Samochody bez OC na polskich drogach

Samochody bez OC coraz liczniejsze

Samochody bez OC na polskich drogach nie są niczym rzadkim. Mimo ryzyka wysokich nadal kar nie brakuje kierowców, którzy włączają się do ruchu pojazdem bez ważnego obowiązkowego ubezpieczenia.

Samochody bez OC zidentyfikowane przez UFG

Jak podaje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, w 2019 roku ta instytucja zidentyfikowała 127 tys. aut bez ważnego ubezpieczenia OC. Wprawdzie nie wszystkie samochody bez OC były w stanie nadającym się do jazdy, ale wynik jest niepokojący. Samochody bez ubezpieczenia OC, którymi można było się poruszać, mogą stanowić liczbę nawet 100 000 egzemplarzy, co może odpowiadać nawet 0,5 proc. wszystkich pojazdów biorących udział w ruchu.

Kontrole aut bez OC

Jak zawarto w raporcie, wykrycie wielu aut bez OC udało się nie tylko dzięki współpracy z policją oraz Inspekcją Transportu Drogowego. Przede wszystkim to wynik stałego rozwijania własnych narzędzi kontroli, które pozwalają na zestawienie i analizę danych z CEPiK (Centralna Bazy Ewidencji Pojazdów i Kierowców). W połączeniu z administrowaną przez siebie ogólnopolską bazą polis komunikacyjnych Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny coraz sprawniej identyfikuje samochody bez OC.

UFG dba w ten sposób o własne interesy, ale również ma na względzie innych uczestników ruchu, a nawet kierowców poruszających się pojazdami bez OC. Koszty zakupu polisy OC są bowiem nieporównywalnie niższe od osobistej odpowiedzialności majątkowej w przypadku szkody wyrządzonej przez pojazd bez ubezpieczenia. Zwłaszcza wówczas, kiedy są powiększone o roszczenia finansowe poszkodowanych sięgające nawet setek tysięcy złotych.

Jednocześnie, jak podaje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, jego łączne przychody w 2019 roku wyniosły przeszło 569 mln zł. To blisko o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. 195 mln z tej kwoty to składki towarzystw ubezpieczeniowych, pozostałe 373 mln zł pochodziły z kar za brak OC.

Jaka kara za brak OC?

Trudno powiedzieć, czy kierowcy coraz częściej unikają płacenia OC, czy zwyczajnie szczelniejszy jest system identyfikujący takie pojazdy. Co warte zauważenia, a nie każdy kierowca ma tego świadomość, ubezpieczone muszą być wszystkie zarejestrowane pojazdy. Tyczy się to również tych aut, które nie nadają się do jazdy, zalegając w garażach czy zarastając na działkach.

Tymczasem grzywna za brak OC jest wysoka. Jeżeli liczyć samochód osobowy, który nie ma ciągłości obowiązkowej polisy do 3 dni, kara za brak ubezpieczenia sięga 1040 zł. Aż 2600 zł trzeba zapłacić przy braku ciągłości umowy ubezpieczeniowej od 4 do 14 dni, a 5200 zł przy braku OC powyżej dwóch tygodni. Więcej o mandatach z tego tytułu mówi artykuł Jaka kara za nieubezpieczony samochód?“.

Co kluczowe, wysokość mandatów za brak OC jest uzależniona od rodzaju pojazdu i pensji minimalnej. Jako że minimalne wynagrodzenie rokrocznie idzie w górę, również grzywny za brak OC z roku na rok są coraz wyższe.

Jak sprawdzić OC pojazdu?

O polisie powinni pamiętać nie tylko obecni właściciele pojazdów, ale również zmotoryzowani, którzy kupują auto na rynku wtórnym. Jako że nabywca kupuje OC z pojazdem, musi sprawdzić, czy samochód ma ważne ubezpieczenie, przynajmniej kiedy chce on wracać samochodem do swojego miejsca zamieszkania na kołach, a nie na lawecie. W innym wypadku, na przykład w razie kontroli drogowej, karę za brak OC dostanie już nowy właściciel.

Na szczęście weryfikacja tego stanu rzeczy nie jest trudna. Przede wszystkim właściciel sprzedający samochód nie powinien unikać pytań o OC. Ponadto pomoże Internet, gdyż polisę sprawdzić można on-line przez komputer czy telefon z dostępem do Internetu. Użytkownik potrzebuje do tego numeru rejestracyjnego auta lub numeru VIN. Sprawdzając OC pojazdu przez Internet, użytkownik dotrze do numeru polisy, modelu pojazdu i nazwy ubezpieczyciela.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz