Saab 9-5 NG — szwedzka osobówka klasy premium

Saab 9-5 NG

Saab 9-5 NG (New Generation) to druga generacja tego modelu. Miał być odpowiedzią na kryzys i pozwolić marce się odrodzić. Niestety, Saab 9-5 II generacji na rynku przetrwał jedynie dwa lata. Co ciekawe, nie zdążono nawet wprowadzić wersji kombi. Czy Saab 9-5 NG opinie zbiera przyzwoite? Jak prezentuje się ten model i komu jest zalecany?

Samochód został zaprezentowany w 2009 roku we Frankfurcie, kiedy firmę przejął już Spyker. Choć druga generacja Saaba 9-5 była utożsamiana z droższym Oplem Insignią, to wśród Szwedów panował optymizm. Słusznie, bo wizualnie auto prezentowało się naprawdę dobrze. Niestety, szybko przyszło rozczarowanie. Zawód był tak duży, że produkcję zakończono już w 2012 roku, na tyle wcześnie, że nie zaprezentowano nawet odmiany kombi. Pojawiła się za to wersja SportCombi, jeżeli można tu w ogóle mówić o jakiejś produkcji, ponieważ stworzono jedynie jej 33 egzemplarze. Szkoda, bo to ciekawe auto o wielu funkcjonalnych rozwiązaniach, np. otwieranej i zamykanej kabinie bagażnika, która dawała możliwość regulacji wysokości podnoszenia. Czy mimo tego, że Saab 9-5 NG na rynku motoryzacyjnym był tylko epizodem, w ogóle nie warto zaprzątać sobie nim głowy?

Nadwozie i wnętrze Saaba 9-5 New Generation

Wszyscy ci, którzy Saaba 9-5 NG utożsamiali z Oplem Insignią, mieli sporo racji. Oba pojazdy łączy między innymi identyczna płyta podłogowa. Wprawdzie Szwedzi mieli ciąć koszty, ale postanowili zaprojektować wiele nowych elementów. Efektem tego jest ciekawy, ale drogi samochód. Przykładem są czarne słupki A i B, mocno zaznaczony słupek C oraz linia dachu. Wyrazisty słupek C, zwłaszcza przy jasnym lakierze i przyciemnionych szybach gwarantuje imponujący widok, a dach sprawia wrażenie lewitującego nad oknami. Samo nadwozie jest masywne i przy tym eleganckie. Plus należy się też za pojemność bagażnika, bo to całkiem przyzwoite 515 l.

Ciekawie prezentuje się również wnętrze, w którym znaleźć można nawiązania do lotnictwa. Imponująco prezentują się zegary z zielonymi wskazówkami. Nie można zapomnieć o słynnym Night Panelu, który m.in. podświetla prędkościomierz, ale tylko do prędkości 140 km/h. W końcu to ascetyczna konsola środkowa. W kabinie znaleźć można więc wiele funkcjonalnych przycisków, wzorową ergonomię i przy tym eleganckie kształty. Niestety, jakość użytych materiałów to spory mankament producenta z Trollhattan. To samo tyczy się spasowania elementów kokpitu.

Wyposażenie Saaba 9-5 NG

Saab 9-5 NG wyposażenie ma dość bogate. Znaleźć w nim można m.in.: wyświetlacz HUD, adaptacyjne oświetlenie, dynamiczne wspomaganie parkowania, trzystrefową klimatyzację, adaptacyjne zawieszenie z kontrolą tłumienia (Saab DriveSense), elektrycznie regulowane fotele przednie, aktywne zagłówki czy rozbudowany system audio (radioodbiornik z odtwarzaczem CD/MP3, złączem AUX i USB, 9 głośników). Poza tym to przydatne, zwiększające bezpieczeństwo podróży systemy:

  • ostrzegania o zmianie pasa ruchu,
  • wykrywający ryzyko dachowania.

To wszystko w wersji standardowej wyposażenia (Linear). Dwie inne, lepiej wyposażone wersje to Vector oraz Aero. Ich wyposażenie potrafi mile zaskoczyć i jest porównywalne z tym, co oferują współczesne auta. Wówczas egzemplarz ma na wyposażeniu m.in.: system audio firmy Harman Kardon składający się z 11-głośników, adaptacyjne sterowanie strumieniem świetlnym reflektorów biksenonowych (SmartBeam), dwa 8-calowe monitory w zagłówkach przednich foteli, automat z możliwością ręcznej zmiany biegów za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy (Sentronic) czy elektrycznie regulowane fotele przednie z regulacją podparcia bocznego, lędźwiowego, wysokości i długości siedziska. Oczywiście przekłada się to na wyższe ceny bogato wyposażonych egzemplarzy.

Silniki modelu 9-5 NG

Pod maską Saaba modelu 9-5 NG znaleźć można silniki benzynowe i diesle, choć oferta jednostek napędowych nie jest bogata. Podstawowym silnikiem jest benzyniak 1.6 Turbo o mocy 180 KM i 230 Nm momentu obrotowego. Jednocześnie, przy spokojnej jeździe wyposażony w ten silnik Saab 9-5 NG spalanie miał na poziomie niespełna 8 l na 100 km. Lepsze osiągi, choć również bardziej paliwożerna była jednostka 2.0 Turbo o mocy 220 KM i z momentem obrotowym 350 Nm.

Najmocniejszym motorem był silnik 2,8 V6 Turbo z napędem XWD, który opcjonalnie występował również w odmianie 2.0 Turbo oraz 2.0 TTiD. Niestety, przy mocy 300 KM i 400 Nm momentu obrotowego spala on powyżej 10 l/100 km.

W przypadku auta z silnikami wysokoprężnymi do wyboru były motory 2.0 TiD (160 KM) i 2.0 TTiD (190 KM). Przede wszystkim to niskie spalanie na poziomie 5-6 l/100 km. Poza tym, o czym było wyżej, mocniejsza odmiana dostępna była również z napędem XWD.

Saab 9-5 NG — dane techniczne

Saab 9-5 NG

Sytuacja na rynku wtórnym

Saab 9-5 II generacji jest samochodem specyficznym i rzadko spotykanym. To normalne z uwagi na fakt, że był produkowany tylko przez dwa lata. W związku z tym znalezienie egzemplarza wartego bliższego zainteresowania na rynku wtórnym nie jest łatwe. Z jednej strony to duża zaleta, z drugiej natomiast spora wada.

Podaż nie jest duża, a Saab 9-5 NG ceny ma wysokie. Również z tego względu, że to wiele ciekawych rozwiązań i bogate wyposażenie. Dlatego świetnie utrzymany egzemplarz z niskim przebiegiem i w bogatej wersji wyposażeniowej kosztuje nawet 60 000 zł. To bardzo dużo, zwłaszcza że przywoływaną już Insignię w tej cenie można mieć nawet z 2016 roku. Z kolei za egzemplarz z pierwszego roku produkcji, z dieslem 2.0 o mocy 160 KM i przebiegiem blisko 250 tys. km nowemu właścicielowi przyjdzie zapłacić ok.35 tys. zł i należy to uznać za cenę minimalną.

Niestety, trzeba uważać na egzemplarze powypadkowe. Dlatego obowiązkiem jest sprawdzenie historii pojazdu. Pomoże między innymi raport VIN, który zawiera w sobie chronologiczną listę znanych uszkodzeń pojazdu. Poza tym Saab 9-5 NG to model, który przy ewentualnych usterkach i awariach może generować wysokie koszty. Dlatego koniecznie przed zakupem samochód musi być obejrzany przez doświadczonego mechanika, poddany przeglądowi w niezależnym warsztacie i sprawdzony podczas jazdy próbnej. Tylko wtedy można rozpocząć negocjacje ceny i zacząć uzupełniać formularze umowy kupna-sprzedaży. Ten dokument w szczegółach opisuje artykuł pt. “Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“.

Sam samochód na pewno sprawi, że kierowca stanie się rozpoznawalny. Z drugiej strony musi on być przygotowany nie tylko na wysokie koszty zakupu, ale i eksploatacji, co tyczy się m.in. wysokiego spalania, przynajmniej przy dynamicznej jeździe. Lepiej nie spóźniać się także z profilaktycznymi przeglądami i wymianą zużytych podzespołów, co może nieść w sobie daleko idące konsekwencje w postaci kilkutysięcznych napraw, zwłaszcza w przypadku zawieszenia. Przy wszystkich wadach na pewno to samochód wygodny, nowoczesny i bezpieczny.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz