędny jest przegląd w warsztacie, a także jazda próbna. Dopiero wówczas można przejść do podpisywania umowy kupna-sprzedaży, którą w szczegółach opisuje artykuł pt. Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 3.3]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz