Samochód hybrydowy — który jest najoszczędniejszy?

Który samochód hybrydowy jest najoszczędniejszy?

Co oczywiste, samochód hybrydowy jest oszczędniejszy od aut benzynowych czy diesli. Ile tak naprawdę spalają hybrydy i która z nich jest najoszczędniejsza? Z pomocą przychodzą specjaliści magazynu What Car, którzy sprawdzili, ile paliwa w rzeczywistości zużywają auta z napędem hybrydowym.

Test rzeczywistego zużycia paliwa What Car

Chcąc zapewnić dokładność i powtarzalność wyników, każdy samochód hybrydowy poddano testom na hamowni w ośrodku testowym w Millbrook. Testy symulowały jazdę miejską, pozamiejską oraz autostradową, a wynik spalania jest średnią z tych trzech wartości.

Co więcej, mimo iż były to testy laboratoryjne, w przeciwieństwie do testów NEDC i WLTP w badaniu What Car hybrydy podążały trasą rzeczywistą wyznaczoną przez organizatorów. Poza tym samochody testowano z obciążeniem, włączoną klimatyzacją i światłami do jazdy dziennej.

Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że zużycie paliwa w dużej mierze zależy od stylu jazdy i nawyków kierowcy. Zużycie paliwa mocno wzrasta przy częstym hamowaniu i przyspieszaniu podczas jazdy miejskiej. Kluczem do ekonomicznej jazdy, o której więcej w artykule pt. Ecodriving, czyli ekonomiczna jazda samochodem, jest też równomierność i łagodne obchodzenie się z gazem, hamulcem czy skrzynią biegów.

Dlatego dane producentów dotyczące spalania często są tylko teorią. Ukazanie faktycznych wyników jest bardzo trudne, a testy NEDC (New European Driving Cycle), a od 2018 roku tylko nieco bardziej miarodajne WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) na pewno tego nie ułatwiają. Dokładniejszy wydaje się test What Car, choć i do niego warto podejść z rezerwą. Z drugiej strony, pomijając styl jazdy, ukazuje on najbardziej oszczędne hybrydy.

Szczególnie nie dziwi, że w zestawieniu znalazły się wyłącznie auta od Japończyków i Koreańczyków, z czego aż sześć pochodzi od producentów z najdłuższą tradycją w konstruowaniu hybryd — Toyoty i Lexusa.

Najoszczędniejszy samochód hybrydowy — Toyota Corolla 1.8 VVT-i Hybrid

Toyota Corolla 1.8 VVT-i Hybrid to samochód hybrydowy, który w teście What Car zajął pierwsze miejsce z wynikiem 3,88 l na 100 km. To najnowsza generacja Corolli, która jest oszczędniejsza od konkurencyjnych konstrukcji, a przy tym gwarantuje cichą pracę oraz wygodną, bezpieczną jazdę.

Model wyposażono w napęd znany z Priusa o mocy 122 KM, choć obok niego w ofercie znalazł się nowy, mocny i przy tym także ekonomiczny układ hybrydowy z silnikiem 2.0 Dynamic Force (184 KM).

W porównaniu z poprzednim Aurisem jest to model smuklejszy, zbudowany na modułowej platformie TNGA. Dzięki temu jego nadwozie jest sztywniejsze i ma niżej położony środek ciężkości. To natomiast przekłada się na lepsze właściwości jezdne i wyższy poziom bezpieczeństwa.

Corolla z tym układem występuje w kilku wersjach nadwozia jako hatchback, sedan i kombi. Na jej wyposażeniu znaleźć można między innymi 10-calowy, kolorowy wyświetlacz HUD, cyfrowo-analogowe zegary z 7-calowym ekranem 3D oraz system multimedialny z 8-calowym wyświetlaczem. Poza tym to całkiem niezła pojemność bagażnika, odpowiednio 361 litrów dla wersji hatchback, 471 litrów dla sedana i 598 litrów dla kombi.

Miejsce 2. Toyota Prius 1.8 VVT-i

Drugie miejsce w rankingu zajęła inna Toyota — Prius z układem 1.8 VVT-i, z rzeczywistym średnim spalaniem na poziomie 4,66 l/100 km.

Prius to pierwsza seryjnie produkowana hybryda, dzięki czemu jest to najpopularniejszy na rynku samochód hybrydowy. Czwarta generacja doczekała się nawet wersji z napędem 4 × 4 oraz pięciomiejscowej odmiany z napędem plug-in.

Napęd hybrydowy tego Priusa ma moc 122 KM i został zaprojektowany w taki sposób, aby do maksimum wykorzystywać silnik elektryczny. Między innymi dlatego samochód płynnie i naturalnie przyspiesza.

Toyota Prius IV z napędem hybrydowym wykorzystuje benzynowy silnik VVT-i o pojemności skokowej 1,8 l, aczkolwiek konstruktorom udało się podnieść jego sprawność cieplną. Poza tym zastosowano tu mniejszej objętości akumulator oraz wielowahaczowe zawieszenie. Przekłada się to na przestrzeń w kabinie i bagażniku, który mieści 502 l.

Miejsce 3. Kia Niro Hybrid

Kia Niro Hybrid to koreański crossover, którego średnie zużycie paliwa w teście What Car wynosi 4,69 l/100 km.

Pod maską modelu oferowanego od 2016 roku znaleźć można hybrydowy układ napędowy o mocy 141 KM, w którego skład wchodzi 4-cylindrowy silnik benzynowy 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz system odzyskiwania ciepła ze spalin zestawiony z silnikiem elektrycznym. Napęd na przednią oś przenosi 6-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia DCT.

Kia Niro Hybrid charakteryzuje się lekkim nadwoziem będącym mieszanką stali oraz aluminium, a przy tym niezłym wyposażeniem. W standardzie znaleźć można m.in. reflektory w technologii LED, dwustrefową automatyczną klimatyzację, kamerę cofania i czujniki parkowania. Jak na crossovera segmentu C ma on stosunkowo niewielki bagażnik, który liczy sobie jedynie 347 l pojemności.

Miejsce 4. Toyota Yaris 1.5 Hybrid

4,78 l/100 km to rzeczywiste średnie zużycie paliwa Toyoty Yaris 1.5 Hybrid. Jako że hybryda nadaje się głównie do poruszania w warunkach miejskich, model ten oferuje najlepsze wyniki zużycia paliwa w teście miejskim (2,94 l/100 km). Wynika to z napędu hybrydowego 4. generacji. Ten w warunkach jazdy miejskiej nawet 80 proc. czasu jazdy potrafi pokonać na silniku elektrycznym.

Pod maską tego modelu znajdziemy układ napędowy 1.5 Hybrid Dynamic Force. W porównaniu z poprzednią generacją oferuje on szybszą reakcją na gaz, wyższą moc i niższe spalanie. Oszczędności w zużyciu paliwa wynikają z przeszło 40-procentowej sprawności cieplnej 3-cylindrowego silnika 1.5.

Miejsce 5. Hyundai Ioniq Hybrid

Liftback Hyundai Ioniq Hybrid w teście What Car spalał średnio 5,02 l/100 km. Jednocześnie, dzięki umieszczeniu akumulatorów pod tylną kanapą, konstruktorzy otrzymali całkiem niezłą pojemność bagażnika na poziomie 443 l, a to wszystko przy umieszczonym pod podłogą pełnowymiarowym kołem zapasowym.

Układ hybrydowy stanowi tu 4-cylindrowy motor 1.6 GDI Kappa (105 KM), silnik elektryczny (43,5 KM) oraz rozrusznik i generator prądu. Napęd współpracuje z dwusprzęgłowym, 6-biegowym automatem.

Miejsce 6. Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid

Kierowcy cenią sobie Hondę CR-V Hybrid nie tylko za niskie spalanie (5,43 l/100 km w teście What Car), ale również za wysoki komfort podróżowania. Poza tym to auto naprawdę przestronne i z bagażnikiem o pojemności 497 l.

Jego piąta generacja jest oferowana z napędem hybrydowym, w którym pracuje silnik benzynowy 2.0, podczas jazdy będący generatorem prądu do akumulatorów. Te zasilają dwa silniki elektryczne, które napędzają wszystkie cztery koła lub jeden motor elektryczny, jeżeli napędza on tylko przednią oś. Łącznie układ ma moc 184 KM.

Miejsce 7. Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD

Rzeczywiste średnie spalanie tego modelu to 5,53 l/100 km, choć jak wykazały testy, niższe zużycie paliwa zapewnia napęd przenoszony tylko na jedną oś. Sam układ hybrydowy ma tu łączną moc 218 KM. Pod maską pracuje 2,5-litrowy benzyniak wspomagany dwoma silnikami elektrycznymi.

Kierowcy nabywający ten model mogą liczyć m.in. na pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2. Generacji. Poza tym to wirtualne lusterko wsteczne, które łączy funkcję tradycyjnego lusterka z ekranem wyświetlającym obraz z szerokokątnej kamery. Niestety, ten dodatek nie był oferowany w standardzie, ale w opcji dodatkowej.

Miejsce 8. Toyota RAV4 2.5 Hybrid i-AWD

Piąta generacja rafki, która jest ulubionym SUV-em Polaków to m.in. rekordowa przestrzeń dla pasażerów oraz 580 l pojemności bagażnika. Z układem hybrydowym złożonym z 2.5-litrowego silnika Dynamic Force oraz dwóch silników elektrycznych jest też całkiem oszczędna. Napęd hybrydowy ma tu łączną moc 222 KM i średnio spala 6,34 l/100 km.

Warto dodać, że w wersji 4 × 4 ten samochód hybrydowy jest zaopatrzony w elektronicznie sterowany i oparty na motorze elektrycznym przy tylnej osi napęd AWD-i. Automatycznie dostosowuje on pracę wspomagania kierownicy, steruje hamulcami i przepustnicą, jak również dobiera przełożenia i rozdziela moment obrotowy, a wszystko zależnie od wybranego trybu jazdy.

Miejsce 9. Lexus RX L 450h

Ostatnie miejsce w zestawieniu zajął Lexus RX L 450h (7,06 l/100 km). To bogato wyposażony, luksusowy SUV, który w europejskiej wersji pomieści siedmiu pasażerów. Jak na swój segment oferuje niskie spalanie, a to wszystko w układzie hybrydowym o łącznej mocy 313 KM, który tworzą silnik 3.5 V6 wraz z dwoma motorami elektrycznymi.

Lexus RX L 450h to nie tylko akceptowalne spalanie, ale i atrakcyjne wyposażenie. Już w standardzie kierowca otrzymuje elektrycznie regulowane fotele, światła w technologii LED, a niekiedy nawet komplet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +.

Plus należy się również za inteligentne sterowanie momentem obrotowym tylnej osi ze standardowo montowanym napędem e-Four, co gwarantuje optymalną trakcję w każdych warunkach. Całkiem pojemny jest też bagażnik, którego klapą sterują elektryczne siłowniki. Mieści on od 453 do 924 l.

Jak kupić używany samochód hybrydowy?

Średnie spalanie, jakie ma samochód hybrydowy, jest ważne z uwagi na koszty eksploatacji, ale nie może być kluczowym parametrem przy wyborze auta z napędem hybrydowym. Tyczy się to hybryd z salonu, a zwłaszcza z rynku wtórnego.

Wprawdzie układy hybrydowe na ogół nie sprawiają większych problemów, nie oznacza to, że nie narażają one na większe wydatki. Kluczowy dla kosztów eksploatacji po zakupie używanej hybrydy jest stan jej akumulatorów. Na szczęście, jak piszemy w artykule pt. Akumulatory w samochodach hybrydowych — regeneracja i wymiana, regularnie rośnie liczba podmiotów zajmujących się ich regeneracją. Nie zwalnia to jednak nabywcy z dokładnej weryfikacji stanu ogniw.

Podobnie przyjrzeć się należy innym układom, ale i karoserii, również pod kątem wypadkowej historii czy zalania wodą. Kolizja mogła naruszyć konstrukcję auta. Tutaj z pomocą przychodzi doświadczony mechanik, ale i raport VIN, który zawiera w sobie informacje o odnotowanych szkodach i kolizjach. Oczywiście zawsze przydają się oględziny w niezależnym warsztacie i jazda próbna.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz