Samochody ze Szwajcarii – jak kupować i sprowadzić?

samochody ze Szwajcarii

Niewielu Polaków sprowadza samochody ze Szwajcarii. Są jednak tacy, którzy szukają sobie w tym kraju auta w sam raz dla siebie. Zresztą zdarza się, że importują je również handlarze, po czym sprzedają już w Polsce. Jak kupić samochód od Helwetów, nie narażając się przy tym na przykre konsekwencje zakupu auta w złym stanie technicznym, wypadkowego, z przekręconym licznikiem i innymi wadami?

Samochody ze Szwajcarii – najważniejsze dokumenty

Przy samochodach sprowadzonych do Polski, które nie zostały zarejestrowane w kraju, jest więcej formalności niż przy autach importowanych i już widniejących w polskim systemie. Wprawdzie urzędy uprościły proces rejestracji samochodów sprowadzanych z UE, ale Szwajcaria nie jest krajem należącym do Wspólnoty Europejskiej. Dlatego ściągając samochody ze Szwajcarii i kupując takie auta od handlarzy, trzeba zwrócić baczną uwagę na listę niezbędnych dokumentów, które należy uzyskać od sprzedającego i przygotować dla zarejestrowania pojazdu w Polsce.

Fahrzeugausweis

Fahrzeugausweis to szwajcarski odpowiednik dowodu rejestracyjnego. Szary dokument jest identyczny we wszystkich szwajcarskich kantonach. Inny może być natomiast język na dokumencie. W zależności od kantonu i obowiązującego w nim języka urzędowego Fahrzeugausweis może być po niemiecku, włosku lub francusku.

Najważniejsze, aby dane w dowodzie rejestracyjnym były zgodne z innymi dokumentami, ale i numerem VIN na samochodzie, który szerzej opisuje artykuł pt. Jakie informacje zawiera numer VIN?“. Na dowodzie rejestracyjnym znajdować się również musi pieczątka, która świadczy o wyrejestrowaniu samochodu ze szwajcarskiego systemu. Bez niej nie można zarejestrować auta w Polsce.

Potwierdzenie opłacenia akcyzy

Samochody ze Szwajcarii muszą mieć opłaconą akcyzę. Zdarza się, że sprzedający informuje, że samochód jest po opłatach, co nie ma potwierdzenia w rzeczywistości. Obecnie obowiązują dwie stawki akcyzy, tj.:

  • 3,1% wartości samochodu z silnikiem o pojemności do 2000 cm3
  • 18,6% wartości samochodu z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3

Warto uspokoić, że fakt zapłaty akcyzy da się sprawdzić przez Internet. W tym celu należy wejść na stronę puesc.gov.pl, która należy do Ministerstwa Finansów, a następnie założyć konto i sprawdzić, czy dla danego pojazdu sprzedający zapłacił akcyzę.

Jeżeli została ona opłacona, warto zerknąć na datę jej zapłaty. Dzięki temu można poznać przybliżony okres sprowadzenia samochodu do Polski. Jeżeli miał on opłaconą akcyzę przed kilkoma miesiącami, może to świadczyć, że poprzez ten czas był naprawiany.

Świadectwo dokonania odprawy celnej

Samochody sprowadzane spoza Unii Europejskiej są też oclone. Opłata wynosi 10% wartości celnej samochodu, a więc z reguły kwoty, za którą kupiono pojazd. W przypadku samochodów ze Szwajcarii UE zawarła porozumienie i obniżyła tę stawkę do 0%. Jednak pod warunkiem, że auto było wyprodukowane na terenie Wspólnoty Europejskiej i ma świadectwo pochodzenia EUR-1.

Dowód zakupu samochodu

Jeżeli są to samochody ze Szwajcarii kupione od handlarza prowadzącego działalność gospodarczą, należy mieć odpis z KRS lub CEIDG. Ważne, aby na odpisie w kodach działalności znajdowała się informacja, że podmiot prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną samochodów osobowych i furgonetek. Jednym z najpopularniejszych oznaczeń PKD dla tego rodzaju działalności jest kod 45.1.Z. Przy takim dokumencie do rejestracji samochodu wymagana będzie jedynie faktura wystawiona na dane nowego właściciela.

W innym wypadku, jeżeli handlarz nie prowadzi działalności lub też w kodach PKD nie ma obrotu samochodami, zachowana musi zostać ciągłość umów. Wydział Komunikacji będzie bowiem wymagał umowy między handlarzem i sprzedającym samochód Szwajcarem, a także umowy sprzedającego z obecnym właścicielem.

Tłumaczenie dokumentów

Chcąc zarejestrować samochody ze Szwajcarii, konieczne jest przetłumaczenie kilku dokumentów, tj.:

  • umowy kupna-sprzedaży lub faktury
  • świadectwa odprawy celnej
  • szwajcarskiego dowodu rejestracyjnego

Tłumaczenie musi wykonać tłumacz przysięgły.

Badanie techniczne

Motorfahrzeugkontrolle, czyli badania techniczne, są w Szwajcarii bardzo restrykcyjne. Mimo wszystko nie uznają ich wydziały komunikacji w Polsce. Dlatego po sprowadzeniu samochodu do kraju niezbędne są dodatkowe badania lub pełny przegląd techniczny. Ważne, że dla pierwszego badania w kraju jeszcze przed rejestracją tablice rejestracyjne nie są obowiązkowe.

Ubezpieczenie OC

Samochód może mieć ważne szwajcarskie ubezpieczenie tymczasowe wraz z zakupionymi przez osobę prywatną lub handlarza tablicami. Taka polisa pozwala zarejestrować samochód w Polsce. Najważniejsze jednak, aby w dniu rejestracji auta w kraju wykupić polską polisę ubezpieczeniową, gdyż w momencie rejestracji zagraniczne OC wygasa. W innym wypadku właściciel naraża się na karę od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Te już dziś są wysokie, a od 2020 roku będą jeszcze wyższe. Brak OC dla samochodu osobowego dłużej niż przez 14 dni może oznaczać ubytek z portfela blisko 5000 zł. Więcej o wysokości kar nakładanych przez UFG w artykule Ile wynoszą kary za brak OC?“.

Alternatywą jest zakup 30-dniowej polisy OC już w Polsce. Pozwoli to załatwić wszystkie formalności związane z rejestracją. Jednak również i krótkoterminowe ubezpieczenie OC wygasa wraz z dniem rejestracji.

Pozostałe

Poza tym dla rejestracji samochodu w Polsce konieczne są:

  • potwierdzenie wniesienia opłat w urzędzie
  • wypełniony wniosek o rejestrację auta sprowadzonego z zagranicy
  • dowód tożsamości (dla osób fizycznych) lub odpis z krajowego rejestru sądowego (dla firm)
  • zagraniczne tablice rejestracyjne lub wniosek o ich braku

Tablice eksportowe samochodów ze Szwajcarii

Samochody ze Szwajcarii, które do kraju przyjechały na kołach, muszą mieć wykupione tablice rejestracyjne wraz z ubezpieczeniem. Jeżeli samochód jest kupowany od handlarza i ma tablice eksportowe, należy sprawdzić ich ważność. Data ważności szwajcarskich tablic rejestracyjnych widnieje na samych blachach:

  • białe cyfry na czerwonym prostokącie oznaczają rok ważności
  • duże czarne cyfry oznaczają miesiąc ważności

Przednia tablica rejestracyjna zawsze jest biała, nieco zaokrąglona i ma wymiary 30 × 8 cm. Pierwsze dwie litery oznaczają tu kanon, a więc jednostkę administracyjną Szwajcarii będącą odpowiednikiem województwa w Polsce. Dalej jest czarna kropka i 6 cyfr z odstępem pomiędzy 3 a 4 cyfrą.

W przypadku tylnych tablic mogą one mieć standardowy rozmiar identyczny z polskimi tablicami rejestracyjnymi lub mieć dwa rzędy. Wówczas tablica ma wymiar 30 × 16 cm. Znajdują się na niej:

  • litery identyfikujące kanton
  • godło kantonu
  • numer
  • data ważności
  • herb szwajcarski

Jeżeli samochód ze Szwajcarii został sprowadzony do Polski na tablicach eksportowych, może się na nich poruszać w kraju, ale tylko do daty upłynięcia ich ważności.

Tablice nieeksportowe lub komisowe OC

Problemy mogą mieć kierowcy, którzy kupią samochód z normalnymi, czyli nieeksportowymi tablicami szwajcarskimi. Wówczas samochody są sprowadzane na lawetach, ale spotkać można je sporadycznie, a jeżeli już to z reguły rejki są podrobione. Wszystko dlatego, że tablice rejestracyjne w Szwajcarii są przypisane do właściciela, a nie do samochodu. Dlatego pozostają one w Szwajcarii. Oczywiście takim autem nie można poruszać się po drogach publicznych.

Uważać trzeba też na ogłoszenia, gdzie sprzedawcy zapewniają, że samochód ma komisowe OC. To kłamstwo, ponieważ 30-dniowe OC ważne jest jedynie, jeżeli samochód jest zarejestrowany. Oczywiście nowy właściciel może wracać takim samochodem na kołach, ale naraża się na mandat. Co gorsza, jeżeli dojdzie do kolizji i nawet nie będzie ona winą kierowcy, koszty naprawy będzie trzeba pokryć z własnej kieszeni. Chcąc być fair wobec przepisów prawa, samochód można przetransportować na lawecie lub zakupić czerwone tablice tymczasowe.

Samochody ze Szwajcarii – opinie kierowców

Bez wątpienia samochody ze Szwajcarii mają swoje plusy, ale nie są również pozbawione wad. Pamiętać trzeba przede wszystkim o tym, że większość samochodów ze Szwajcarii sprowadzonych do Polski to egzemplarze mniej lub mocniej uszkodzone. Takie auta opłaca się bowiem importować z uwagi na ich niższą cenę. Wręcz przeciwnie jest z samochodami w dobrym stanie technicznym. Przy takim zakupie należy liczyć się nie tylko z wydatkiem na zakup, ale też kosztami transportu, cła, akcyzy, podatku VAT i marży. To wszystko sprawia, że cena samochodu ze Szwajcarii wyniosłaby więcej niż jego wartość. Jako że w dużej mierze to auta po kolizjach, należy sprawdzić, jak poważnie samochód był uszkodzony oraz ocenić jakość przeprowadzonej naprawy.

Znacznie prościej i taniej sprowadzić samochód z Niemiec. Również z uwagi na odległość dzielącą oba kraje. Import aut zza zachodniej granicy w szczegółach opisuje artykuł Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz