Rozszyfrowujemy nalepki na oponach

Podziel się:
ab-2016-12_t5-fotolia_122394605_s

Na oponach dostępnych na rynku znajdują się nalepki informacyjne, gdzie można znaleźć wszystkie parametry produktu. Podczas zakupów warto je dokładnie czytać, aby wybrać najlepszy produkt w przystępnej cenie. Dziś rozszyfrowujemy zapisy stosowane przez producentów opon. Dzięki tym informacjom już nie będziesz musiał polegać wyłącznie na słowach sprzedawcy ze sklepu motoryzacyjnego, ale sam ocenisz jakość poszczególnych opon i sięgniesz po produkt idealnie spełniający indywidualne potrzeby.

Nalepki informacyjne – co warto o nich wiedzieć?

Obowiązek zamieszczania nalepek informacyjnych na oponach wszedł w życie w listopadzie 2012 roku. Przepis wprowadzono, aby konsumenci mogli w świadomy sposób wybierać ogumienie do pojazdu, a producenci i sprzedawcy nie wprowadzali ich w błąd. Niestety stosowane zapisy dla wielu kierowców są trudne do rozszyfrowania, ponieważ wymagają znajomości kilku podstawowych symboli i wartości.

Jaka przyczepność?

Jednym z najważniejszych parametrów ogumienia jest przyczepność. Tę informację producenci umieszczają po prawej stronie nalepki (stosowany jest symbol przedstawiający oponę na mokrej drodze oraz chmurkę deszczową). Skala oznaczona jest literkami od A do F (F to wartość dla pojazdów ciężarowych). Testy ogumienia, dotyczące przyczepności, polegają na hamowaniu na mokrej nawierzchni samochodem rozpędzonym do 80 km/h (hamowanie do 20 km/h). Pomiędzy oponami klasy A, a E różnica ta wynosi około 18 metrów (30%).

Naklejka informuje wyłącznie o długości hamowania na mokrej nawierzchni. Nie są niestety przeprowadzane testy, które pozwalałyby określić sposób odprowadzania wody i ewentualność utraty kontroli nad autem. Z oznaczeń na naklejce nie wynika także sposób zachowania się opony na śniegu, błocie pośniegowym czy lodzie.

Opory toczenia

Kolejnym parametrem opon są opory toczenia. Informację tę znajdziemy po lewej stronie (pod symbolem opony). Tutaj skala określana jest literkami od A do G (klasa D zarezerwowana jest w tym przypadku dla samochodów ciężarowych). Różnica między klasą A, a klasą G wynosi do 7,5% w oporach toczenia.
Niższe opory toczenia przedkładają się na mniejsze spalanie paliwa i oszczędności. Niestety najczęściej mają one gorszą przyczepność. W przypadku opon klasy Premium, niskie opory toczenia są połączone z dobrą przyczepnością, ponieważ producenci stosują specjalną mieszankę materiałów do produkcji bieżnika.

Jaki hałas?

Na nalepce producenci informują również o hałasie wydzielanym przez oponę. Informację tę znajdziemy na dole naklejki (wartość producenci podają w decybelach). 3 decybele więcej oznaczają dwukrotnie wyższy hałas (regularne narażenie na hałas powyżej 80 decybeli może grozić utratą zdrowia). Warto jednak pamiętać, że hałas w kabinie samochodu zwykle będzie niższy niż ten podany na oponie (takie natężenie hałasu panuje na zewnątrz).
Poziom hałasu badany jest podczas przejazdu samochodu z prędkością 80 km/h po torze, gdzie umieszcza się mikrofon.

Czy na każdej oponie znajdziemy naklejki informacyjne?

Obowiązek umieszczenia naklejek informacyjnych nie dotyczy ogumienia wyścigowego oraz profesjonalnych opon terenowych. Nie umieszcza się ich także na oponach bieżnikowanych oraz dedykowanych pojazdom zabytkowym. Naklejek nie znajdziemy również na oponach osadzonych na felgach większych niż 635 mm oraz felgach poniżej 254 mm.

Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN
share on:

Odpowiedz