Samochody bez OC w Polsce

samochody bez OC w Polsce

Okazuje się, że samochody bez OC w Polsce są prawdziwą plagą. Po polskich drogach poruszać się ich może nawet 100 tysięcy, co stanowiłoby nawet 0,5 proc. pojazdów, które biorą udział w ruchu. Czy rzeczywiście jest tak źle?

Liczba samochodów bez polisy OC

Polisa ubezpieczeniowa jest niezbędna do tego, aby zgodnie z prawem poruszać się po drogach. Jednak samochody bez OC w Polsce nie są rzadkością. Najwyższy odsetek aut bez OC w relacji do liczby pojazdów utrzymuje się w województwach zachodniej Polski:

  • zachodniopomorskim
  • dolnośląskim
  • lubuskim
  • opolskim

Nie najlepiej jest też w województwie warmińsko-mazurskim. Na tych terenach ryzyko zderzenia z nieubezpieczonym pojazdem jest dwukrotnie większe niż w najbezpieczniejszym pod tym względem województwie podkarpackim. Takie dane o nieubezpieczonych kierowcach znaleźć można w raporcie dostarczonym przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Trudno powiedzieć, z czego wynika ten fakt. Po części może to być wynik dużej liczby komisów. Poza tym tak duża liczba samochodów bez OC w Polsce może wynikać z częstego zakupu aut na rynku wtórnym. Na nowe samochody decydują się niemal tylko i wyłącznie przedsiębiorcy. Reszta szuka sobie samochodów używanych. O ile kierowcy są coraz bardziej czuli na oszustwa sprzedawców i dokładnie sprawdzają używane auto, np. podczas przeglądu technicznego, jazdy próbnej i przez raport VIN, o tyle utrudniona jest weryfikacja ubezpieczenia OC właściciela. Po zakupie często okazuje się, że została ona wcześniej wypowiedziana i jest nieważna.

Najczęstsze przyczyny braku OC

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podaje, że najczęstszym powodem braku OC samochodów jest niewznowienie polisy zakupionego pojazdu z rynku wtórnego. Poza tym właściciele nie wykupują polis z uwagi na trudną sytuację materialną. Co istotne, często to celowe działanie z uwagi na fakt, że samochód jest niesprawny technicznie czy nieużytkowany. Tymczasem zepsuty samochód bez OC w garażu, na działce, podwórku itp. stać nie może. Każdy zarejestrowany i widniejący w systemie pojazd powinien mieć wykupione ubezpieczenie OC.

Samochody bez OC w Unii Europejskiej

Samochody bez OC w Polsce są dość liczne. Jednak problem dotyczy nie tylko Polski, ale i całej Unii Europejskiej. Każdego roku odszkodowania za wypadki spowodowane przez nieubezpieczone samochody przekraczają 1 miliard euro i z roku na rok są coraz wyższe.

Nic dziwnego, że Parlament Europejski chce zwiększyć kontrole obowiązkowych polis OC. Jeżeli przepisy na tej płaszczyźnie się zmienią, to podczas zagranicznych podróży będą mogły być kontrolowane również polskie auta. Jednak już teraz w Polsce i poza nią jazda bez OC jest karana wysokimi mandatami. Samochód bez OC za granicą odpowiednie służby mogą nawet skonfiskować.

Wiele państw UE, np. Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Węgry, Szwecja, Włochy, Holandia, Wielka Brytania mają systemy automatycznego odczytywania tablic rejestracyjnych. Dzięki kamerom stacjonarnym oraz mobilnym z radiowozów, numery tablic rejestracyjnych są odczytywane na bieżąco, a sprawdzenie, czy samochód ma OC, zajmuje jedynie kilka sekund.

Jaka kara za samochód bez OC w Polsce?

Właściciel, który posiada samochody bez OC w Polsce, naraża się na wysoki mandat. Obecnie, o ile jest to samochód osobowy, a brak ciągłości polisy wynosi ponad 14 dni, to mandat sięga aż 4500 zł. Przy braku ubezpieczenia do 3 dni grzywna wyniesie 900 zł, a od 4 do 14 dni – 2250 zł.

Jako że w Polsce mandat za brak OC samochodu wiąże się z wysokością płacy minimalnej, w przyszłym roku kary ponownie wzrosną. Dla samochodu osobowego mandat za brak polisy ubezpieczeniowej wyniesie:

  • do 3 dni – 980 zł
  • od 4 do 14 dni – 2450 zł
  • powyżej 14 dni – 4900 zł

Jazda samochodem bez ubezpieczenia OC jest więc bardzo kosztowna. Różnica w wysokości maksymalnych kar dla samochodów osobowych w przyszłym roku i przed pięcioma lata wyniesie aż 1400 zł. Więcej o karach za brak samochodowego OC mówi artykuł pt. “Ile wynoszą kary za brak OC?“.

Nie chcąc narazić się na wysoki mandat, nieużytkowane samochody bez OC w Polsce najlepiej jak najszybciej wyrejestrować. To możliwe jest przez ich odprzedanie lub złomowanie. Ważne natomiast, aby były to legalne punkty, które wydadzą zaświadczenie o przyjęciu samochodu do kasacji.

Jeżeli jest to natomiast samochód, który w dalszym ciągu może być użytkowany i porusza się po drogach, należy go ubezpieczyć. Nie tylko z uwagi na wysokie mandaty. Trzeba pamiętać, że wypadek samochodem bez OC może nieść w sobie bardzo przykre konsekwencje. Wszystkie związane z tym koszty pokrywa właściciel nieubezpieczonego samochodu, który spowodował wypadek. Niestety, przy zakupie OC najbardziej poszkodowani są młodzi kierowcy, w wieku do 25, którzy najczęściej decydują się jeździć samochodami bez OC. O ubezpieczeniu dla kierowców w tym wieku mówi artykuł pt. “Cena ubezpieczenia samochodu dla młodego kierowcy“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

1 komentarz

  1. Czyli co stłuczka z takim pojazdem bez OC, jak będzie wyglądało odszkodowanie, sąd i wielo letni proces? A naprawa z własnej kieszeni, czy mój ubezpieczyciel naprawi i ściąga kasę od tego bez OC?

Odpowiedz