Samochód za średnią pensję

samochód za średnią pensję

Zarobki Polaków są jeszcze dalekie od tego, ile zarobić można na zachodzie Unii Europejskiej, choć jest coraz lepiej. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, pod koniec zeszłego roku średnia pensja wynosiła 5275 złotych miesięcznie, co daje ok. 3750 zł netto. Faktem jest, że wielu Polaków w dalszym ciągu zarabia 2500-3000 zł brutto, gdyby jednak spojrzeć na średnią pensję, taka kwota wystarczy, aby nabyć sobie auto. Oczywiście, będzie to zasłużony pojazd, który ma swoje lata. Jaki samochód za średnią pensję w wysokości ok. 5 tys. zł wybrać, aby służył on kierowcy przez kilka najbliższych lat?

Samochód za średnią pensję: Ford Focus I

Pierwsza generacja Forda Focus to samochód, który na europejski rynek produkowany był w latach 1998-2004. Wewnątrz kabiny znaleźć można dobrej jakości plastiki i tekstylia, które znoszą trudy eksploatacji. Dobrze jest też w kwestii wyposażenia, gdyż takimi dodatkami są fabryczne radio, komputer pokładowy, skórzana tapicerka, szyberdach czy automatyczna klimatyzacja. Narzekać nie można też na przestronność wnętrza. Model dostępny jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, kombi i sedan z powodzeniem pomieści cztery osoby dorosłe.

Problem stanowi słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Rdza atakuje bowiem nie tylko egzemplarze wypadkowe, ale również te garażowane. Wprawdzie konserwacja opóźni korozję nadwozia, to koniecznie sprawdzić należy, czy samochód nie ma na swoim koncie poważniejszej kolizji. Pomoże mechanik z miernikiem lakieru i raport VIN, który zawiera informacje o odnotowanych szkodach i kolizjach.

Taki samochód za średnią pensję najlepiej prezentuje się z napędem benzynowym. Mechanicy polecają wszystkie takie silniki, o ile nie mają one na wyposażeniu instalacji gazowej. Motory są trwałe i ekonomiczne. Do wyboru kierowcy mają silniki 1.4 (75 KM; śr. spalanie 6,6-6,8 l/100 km), 1.6 (100 KM; 6,8-7,1 l/100 km), 1.8 (115 KM; 7,5-7,9 l/100 km) i 2.0 (130 KM; 8,5-8,9 l/100 km).

Samochód za średnią pensję: Hyundai Getz I

Średnia pensja wystarczy też na pierwszą generację modelu Hyundai Getz I. Samochód produkowany w latach 2002-2011 nie zyskał w Europie dużej popularności, ale dzięki temu oferuje dobry stosunek wieku do ceny. Ten 3- i 5-drzwiowy hatchback to ładne, estetyczne nadwozie, ale również słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Również i w tym przypadku rdza nie ma litości nawet dla bezwypadkowych egzemplarzy.

Sam model jest budżetowy, czego wynikiem jest użycie słabej jakości twardych elementów z tworzyw sztucznych. Wiele do życzenia w kwestii komfortu pozostawiają również fotele, a z tyłu wystarczająco miejsca wystarczy tylko dla najmłodszych pasażerów.

Najlepszym wyborem będzie Hyundai Getz I napędzany silnikiem benzynowym. Pilnować jednak należy, aby regularnie wymieniać olej i rozrząd. Do wyboru są czterocylindrowe motory 1.1 (46 i 49 KM), 1.3 (60 i 63 KM), 1.4 (71 KM) i 1.6 (77 i 78 KM). Unikać natomiast trzeba diesli, które generują wysokie koszty napraw. Ewentualnie można zdecydować się na Getza z dieslem pod maską, ale pod warunkiem, że ma on niewielki przebieg i był regularnie serwisowany.

Samochód za średnią pensję: Peugeot 806

5 tysięcy złotych wystarczy też na Peugeota 806. To dobry samochód rodzinny do nabycia w niskiej cenie, który produkowany był w latach 1994-2002. Ten van o przestrzennym, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzu został opracowany przez koncern PSA i Fiata. Ma on jednobryłowe nadwozie i przesuwne drzwi, które ułatwiają dostęp do drugiego i trzeciego rzędu siedzeń. Duże i wygodne fotele gwarantują z kolei komfortową podróż nawet na dłuższych dystansach. W zależności od wersji drugi i trzeci rząd siedzisk tworzą cztery niezależne fotele lub dwa siedzenia i trzyosobowa kanapa.

Ten francuski model napędzany jest silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Lepiej wypadają sprawdzone motory benzynowe o pojemności 1.8 (99 KM) i 2.0 (121 i 16 KM). Silnik 2.0 8V Turbo to natomiast moc 147 KM. Chcąc obniżyć koszty eksploatacji, możliwy jest montaż instalacji gazowej, o której więcej w artykule Instalacja gazowa w samochodzie“.

Samochód za średnią pensję: Renault Megane Scenic I

Renault Megane Scenic I produkowany był w latach 1996-2003. To auto proste w konstrukcji i funkcjonalne, choć irytują słabej jakości piszczące i skrzypiące plastiki. Wytrzymała jest za to tapicerka. Jak przystało na rodzinnego vana, miejsca wewnątrz kabiny nie brakuje, a fotele są na tyle wygodne, że komfortowa jest nawet dłuższa podróż.

Pierwsza generacja tego Scenica najlepiej wypada napędzana trwałymi i stosunkowo tanimi w serwisowaniu silnikami benzynowymi 1.4 (75 KM), 1.6 (75 i 90 KM) i 2.0 (114 KM). Dobrym wyborem będzie ten ostatni, wzbogacony o montaż LPG. O wiele większe ryzyko niosą w sobie konstrukcje wysokoprężne, które mogą wymagać dużych nakładów finansowych.

Samochód za średnią pensję: Skoda Fabia I

Czeska Fabia (1999-2008) produkowana była jako 5-drzwiowy hatchback (1999-2006), sedan (2001-2008) i kombi (2000-2007). Pierwsza generacja Fabii oferuje dobre zabezpieczenia antykorozyjne, choć zdarza się, że rdza atakuje progi i dolne krawędzie drzwi.

W kabinie fotele kierowcy i pasażera są wystarczająco komfortowe, ale na tylnej kanapie miejsca jest trochę za mało. Auta sprzedawane w polskiej sieci sprzedaży są z reguły również słabo wyposażone. Lepiej wygląda to w modelach importowanych, gdzie znaleźć można klimatyzację, fabryczne radio i komputer pokładowy.

Skoda ma pod maską silniki wysokoprężne, choć znacznie bezpieczniej postawić na benzyniaki z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Takie motory o pojemności 1.0 (50 KM), 1.2 (54 i 64 KM), 1.4 (60, 68, 75, 80 i 101 KM) i 2.0 (116 i 120 KM) są trwałe i bezproblemowe.

Samochód za średnią pensję: Skoda Octavia I

Kilka tysięcy wystarczy też na to, aby nabyć pierwszą generację Skody Octavia. Ten czeski kompakt produkowany był w latach 1996-2010 jako 5-odrzwiowy liftback i kombi o zachwycającej pojemności bagażnika. To technologiczny bliźniak czwartej generacji Golfa. Oba modele łączy płyta podłogowa i cała mechanika.

Inżynierowie znakomicie zabezpieczyli tu karoserię przed korozją. Wytrzymałe jest też wnętrze, gdzie znajdują się solidne materiały wytrzymujące trudy intensywnej eksploatacji. Octavia I to również komfortowe fotele przednie. Niestety, niewielki rozstaw osi przekłada się na brak wystarczającej ilości miejsca na nogi pasażerów. W zakresie wyposażenia – podobnie jak w przypadku Fabii – auta z polskich salonów oferuje niewiele. Importowane Skody Octavie mogą mieć automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, fabryczne radio, szyberdach i skórzaną tapicerkę.

Najlepszym wyborem w kwestii napędu są wolnossące silniki benzynowe, które dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Czterocylindrowe motory o pojemności 1.6 (75, 101 i 102 KM), 1.8 (125 KM) i 2.0 (115 KM) to gwarancja wystarczającej dynamiki Octavii. Alternatywą jest diesel 1.9 l, o ile znana jest jego historia serwisowa, a rzeczywisty przebieg auta nie przekracza 300 tys. km.

Samochód za średnią pensję: Volkswagen Passat B5

Volkswagen Passat B5 jako sedan i kombi produkowany był w latach 1996-2005. Kwota 5 000 zł wystarczy, aby stać się posiadaczem tego niemieckiego auta klasy średniej, choć z początków jego produkcji.

Passat B5 to m.in. skuteczne zabezpieczenia antykorozyjne, choć egzemplarze po niefachowo wykonanych naprawach mogą temu przeczyć. Synonimem niemieckiej jakości nie są też łuszczące się plastiki, co jest wynikiem nietrwałej powłoki. Co ważniejsze, nawet po latach eksploatacji jej trudy doskonale znoszą tekstylne i skórzane poszycia foteli. Model przekonuje też ilością wolnego miejsca, którego nie brakuje z przodu i na tylnej kanapie. Dużym plusem Passata B5 jest łatwy dostęp do części zamiennych, tak nowych, jak i używanych.

Uważać trzeba na wysłużone i drogie w serwisowaniu diesle. O wiele bezpieczniej zainwestować w egzemplarz z wolnossącym silnikiem benzynowym1.6 (101 KM), 1.8 (125 KM), 2.0 (120 KM) i 2.8 VR6 (193 KM).

Samochód za średnią pensję: Volvo 960

Od 1990 do 1998 roku produkowano Volvo 960. Model z tylnym napędem powstawał jako sedan i kombi. Kanciaste nadwozie na pewno nie zachwyca wizualnie, ale jest za to doskonale zabezpieczone przed korozją. Egzemplarze, które nie mają wypadkowej przeszłości, są pozbawione wykwitów rdzy bez względu na przebieg i wiek.

Wnętrze to również wystarczająco dużo przestrzeni do tego, aby w dłuższą podróż zabrać cztery dorosłe osoby z dużym bagażem. Dobrej jakości są też zastosowane w kabinie materiały, a trudy eksploatacji znakomicie znosi też skórzana lub tekstylna tapicerka. Wystarczy, że będzie ona właściwie konserwowana i regularnie czyszczona.

Volvo serii 900 to przede wszystkim znakomita trwałość mechaniczna. Silniki 2.0 (111 KM), 2.0 Turbo (190 KM), 2.3 (131 KM), 2.5 (170 KM) i 2.9 (184 i 204 KM) wytrzymują przebiegi nawet przeszło 400 tysięcy kilometrów.

Jak sprawdzić kilkunastoletni samochód?

Samochód za średnią pensję to z reguły pojazd kilkunastoletni lub starszy. Logiczne w związku z tym jest to, że takie auto musi zostać dokładnie sprawdzone. Absolutną koniecznością są nie tylko oględziny wizualne, ale też dokładny przegląd w niezależnym warsztacie, gdyż ze względu na koszty, taka czynność w ASO jest nieopłacalna. Przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży samochodu, o której więcej w artykule Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?, przydaje się też dłuższa jazda próbna. Co jeszcze? Ogromnym wsparciem dla kupującego samochód używany jest również Raport Historii Pojazdu. To mnóstwo kluczowych informacji o takim pojeździe, o których sprzedawca nie zawsze informuje potencjalnego nabywcę. Są to:

  • podstawowe informacje o sprawdzanym pojeździe
  • opcje wyposażenia auta
  • chronologiczna lista znanych uszkodzeń pojazdu
  • chronologiczny lista odczytów przebiegu pojazdu
  • chronologiczna lista wystąpień auta na aukcjach internetowych i motoryzacyjnych portalach ogłoszeniowych
  • informacje o sprawdzeniach danego numeru VIN w serwisie Autobaza.pl
  • rejestr sprawdzeń auta w narodowych bazach pojazdów poszukiwanych
  • wykaz ostrzeżeń opublikowanych przez producenta, które dotyczą usterek fabrycznych stwierdzonych w niektórych seriach produkcyjnych
  • informacje na temat producenta pojazdu
  • galeria zdjęć sprawdzanego pojazdu pogrupowana według dat ich publikacji

To wszystko zwiększa szanse na to, aby nabyć pojazd sprawny, legalny i bezwypadkowy. Pomimo swojego wieku, dokładnie sprawdzony samochód za średnią pensję z powodzeniem posłuży kierowcy przez kilka kolejnych lat.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 4]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz