Samochody istniejące tylko na papierze

samochody istniejące tylko na papierze

W 2018 roku w Polsce przeprowadzono 18 277 548 badań technicznych. Tyczy się to aut, które przechodziły obowiązkowe badanie, ale i tych skierowanych na nie w związku z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję. Wprawdzie danych za ubiegły rok jeszcze nie ma, ale według Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) w połowie 2017 roku w Polsce było 29 149 178 pojazdów silnikowych, z czego 22 109 572 stanowiły auta osobowe. Oznacza to, że liczne auta to samochody istniejące tylko na papierze.

Ponad sześć milionów aut widmo

Oczywiście, nie każdy pojazd wymaga rejestracji, ale same auta osobowe, ciężarowe i motocykle to grupa licząca 26 720 871 pojazdów. Oznaczałoby to, że poza kontrolą diagnostów znalazło się 8,5 mln pojazdów. W liczbie tej zawierają się również nowe samochody, które nie wymagają obowiązkowych badań technicznych przez trzy lata od czasu pierwszej rejestracji, ale takich aut nie jest więcej niż ok. 1,5 mln. Okresowym badaniom nie podlegają też auta na żółtych tablicach rejestracyjnych. Mimo wszystko samochody istniejące tylko na papierze to ponad 6 milionów egzemplarzy. Oznacza to, że tyle pojazdów może poruszać się po polskich drogach bez ważnego przeglądu. W praktyce większość z nich została sprzedana na części lub zalega na parkingach i w lasach. Są to tak zwane martwe dusze”.

Wyliczenia Instytutu Samar

Podobne wnioski wysuwa Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Opublikował on zestawienie, w którym zawarte są samochody istniejące tylko na papierze. Wynika z niego, że stanowią one aż 25% wszystkich rekordów Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP).

SAMAR wyliczył, że takie rekordy archiwalne stanowią nawet 6,09 mln samochodów. Stanowi to dokładnie 25,7 proc. pojazdów odnotowanych w CEP. Warto w tym miejscu przypomnieć, że mianem tym określa się pojazdy znajdujące się w rejestrze, w których przypadku od daty pierwszej rejestracji upłynęło ponad 10 lat, a dodatkowo przez 6 lub więcej lat nie ma o nich żadnych komunikatów aktualizujących z organów rejestrujących, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego czy stacji kontroli pojazdów.

Samochody istniejące tylko na papierze w Polsce

Ciekawie wygląda również zestawienie najpopularniejszych modeli, które znajdują się w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Największą grupę stanowią tutaj popularne Maluchy, czyli Fiaty 126p. Według bazy CEP po polskich drogach wciąż porusza się 1 804 624 egzemplarzy tego modelu. Dalej są Fiat 125p (628 655) i FSO Polonez (522 672). Na kolejnych miejscach są:

  • Syrena 105 (134 611)
  • Wartburg (wszystkie modele; 97 319)
  • Trabanty (wszystkie modele; 91 023)
  • Skody 105 (70 458)
  • Łady 2105/2107 (50 139)
  • Zastavy 1100 (46 629)
  • Syreny 104 (34 558 sztuk).

Dużą grupę stanowią również Skody S100 (ponad 33,5 tys. zarejestrowanych egzemplarzy), Warszawy, a nawet Zaporożce (22,5 tys.).

Jak wyrejestrować samochód zgodnie z prawem?

Każdy samochód, który znajduje się w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdu i jest zarejestrowany, musi mieć ważne ubezpieczenie OC. W innym wypadku naraża się na wysokie kary finansowe rzędu ponad 4 tysięcy złotych. Nie można więc zwlekać i jeżeli jest on bezużyteczny, warto wyrejestrować lub odprzedać swój pojazd.

Na pewno nie należy sprzedawać go na części, gdyż w dalszym ciągu będzie on widniał w bazie. O wiele bezpieczniej jest oddać go do stacji złomowania pojazdów. Oczywiście w punkcie, który jest do tego uprawniony. Następnie w wydziale komunikacji przedstawia się zaświadczenie o demontażu, oddając też dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (o ile ją wydano) i tablice rejestracyjne.

O tym, jak wykreślić pojazd z bazy mówi artykuł Kiedy można wyrejestrować samochód?“. Wspomina on również o kradzieży danego egzemplarza, choć przy samochodach typu Wartburg, Warszawa, Zaporożec, Syrena itp. o wiele bardziej prawdopodobne, że stoi on gdzieś zupełnie bezużyteczny w garażu lub pozbyto się go w nielegalny sposób. Może skutkować to problemami natury finansowej i prawnej.

Przy starszych autach, a nie da się ukryć, że w dużej mierze samochody istniejące na papierze to właśnie pojazdy dość wiekowe, ważne, że samochód taki ponownie można zarejestrować jako auto zabytkowe. Tyczy się to pojazdów, które mają co najmniej 25 lat lub rzeczoznawca uznał je za unikatowe.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 3.8]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

1 komentarz

  1. Gdyby do właścicieli tych aut widmo wysłać pismo o obowiązkowym wykupie OC to zaraz ustawiłaby się kolejka do urzędu w celu wyrejestrowania pojazdu :-))

Odpowiedz