Samochód powypadkowy — na co zwrócić uwagę?

samochód powypadkowy

Podaż pojazdów używanych na polskim rynku jest ogromna. Wśród nich nie trudno trafić na samochód powypadkowy. Na szczęście nie wszystkie stłuczki są groźne. Jak kupić samochód o wypadkowej przeszłości i na co zwracać uwagę, poddając go oględzinom?

Ślady naprawy blacharskiej nie muszą jeszcze oznaczać, że samochód powypadkowy nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Najważniejsze, aby realnie ocenić, jak duże były uszkodzenia i w jaki sposób je naprawiono. Nie jest tajemnicą, że zachowując odpowiednią technologię, można wymienić na przykład część karoserii rozbitego pojazdu, co nie będzie miało negatywnego wpływu na bezpieczeństwo podczas dalszego użytkowania.

Sęk w tym, że większość rozbitych samochodów naprawia się metodami garażowymi. Wszystko po to, aby chwilowo przywrócić pojazdowi ładny wygląd i go jak najszybciej odsprzedać. W niedalekiej przyszłości lakier matowieje, pojawiają się wybrzuszenia od puchnącej szpachli, a samochód atakuje rdza. Co gorsza, może ona uszkodzić punkty ważne dla sztywności pojazdu, a więc bezpośrednio wpływające na bezpieczeństwo jazdy. Jako że naprawa nieprawidłowo wykonanych napraw blacharskich jest droga, a niekiedy nawet w ogóle niemożliwa, przed podjęciem decyzji o zakupie warto dobrze sprawdzić samochód powypadkowy.

Kiedy nie warto kupować samochodu po kolizji?

W pierwszej kolejności należy odnieść się do sytuacji, w których lepiej nie ryzykować i odpuścić sobie zakup samochodu po wypadku:

  • Prostowane elementy nośne — szpachlowany, ale niedbale wyprostowany element to znak, że od auta lepiej trzymać się z daleka. Z reguły świadczy to o poważnym uszkodzeniu, a nie tylko powierzchownym otarciu. Poza tym, skoro niedbale naprawiono widoczny element, można się spodziewać, że jeszcze gorzej jest w miejscach, które trudno zbadać wzrokiem.
  • Duża powierzchnia szpachli — jeżeli szpachla ma cienką warstwę, do ok. 0,5 mm i występuje ona punktowo, jest to do zaakceptowania. Zupełnie inaczej, kiedy samochód szpachlowano w kilku miejscach i na dużych powierzchniach. Z czasem szpachla na pewno zacznie pękać i odstawać.
  • Wykorzystanie części ze starych aut — samochody powypadkowe często naprawia się przy użyciu do tego starych części z aut o dużym przebiegu, czego konsekwencją mogą być problemy techniczne. Dlatego warto sprawdzić, czy użyte części (np. reflektory, chłodnice) nie mają starszych dat produkcji od rocznika auta.
  • Naprawiane wiązki elektryczne — wypadek skutkuje nie tylko uszkodzeniem części mechanicznych i karoserii. Poza tym, zwłaszcza w nowych autach uszkodzeniu ulegają wiązki elektryczne. Z reguły nie są one wymieniane z uwagi na wysoką cenę. Konsekwencją takich zaniedbań mogą być spadki napięć, jak i fałszywe odczyty przesyłanych danych.
  • Nieoryginalne spawy i zgrzewy — samochód po wypadku dyskwalifikują wszelkie naprawy elementów konstrukcyjnych i nośnych (np. podłużnice, przegroda czołowa).
  • Widoczna korozja — auto nie jest warte uwagi, jeżeli jest zaatakowane przez rdzę i to kilka ognisk korozji. Jeśli rdza jest widoczna na prograch i nadkolach, na pewno występuje też w niewidocznych miejscach. Zwłaszcza w przypadku starszych pojazdów naprawa jest nieopłacalna finansowo.

Kiedy samochód powypadkowy można zaakceptować?

Samochód po wypadku musi mieć swoje mankamenty. Dlatego podczas oględzin trzeba być elastycznym i nie oceniać wszystkiego krytycznie. Można zgodzić się na pewne niedomagania auta:

  • Zarysowania i wgniecenia — rysy czy wgniecenia nie są podstawą do rezygnacji z zakupu auta po wypadku. Wiele z nich udaje się usunąć stosunkowo tanim kosztem, bez ingerencji lakiernika. Jeżeli nawet jego pomoc będzie niezbędna, koszt lakierownia elementu, w zależności od jego wielkości wynosi od 400 do 800 zł.
  • Nowy lakier — lakier powinien mieć grubość w granicach 80 – 150 mikronów. Grubsza warstwa oznacza ponowne lakierowanie elementu, któremu należy przyjrzeć się dokładniej, zwracając uwagę na krawędzie i sposób położenia lakieru. Jeśli nie widać śladów lakierowania, lakier powinien być trwały. Nowa warstwa nie jest więc powodem do odrzucenia powypadkowego samochodu.
  • Lakier w innym odcieniu lub zmatowiały — zakupu auta można dokonać, jeżeli występują różnice w odcieniu lakieru, ewentualnie kiedy miejscami jest on zmatowiały. Warto tylko sprawdzić, jakiej grubości jest powłoka. Jeżeli to 100 mikronów lub więcej, uda się ją wypolerować.
  • Nierówne szczeliny między elementami — jeśli źle spasowano tylko jeden element, można kupić samochód powypadkowy. Oczywiście, o ile nie ma on przesuniętych podłużnic lub innych poważnych problemów i na przykład z tego powodu nie uda się właściwie zamontować zderzaka. W innym wypadku, kiedy podobny problem ze źle spasowanymi elementami występuje na całym nadwoziu, lepiej odpuścić zakup pojazdu. Najprawdopodobniej świadczy to o poważnych uszkodzeniach.
  • Nieoryginalne szyby — powodem do rezygnacji z zakupu nie powinny być nieoryginalne szyby, ale warto sprawdzić datę ich produkcji, zwłaszcza szyb bocznych. Jeżeli mają one drobne pęknięcia czy rysy, naprawa zwykłej szyby nie jest szczególnie kosztowna.

Jak sprawdzić, czy dany egzemplarz to samochód powypadkowy?

Powyżej odnieśliśmy się do kluczowych kwestii podczas oględzin auta powypadkowego. Więcej o zakupie rozbitych aut mówi artykuł pt. Jak kupować samochody po wypadku?“. Oczywiście każdy przypadek jest inny, ale ogólne zasady sprawdzą się przy większości rozbitych pojazdów. Zdarza się jednak, że sprzedawca nie chwali się wypadkową przeszłością sprzedawanego samochodu. Co wówczas? Na szczęście sprawdzić można to jeszcze przed samymi oględzinami, najlepiej na etapie weryfikacji ogłoszenia o sprzedaży. Wystarczy do tego numer VIN pojazdu. Na jego podstawie dla samochodu można zamówić raport VIN, w którym znajdują się chronologiczny rejestr znanych szkód i kolizji.

Poza tym historia pojazdu zawiera wiele innych kluczowych danych, które mogą przesądzić o zakupie lub od niego odwieść:

  • dane techniczne,
  • lista znanych odczytów przebiegu pojazdu,
  • ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu,
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych,
  • dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych prezentujących pojazd,
  • fabryczne wyposażenie samochodu,
  • galeria zdjęć pojazdu.

To wystarczająco dużo danych, aby zdecydować, czy pojazd, również samochód powypadkowy jest wart bliższego zainteresowania. Jeżeli tak, kierowcy pozostaje udać się do sprzedawcy, po czym obejrzeć samochód z mechanikiem, poddać przeglądowi w niezależnym warsztacie i odbyć nim jazdę próbną.

O czym wielu kierowców nie ma pojęcia, kupującego samochód używany chroni także instytucja rękojmi. W szczegółach opisuje ją artykuł Rękojmia na samochód używany“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz