Rodzaje zawieszenia w samochodzie

Podziel si─Ö:

Samoch├│d to doskona┼éy mechanizm, w kt├│rym poszczeg├│lne komponenty wsp├│┼épracuj─ů ze sob─ů. Ka┼╝da cz─Ö┼Ť─ç jest niezwykle wa┼╝na i ma istotny wp┼éyw na funkcjonowanie ca┼éej jednostki. Wraz z post─Öpem technologicznym elementy instalowane w samochodach uleg┼éy ewolucji i obecnie s─ů niezwykle z┼éo┼╝onymi mechanizmami. Doskona┼éym przyk┼éadem potwierdzaj─ůcym t─Ö tez─Ö jest zawieszenie samochodu. To z┼éo┼╝ony system oparty na elementach spr─Ö┼╝ystych, kt├│re ┼é─ůcz─ů osie pojazdu lub jego poszczeg├│lne ko┼éa. Zadaniem tego uk┼éadu jest nie tylko zapewnienie komfortu jazdy na nier├│wnych i dziurawych drogach, ale r├│wnie┼╝ zabezpieczenie innych mechanizm├│w oraz uk┼éad├│w, kt├│re pod wp┼éywem silnych wstrz─ůs├│w mog┼éyby ulec zniszczeniu.

Z pewno┼Ťci─ů ka┼╝dy kierowca wie, jaki silnik znajduje si─Ö w jego samochodzie, ale ju┼╝ nie ka┼╝dy orientuje si─Ö, w jaki rodzaj zawieszenia zosta┼é wyposa┼╝ony jego pojazd. Nie ma w tym nic z┼éego. W ko┼äcu nie ka┼╝dy musi posiada─ç specjalistyczn─ů wiedz─Ö mechanika, jednak z my┼Ťl─ů o osobach, kt├│re chcia┼éyby w tej kwestii wzbogaci─ç swoj─ů wiedz─Ö, przygotowali┼Ťmy og├│ln─ů charakterystyk─Ö dw├│ch podstawowych kategorii zawieszenia, kt├│re w diametralny spos├│b r├│┼╝ni─ů si─Ö swoj─ů konstrukcj─ů.

a

Zawieszenie zale┼╝ne

Jest to konstrukcja, w kt├│rej oba ko┼éa zostaj─ů osadzone na wsp├│lnej, sztywnej osi. Jest po┼é─ůczona z jednym z element├│w zawieszania np. resorem pi├│rowym. W tym przypadku ko┼éa automatycznie wp┼éywaj─ů na swoj─ů prac─Ö. Zmiana po┼éo┼╝enia jednego z k├│┼é skutkuje zmian─ů po┼éo┼╝enia drugiego ko┼éa. Zawieszenie zale┼╝ne charakteryzuje si─Ö prost─ů konstrukcj─ů oraz znacznie wi─Öksz─ů wytrzyma┼éo┼Ťci─ů. To istotne zalety, kt├│re sprawiaj─ů, ┼╝e ten rodzaj zawieszenia jest najcz─Ö┼Ťciej montowany w samochodach nara┼╝onych na du┼╝e przeci─ů┼╝enia np. w ci─Ö┼╝ar├│wkach lub pojazdach terenowych. Minusem tego rozwi─ůzania jest wysoka masa w┼éasna, kt├│ra ma negatywny wp┼éyw na p┼éynno┼Ť─ç ruchu samochodu.

a

Zawieszenie niezale┼╝ne

W tej konstrukcji zawieszenia ka┼╝de ko┼éo jest oddzielnie po┼é─ůczone z nadwoziem lub ram─ů i mo┼╝e w spos├│b niezale┼╝ny od pozosta┼éych k├│┼é zmienia─ç swoje po┼éo┼╝enie wzgl─Ödem kad┼éuba samochodu. Jest to bardziej skomplikowana konstrukcja w stosunku do zawieszenia zale┼╝nego, jednak ilo┼Ť─ç zalet, jakie zapewnia, sprawia, ┼╝e jest to rozwi─ůzanie stosowane obecnie w wi─Ökszo┼Ťci pojazd├│w. Ca┼éa konstrukcja ma znacznie mniejsz─ů mas─Ö, kt├│ra w bezpo┼Ťredni spos├│b wp┼éywa na zmniejszenie sztywno┼Ťci zawieszenia, co pozwala osi─ůgn─ů─ç wy┼╝szy komfort jazdy. Zawieszenie niezale┼╝ne umo┼╝liwia r├│wnie┼╝ zmniejszenie mas nieresorowanych samochodu oraz jest korzystniejsze z puntu widzenia stateczno┼Ťci ruchu.

Najpopularniejsz─ů form─ů zawieszenia niezale┼╝nego s─ů kolumny McPhersona. To charakterystyczna konstrukcja, w kt├│rej amortyzator wraz z zamocowan─ů spr─Ö┼╝yn─ů tworz─ů sta┼éy element, kt├│ry mo┼╝e obraca─ç si─Ö wok├│┼é w┼éasnej osi. Ca┼éo┼Ť─ç nie tylko t┼éumi drgania, ale r├│wnie┼╝ prowadzi ko┼éo dzi─Öki po┼é─ůczeniu g├│rnej cz─Ö┼Ťci zwrotnicy z nadwoziem.

Wsp├│┼éczesne zawieszenia gwarantuj─ů kierowcom wysoki komfort jazdy oraz skutecznie zabezpieczaj─ů pojazd przed wstrz─ůsami, jednak nieustanny rozw├│j motoryzacji sprawia, ┼╝e konstruktorzy wci─ů┼╝ szukaj─ů nowych rozwi─ůza┼ä, kt├│re w wi─Ökszym stopniu wp┼éyn─ů na komfort i bezpiecze┼ästwo jazdy.

Ocena naszych czytelnik├│w
[Suma: 1 Średnio: 2]
Sprawd┼║ auto, kt├│re Ci─Ö interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewno┼Ť─ç legalnego zakupu!
Sprawd┼║ auto

Odpowiedz