Rodzinne vany dla modelu rodziny 2+2

rodzinne vany

Rodzinne vany są niewielkie, a przy tym doskonale nadają się dla modelu rodziny 2+2. Który z ciekawych minivanów warto wziąć pod uwagę, jeżeli ma to być samochód dla czteroosobowej rodziny?

Jakie są rodzinne vany?

Minivany to samochody, które są optymalne dla rodzin w modelu 2+2. Co istotne, nie mają również zbyt wygórowanych cen, bo ich właścicielem można zostać już przy kwocie rzędu ok. 15 tys. zł. Poza tym to stosunkowo niskie koszty utrzymania. Oczywiście pod warunkiem, że rodzinne vany są w dobrym stanie technicznym, ale to tyczy się wszystkich samochodów z rynku wtórnego.

Vany dla rodziny 4-osobowej są obecnie dość powszechne na rynku samochodów używanych. Również przy budżecie rzędu ok. 15 000 zł jest w czym wybierać. Wśród aut tego typu dominują benzyniaki, ale to dobra wiadomość, bo silnik wysokoprężny w kilkunastoletnim samochodzie może być mocno wyeksploatowany, a jego naprawa czy wymiana, spędzają sen z powiek ich właścicielom. Poza tym większość z prezentowanych tu modeli powstała na bazie popularnych samochodów miejskich. To z kolei przekłada się na niższe ceny części i napraw.

Same rodzinne minivany są z reguły samochodami o niewielkich rozmiarach. Dlatego idealnie nadają się do poruszania w warunkach miejskich. Jednocześnie wewnątrz miejsca dla czterech osób jest aż nadto, a co nie jest bez znaczenia, całkiem pokaźne są również ich bagażniki. Dzięki temu rodzinny van może być ciekawą alternatywą dla popularnych kompaktów. Jednak które rodzinne vany, przy budżecie rzędu 15 000 zł, wyglądają najbardziej atrakcyjnie?

Opel Meriva A

Pierwszą z propozycji jest Meriva A, która dała początek małym vanom w Europie. Model produkowany w latach 2003-2012 jest popularnym samochodem na rynku wtórnym, a budżet 15 tys. zł będzie w zupełności wystarczający, aby nabyć taki egzemplarz. Sam Opel Meriva A powstał na wydłużonej płycie Corsy C. Z tego też modelu pochodzi wiele podzespołów Merivy, co przekłada się na tanie części zamienne.

Kabina Merivy A nie jest szczególnie długa, ale wewnątrz miejsca jest całkiem sporo. Na uwagę zasługuje również system Flex Space, który w bardzo łatwy sposób pozwala aranżować wnętrze. Kanapę można przesuwać wzdłuż i wszerz, a przy tym złożyć ją przy użyciu tylko jednej ręki. Całkiem pojemny jest też bagażnik Merivy A, oferując od 350 do 1410 l wolnej przestrzeni.

Szukając Merivy A, najlepiej postawić na model z motorem benzynowym 1.6, który w zależności od wersji generuje od 87 do 105 KM. Ewentualnie polecany jest silnik 1.8 (125 KM), ale ten motor jest już bardziej paliwożerny. Wśród diesli dobrym wyborem może być silnik 1.3 CDTI (75 KM), ale tylko wówczas, kiedy był on właściwie i regularnie serwisowany.

Honda Jazz

W latach 2001-2008 z taśm produkcyjnych zjeżdżała Honda Jazz. To klasyczny minivan o przestronnej kabinie i ze świetnym systemem składania kanapy. Poza tym te rodzinne vany są same w sobie trwałe pod kątem mechanicznym. Oczywiście nie oznacza to, że do zakupu używanej Hondy Jazz można podejść w sposób lekceważący. Zweryfikować należy zużycie podzespołów, bo niektóre części są drogie. Kontroli wymaga też podwozie i nadwozie, zwłaszcza pod kątem korozji. Jeżeli samochód nie budzi zastrzeżeń, może być całkiem dobrym wyborem. Budżet w granicach 15 tys. zł wystarczy jednak na egzemplarz z początku produkcji, bo to cena minimalna za ten model wart bliższej uwagi. Pośród silników polecane są motory benzynowe – 1.2 (78 KM) i 1.4 (83 lub 88 KM).

Lancia Musa

Włoska Lancia Musa przez koncern Fiata produkowana była w latach 2004-2012. W zasadzie to luksusowa wersja Fiata Idei. Musa, podobnie jak Meriva A, powstała na wydłużonej płycie podłogowej Corsy C, ale wewnątrz oferuje nieco więcej miejsca, a jej bagażnik ma pojemność od 320 (do 2007 roku) lub 390 l do 1488 l.

Jeżeli wziąć pod uwagę silniki, te rodzinne vany najlepiej radzą sobie napędzane przez benzyniaki – 1.4 8V (77 KM) i 1.4 16V (95 KM). Pośród diesli do wyboru są silniki wysokoprężne 1.3 (70 i 95 KM), 1.6 (120 KM) lub 1.9 (101 KM). Należy pamiętać, że Musa zawodzi dość często. Na szczęście awarie są zwykle tanie w naprawie.

Renault Modus

W latach 2004-2012 produkowany był również Renault Modus. Zakładany budżet w zupełności wystarczy na 10-letni model, nawet w wersji Grand, która charakteryzuje się wydłużonym rozstawem osi. W klasycznym Modusie miejsca z tyłu jest niewiele, ale dla dwójki dzieci wystarczy. Niewielki jest też bagażnik 217-1302 l (217-1283 l od 2008 roku), podczas kiedy w wersji Grand to od 305 do 1454 l pojemności.

Modus powstał na płycie podłogowej Clio III, co oznacza całkiem atrakcyjne ceny części zamiennych. Niestety, koszty obsługi są dość wysokie, co wynika z zabudowanej jednostki napędowej. Zresztą spory kłopot sprawia nawet tak banalna i prosta czynność, jak wymiana żarówki reflektora.

Jeżeli wziąć pod uwagę napęd Modusa, niezłe są benzyniaki 1.2 o mocy odpowiednio 75 i 101 KM (od 2007 roku), oraz 1.6 (88 lub 112 KM). Mocno ryzykowny jest zakup Modusa z dieslem 1.5 dCi (65, 68, 79, 86 lub 103 KM).

Toyota Yaris Verso

Ostatnią propozycją na rodzinne vany jest Toyota Yaris Verso (1999-2003). Ceny tych egzemplarzy startują od przeszło 10 tys. zł, co z uwagi na dość zaawansowany wiek, jest dość pokaźną sumą. Mimo wszystko, jeżeli Toyota Yaris Verso nie jest skorodowana, warto się nią zainteresować. Model jest trwały mechanicznie i ma spore wnętrze z licznymi schowkami.

Jako napęd najlepiej sprawdzą się silniki benzynowe 1.3 (86 KM) i 1.5 (105 KM), które są najmniej problematyczne. Dobrym silnikiem jest również diesel 1.4 D-4D o mocy 75 KM. Z uwagi na wiek, trudno jednak znaleźć egzemplarz z niewysłużonym silnikiem wysokoprężnym.

Jak zweryfikować kilkunastoletnie rodzinne vany?

Mikro- lub minivan, o ile jest on w niezłym stanie technicznym, nie będzie generował wysokich kosztów utrzymania. Wszystkie powyższe modele są dobrym wyborem z uwagi na niewielkie rozmiary, wystarczającą ilość miejsca dla 4-ososbowej rodziny i stosunkowo niskie koszty ewentualnych napraw. Należy też pamiętać, że kierowca, który zakupi samochód używany i dopiero później dowie się o ukrywanych usterkach, może ubiegać się o zwrot całości lub części kwoty przeznaczonej na zakup, na co pozwala mu instytucja rękojmi, a o której więcej w artykule pt. Rękojmia na samochód używany“. Lepiej jednak oszczędzić ewentualnego trudu w dochodzeniu swoich racji i wcześniej właściwie zweryfikować dany egzemplarz. W tym pomoże Historia Pojazdu, która daje wgląd w wiele kluczowych faktów z przeszłości auta. Sprawdzenie VIN to m.in.:

  • marka, model, rok produkcji, typ paliwa i inne dane techniczne
  • rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • lista odnotowanych szkód i kolizji
  • rejestr sprawdzeń numeru VIN w serwisie Autobaza.pl
  • fabryczne wyposażenie samochodu zakodowane w numerze VIN
  • sprawdzenie w narodowych bazach pojazdów kradzionych
  • ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
  • galeria zdjęć pojazdu
  • adres miejsca montażu

Poza tym również rodzinne vany należy sprawdzić w tradycyjny sposób: przez oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie i jazdę próbną. Tylko tak można ustrzec się przed zakupem auta w złym stanie technicznym, ale też z przekręconym licznikiem, wypadkowego, a nawet kradzionego.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz