Ściąganie samochodu podczas jazdy na wprost. Jakie są tego przyczyny?

ściąganie samochodu podczas jazdy na wprost

Samoczynne skręcanie podczas jazdy jest mocno irytujące. Co gorsza, ta drobna przypadłość może mieć wiele przyczyn, a ich rozwikłanie jest niekiedy tak samo trudne, jak wibracji na kierownicy. Co powoduje ściąganie samochodu podczas jazdy na wprost?

Ciśnienie w oponach

Niekiedy rozwiązanie tego problemu wymaga sprawdzenia wielu obszarów, a tym samym poniesienia przy tym pewnych strat finansowych. Nie zawsze jest to jednak konieczne. Należy pamiętać, że auto może być ściągane przez silny wiatr. Narażone są na to głównie lżejsze, węższe i wyższe samochody, które poruszają się po nieosłoniętych drogach.

Za ściąganie samochodu podczas jazdy na wprost odpowiadać może też nieprawidłowe ciśnienie w oponach, choć różnica w stosunku do normy musi być tu naprawdę spora. Dlatego przy niewielkich odstępstwach od normy dopompowanie koła na pewno nie rozwiąże problemu.

Nierównomierne zużycie opon

Nie tylko mocno niedopompowane opony mogą być przyczyną ściągania. Większe znaczenie może mieć nierównomierne ich zużycie. Jeśli różnica w zużyciu opon na osi jest znacząca, skutkować będzie to ściąganiem samochodu. Chcąc to zweryfikować, wystarczy zamienić koła stronami. Jeśli to w ogóle możliwe. Przy oponach kierunkowych lub asymetrycznych wymagana będzie bowiem wizyta w serwisie, gdyż wymagają one zdjęcia z obręczy. W teorii można przełożyć opony i nie zwracać uwagi na kierunek toczenia, ale wówczas wynik może być zakłamany. Więcej o samych gumach i ich wpływie na bezpieczeństwo piszemy w artykule pt. Jak sprawdzić stan opon używanych?“.

Niewłaściwa geometria zawieszenia

Nierównomierne zużycie opon to wynik niewłaściwej geometrii zawieszenia. Dlatego kierowca, który zaobserwuje ściąganie samochodu podczas jazdy na wprost, w pierwszej kolejności powinien skontrolować właśnie ten obszar, ustalając, co jest przyczyną problemów — skrzywienie któregoś z elementów czy zła geometria. Generujący to wydatek sprowadza się do kwoty 120–200 zł. Poza tym badanie geometrii zawsze poprzedzone powinno być kontrolą elementów zawieszenia, a więc przy okazji wyeliminowane zostaną ewentualne przyczyny ściągania auta.

Wprawdzie luzy w zawieszeniu rzadko mają wpływ na ściąganie, to skrzywienie wahacza czy zwrotnicy jak najbardziej. Zazwyczaj jest to wynik uderzenia kołem w krawężnik. Podczas kosztującej ok. 100 zł kontroli zawieszenia, mechanik sprawdza również stan sprężyn. Niekiedy pęknięcie jednej z nich nie jest odczuwalne, ale może odpowiadać za ściąganie samochodu podczas jazdy. Ich wymiana, a wymienia się je parami to koszt od 150 do 300 zł na koło.

Zapieczony hamulec jednego z kół

Dość powszechną przyczyną ściągania jest zapieczony hamulec któregoś z kół. Zazwyczaj tyczy się to hamulca tarczowego i dawno nieserwisowanego zacisku. Po hamowaniu zapieczony zacisk może jeszcze długo trzymać tarczę, a tym samym wpływać na zmianę toru jazdy. Jego regeneracja kosztuje nie więcej niż 200 zł.

Niewłaściwa geometria nadwozia

Największy problem mają kierowcy, których auta ściągają wskutek niewłaściwej geometrii nadwozia. Świadczy to bowiem o powypadkowej przeszłości samochodu. Cena takiej naprawy jest różna i zależna od marki i modelu, ale też typu powstałej usterki.

Jak sprawdzać, czy auto ściąga?

Ewentualne ściąganie samochodu podczas jazdy na wprost, sprawdzić należy również podczas zakupu pojazdu na rynku wtórnym. Pomoże w tym jazda próbna, najlepiej po równej i szerokiej drodze i przy bezwietrznej pogodzie. Wystarczy rozpędzić samochód do prędkości około 100 km/h i puścić kierownicę. Wyraźne ściąganie nastąpi niemal od razu. Dla pewności próbę tę warto wykonać w obu kierunkach jazdy, co pomoże wyeliminować efekt nachylenia drogi czy wiatru.

O ile ściąganie samochodu spowodowane nieodpowiednim ciśnieniem nie jest wielkim problemem i łatwo sobie z tym porazić, o tyle przy niewłaściwej geometrii zawieszenia, czy występujących w nim luzów, trzeba przygotować się na wydatek rzędu kilkuset złotych. Najgorzej, jeżeli winę za to ponosi geometria nadwozia, co świadczy o tym, że auto jest powypadkowe. Oczywiście większość sprzedawców nie zamierza o tym informować potencjalnych nabywców, a więc taki pojazd warto w tym kierunku zweryfikować. Pomoże w tym Historia Pojazdu.

Zawiera ona w sobie dane techniczne czy fabryczne wyposażenie danego modelu, ale co ważniejsze, również przypisane przez producenta do danego modelu akcje serwisowe i w końcu informacje o szkodach i kolizjach. Pozwala to w weryfikacji wypadkowych egzemplarzy, co skutecznie odwiedzie kierowcę od zakupu takiego auta lub będzie pretekstem do negocjacji jego ceny. Dla uzupełnienia dodajmy, że raport VIN to również zdjęcia z poprzednich aukcji sprzedażowych, jeśli oczywiście takowe miały miejsce i są o nich wzmianki, jak i informacje z baz kradzieżowych. Zwiększa to szanse na zakup samochodu o bezwypadkowej przeszłości, legalnego i sprawnego technicznie.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 4.6]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz