Samochody z USA. Jak sprowadzić auto z Ameryki?

Samochody z USA. Jak sprowadzić auto z Ameryki?

Samochody z USA nadal budzą duże zainteresowanie wśród polskich kierowców. Jak sprowadzić auto z Ameryki, na co zwrócić uwagę i co zmienić w takim pojeździe, aby przystosować go do poruszania się po europejskich drogach?

Stany Zjednoczone jako jeden z głównych rynków importu

Jak piszemy w artykule pt. “Audi A4 – najpopularniejsze auto 2020 z importu“, USA to jeden z głównych rynków importu aut do Polski. W całym 2020 roku nad Wisłę sprowadzono blisko 850 tys. aut. Samochody z USA importowano w liczbie 33 367 egzemplarzy. Pod względem wielkości importu Stany Zjednoczone ustąpiły więc miejsca tylko dla Niemiec, Francji, Belgii i Holandii.

Import samochodów z USA to szansa na zakup używanego auta w dobrej cenie. Wszystko dlatego, że ceny nowych samochodów w USA są znacznie niższe niż na Starym Kontynencie.

Jednak USA to również dobry rynek dla wybranych grup zmotoryzowanych. Coś dla siebie znajdą tam kierowcy, którzy szukają m.in.:

  • amerykańskich klasyków (np. Dodge Charger);
  • modeli sportowych (np. Pontiac Trans Am, Chevy Corvette, Chevrolet Camaro, Dodge Viper, Ford Mustang);
  • modeli pick-up (np. Dodge RAM, Ford F Series).

Zakup auta w USA przez pośrednika

Problem stanowi zakup i transport samochodu z USA do Polski. O ile auto z Niemiec, Holandii, Belgii czy Francji możemy przetransportować osobiście, samochody z USA muszą dotrzeć do Europy drogą morską. Załatwienie wszystkich formalności przerasta możliwości większości klientów indywidualnych i firm. Dlatego najbezpieczniej i najwygodniej jest zlecić cały proces specjalizującej się w tym firmie.

W związku z tym, że auta z USA również w Polsce cieszą się coraz większym zainteresowaniem, na rynku przybywa pośredników. Kupują oni amerykańskie samochody dla swojego klienta i sprowadzają je do Polski. Oczywiście robią to za odpowiednią opłatą. W zależności od wyboru pośrednika i sprowadzanego pojazdu takie opłaty wynoszą od ok. 2500 zł do ponad 5000 zł.

Dla zabezpieczenia swojego interesu pośrednik bierze udział w aukcji po podpisaniu umowy z klientem i wpłaceniu przez niego kaucji. To zabezpieczenie interesów firmy na wypadek, gdyby klient nie dokonał zapłaty za zakupiony samochód. Jeśli tak się stanie, pośrednik zostanie obciążony przez dom aukcyjny karą w wysokości 10% wylicytowanej kwoty. W przypadku zwycięstwa w licytacji, jeśli zapłacimy za licytowany pojazd, kaucja pomniejszona o prowizję jest zwracana na nasze konto. Jeśli nie uda się wygrać licytacji, gwarancja finansowa jest zwracana w całości lub przechodzi na kolejną licytację.

Opłaty przy sprowadzaniu samochodu z USA

Poza ceną samego samochodu import auta z USA wiąże się z kilkoma opłatami celno-skarbowymi. Należą do nich:

  • Podatek VAT: 19% (przy odprawie celnej w Niemczech), 23% (przy odprawie celnej w Polsce oraz odprawie na firmę), 7% (przy samochodzie zabytkowym);
  • Cło: 10% (samochód osobowy), 6% (motocykl), 0% (pojazd zabytkowy);
  • Akcyza: 3,1% (pojemność silnika do 2.0 l), 18,6% (pojemność silnika powyżej 2.0 l).

Inne koszty to m.in.:

  • parytet naliczany przez dom aukcyjny (najczęściej od 500 do 900 USD);
  • opłata za przerejestrowanie i dokumentację (150 USD);
  • opłata naliczana po dostarczeniu auta do portu (rozładunek, odprawa celna – ok. 400 EUR).

Ile kosztuje transport samochodu ze Stanów Zjednoczonych?

Cena transportu samochodu z USA jest zależna od kilku czynników. Koszta są różne w zależności od lokalizacji auta na terenie Stanów Zjednoczonych, portu wysyłki czy miejsca dostarczenia (głównie Bremerhaven, opcjonalnie Rotterdam i Gdynia). Im dłuższa odległość do portu w USA, tym wyższy koszt wysyłki.

Średnio koszty kształtują się następująco:

  • koszt transportu lądowego w USA: od 250 do 600 USD;
  • koszt transportu morskiego do portu docelowego: 750-1000 USD;
  • opłata za przesyłkę dokumentów: ok. 75 USD;
  • koszt dostarczenia pojazdu z portu w Europie do klienta: ok. 1500 zł.

Dodatkową opłatę pośrednik może naliczyć za inspekcję pojazdu, żeby usunąć z niego przedmioty pozostawione przez poprzedniego właściciela, które mogą wydłużyć lub uniemożliwić odprawę celną (30-40 USD). Opcjonalnie możemy wykupić dodatkowe ubezpieczenie kontenera.

Cała procedura zamyka się w 1-2 miesiącach, a pośrednicy umożliwiają bieżące śledzenie lokalizacji kontenera.

Jak sprawdzić samochód z USA?

Obowiązkowym krokiem przed wybraniem auta z licytacji jest sprawdzenie jego historii. Możemy to zrobić przez Raport Historii Pojazdu z USA. W raportach serwisu Autobaza dane pobierane są z National Motor Vehicle Title Information System (NMVTIS). Dotyczą one samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli, autobusów i traktorów, zawierając w sobie m.in.:

  • informacje od stanowych agencji uczestniczących w procesie rejestracji pojazdów;
  • informacje dostarczane przez złomowiska i punkty odzyskiwania części z uszkodzonych pojazdów;
  • odczyty przebiegu z datami zdarzeń, w których pojazd uczestniczył;
  • informacje zgłaszane przez ubezpieczycieli;
  • status pojazdu (sprzedany, powypadkowy, zezłomowany, odzyskany).
Raport pojazdu z USA
Raport pojazdu z USA

Sprawdź przykładowy raport NMVTIS

Samochody sprowadzane z USA to bardzo często auta uszkodzone. Natomiast ważny jest stopień uszkodzeń, ewentualnie jakość naprawy, jeśli była ona wykonana za Oceanem. Poza tym musimy mieć na uwadze, że na licytacje wystawiane są odrestaurowane samochody po pożarze lub powodzi.

Co ważne, koszty robocizny w Stanach są wysokie. Oznacza to, że wielokrotnie nawet niewielki stopień uszkodzeń kwalifikuje auto do określenia szkody całkowitej. Takie samochody z USA są łakomym kąskiem dla kierowców w Polsce, gdzie pojazd możemy naprawić taniej i zgodnie z procedurami producenta.

Cechy charakterystyczne aut z USA

Jeśli chcemy sprowadzić samochód z USA, musimy pamiętać o cechach charakterystycznych amerykańskich aut, tj.:

  • prędkościomierz i licznik przebiegu w milach zamiast kilometrów (1 mila = 1,609 km);
  • symetryczne światła mijania;
  • słabszy układ hamulcowy, który nie zapewnia odpowiedniej skuteczności hamowania;
  • inna konfiguracja zawieszenia;
  • ogumienie niższej jakości;
  • temperatura wskazywana w stopniach Fahrenheita;
  • odbiorniki radiowe w samochodach z USA nie odbierają fal radiowych i przeskakują co 0,2 Mhz;
  • często gorszej jakości materiały wykończeniowe kabiny.

Jak przystosować samochody z USA na rynek europejski?

Sprowadzenie auta ze Stanów Zjednoczonych to nie wszystko. Żeby zarejestrować taki pojazd w Polsce, musi on przejść badanie techniczne. Jako że samochody z USA nie spełniają norm obowiązujących w Europie, trzeba je poddać kilku przeróbkom.

Światła i reflektory

Auta w USA mają symetryczne reflektory przednie, co oznacza, że lampa lewa świeci tak samo daleko jak prawy reflektor. W Europie obowiązują światła asymetryczne, a więc to jedna z podstawowych przeróbek po imporcie auta zza Oceanu.

Dodatkowo lampy samochodów z USA mają zintegrowane światła postojowe z kierunkowskazami. Niekiedy wystarczy przekodowanie sterownika oświetlenia. W innym wypadku trzeba je przerobić lub wymienić. Nie stanowi to problemu, kiedy model jest oferowany na rynek europejski. W innym wypadku potrzebna jest modyfikacja kloszy i przeróbka lamp w wyspecjalizowanych do tego warsztatach.

Auta przystosowane na rynek amerykański często od samochodów w Europie różnią się też tylnymi lampami. O ile w nowszych modelach często spotkamy lampy z pomarańczowymi kierunkowskazami, o tyle w starszych są one czerwone. W takim przypadku wymusza to wymianę lampy.

Poza tym w USA nie ma obowiązku wyposażania auta w światło przeciwmgielne tylne, które jest obowiązkowe w Europie.

Licznik

Wskaźnik prędkości i licznik przebiegu w samochodach z USA wskazuje mile, w Europie wskaźnikiem są kilometry. Wielokrotnie auta ze Stanów Zjednoczonych mają wskaźniki w dwóch skalach, prędkość wskazując w mp/h i km/h. W takich egzemplarzach wymiana licznika nie jest obowiązkiem. W nowszych autach wystarczy przeprogramowanie zegarów. Jeśli jednak wskazują one tylko mile, wymiana jest obowiązkiem nowego właściciela.

Tłumik i rura wydechowa

Niekiedy samochody amerykańskie mają rurę wydechową skierowana w prawą stronę. Przed rejestracją może okazać się, że będzie trzeba dokonać przeróbki, aby była ona skierowana w lewą stronę. Jednak nie każdy diagnosta zwraca na to uwagę. Poza tym to operacja mało skomplikowana i tania.

Opony

Rzadka jest też weryfikacja opon. Tymczasem, ze względu na inne dopuszczalne prędkości w USA, opony amerykańskich aut mają inny indeks dopuszczalnej prędkości niż Europie. Zgodnie z polskimi przepisami zabrania się stosowania ogumienia z niższym indeksem niż możliwości samochodu, ale wymiana opon tylko niemal nigdy nie jest konieczna. Warto natomiast wziąć pod uwagę, że takie ogumienie może być niebezpieczne, a więc jego wymiana jest wskazana.

Radio

Przekodowanie lub wymiana radia często jest konieczne, ponieważ amerykańskie odbiorniki zazwyczaj odbierają tylko parzyste częstotliwości, podczas kiedy w Polsce radio działa na nieparzystych częstotliwościach. To koszt rzędu od 200 do 400 zł.

Musimy też pamiętać, że niektóre przeróbki nie są wymagane, ale poprawiają komfort użytkowania pojazdu. Przykładem może być dźwignia zmiany biegów zabudowana na kolumnie kierownicy. Poza tym w automatycznych przekładniach w autach na rynek amerykański nie montuje się dodatkowej chłodnicy, która chroni układ podczas dynamicznej jazdy.

Wielokrotnie amerykańskie auta nie mają też blokady klapki wlewu paliwa. Inne różnice mogą dotyczyć mniej wydajnego układu hamulcowego czy gorszej jakości wykończenia wnętrza. Często to także inne wersje silnikowe od aut na rynek europejski. Może to podnosić koszty napraw i je wydłużać z uwagi na sprowadzenie odpowiednich części zamiennych.

Czy warto importować samochody z USA?

Oczywiście koszty modyfikacji są iluzoryczne w porównaniu do oszczędności, jakie możemy uzyskać przy imporcie samochodów ze Stanów Zjednoczonych. Najbardziej opłaca się sprowadzać nowe auta z USA wysokiej klasy, ewentualnie klasyki, których ceny przekraczają 50 000 zł. Nawet po uwzględnieniu kosztów importu, prowizji dla pośrednika i ewentualnej naprawy, sprowadzenie auta zza Oceanu pozwala oszczędzić od 30 do 50%, porównując zakup w Polsce lub import z najpopularniejszych rynków w Europie. Statystycznie, im droższy samochód, tym większa opłacalność całego procederu.

Ważne, aby przy sprowadzeniu samochodu z USA zachować czujność i ostrożność. Nie należy poddawać się emocjom i kupować samochodu pod kątem impulsu, ale dokładnie sprawdzić historię pojazdu z USA. Dlatego cały proceder powinien przeprowadzić wyspecjalizowany w tym pośrednik, który zajmie się też ewentualną licytacją na aukcji, odprawą celną, opłatami i sprowadzi samochód do Polski.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz