Renault Twingo II — opinie, dane techniczne, usterki

Jakie jest Renault Twingo II?

Czy Renault Twingo II to dobra opcja dla większości kierowców? Z pewnością nie, aczkolwiek Twingo drugiej generacji może zainteresować kierowców szukających sobie małego mieszczucha. Co przemawia za tym modelem, jakie ma on opinie, wady, zalety i jakie są jego dane techniczne? Sprawdźmy!

Historia Renault Twingo II generacji

Po raz pierwszy Renault Twingo II zostało zaprezentowane w 2006 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Swoją premierę model miał już pół roku później w Genewie. W odróżnieniu od poprzednika Twingo II jest oparte o dwie bryły. Poza tym 3-drzwiowy hatchback wygląda naprawdę przyjemnie, choć Francuzi poszli w stronę specyficznej stylizacji.

Jednym z charakterystycznych elementów stylizacji Twingo II są duże reflektory, które miały przekonać damską część zmotoryzowanych. Poza tym model ma kompaktowe wymiary (3600 mm dł., 1655 mm szer., 1470 mm wys.), co ułatwia manewrowanie w warunkach miejskich. Z drugiej strony Francuzi zaoferowali całkiem sporą jak na rozmiary auta kabinę. Mimo iż to samochód segmentu A, oparto go na platformie segmentu B. Dzięki temu z powodzeniem i w miarę komfortowych warunkach Twingo II może podróżować czterech dorosłych pasażerów.

W toku produkcji Renault Twingo II przeszedł dwie modyfikacje. W 2010 roku zmieniono lusterko wsteczne, wzory tapicerki oraz kołpaków. Dwa lata później przeprowadzono już gruntowny face lifting, modyfikując przedni pas pojazdu. Produkcję modelu, który wyjeżdżał z fabryki w słoweńskiej miejscowości Novo Mesto, zakończono w 2014 roku. Jego następcą został Renault Twingo III.

Przestrzeń w kabinie i wyposażenie

Twingo II nie może zachwycać przestronnością, ale przy swoich kompaktowych rozmiarach i tak jest z tym całkiem nieźle. Jeżeli spojrzymy na tylną kanapę, w zasadzie z niej zrezygnowano. W miejsce jednej kanapy zastosowano dwa oddzielne fotele, które są przesuwane, przez co dają możliwość sterowania pojemnością bagażnika. Dzięki temu bagażnik mieści w sobie od 165 do 275 l pojemności, która zwiększa się do 959 l po ich całkowitych złożeniu.

Ciekawie wygląda też konsola, na której pomieszano elementy znane z Clio III i Megane III. Dlatego w używanym Twingo II znajdziemy masywną kierownicę czy podświetlone na pomarańczowo monochromatyczne ekrany. Podobnie jak w Renault Twingo I zegary umieszczono na konsoli centralnej. Przed oczami kierowcy ukazuje się jedynie niewielki obrotomierz. Jako że to samochód segmentu A, nie ma się co dziwić, że słabej jakości są tu twarde plastiki, które dodatkowo także przeciętnie ze sobą spasowano. Na plus ocenić trzeba natomiast widoczność, jaką oferuje Renault Twingo drugiej generacji.

Sam model występował też w wielu wersjach wyposażenia: Access, Autentique (do 2010 roku), Expression (do 2010 roku), Trend (do 2010 roku), Wind, Dynamique, Rip Curl, Initiale (do 2010 roku), GT (do 2010 roku), RS, Gordini R.S., Mauboussin, Red Bull Racing RB7, YAHOO! (2011).

Renault Twingo II — opinie o silnikach

Paletę jednostek napędowych Renault Twingo II otwiera silnik 1.2 8v. To 8-zaworowy benzyniak, który jest synonimem trwałości. Silnik ma na tyle prostą konstrukcję, że w zasadzie nie ma się co w nim zepsuć. Jego największą wadą jest dynamika, a w zasadzie jej brak. To motor 60-konny, który rozpędza się do setki w 15 sekund, a jego prędkość maksymalna to 154 km/h.

Dlatego lepszym wyborem jest 16-zaworowa jednostka o identycznej pojemności, ale mocy 75 KM. Ewentualnie postawić można na silnik 1.2 TCe z doładowaniem, który ma moc 100 koni mechanicznych. W jego przypadku problemem mogą być problemy z cewkami zapłonowymi i wyciekami oleju. Ofertę silników benzynowych uzupełnia silnik 1.6 16v. To jednostka o mocy 133 KM, która rozpędza pojazd do 100 km/h w niespełna 9 sekund.

Alternatywą dla silników benzynowych są diesle. W ofercie pojawił się dobrze znany silnik wysokoprężny 1.5 dCi. Początkowo oferował on moc jedynie 65 KM, ale z czasem w palecie pojawiła się jednostka 85-konna. Liczba egzemplarzy z ropniakiem pod maską jest jednak mocno ograniczona. Z kolei, jeżeli już się znajdują, z reguły mają na liczniku wysokie przebiegi, co ma w tym przypadku ogromne znaczenie. Wprawdzie te wersje diesla nie mają już dużych problemów z panewkami, ale wyeksploatowane mogą wymagać inwestycji we wtryski czy układ doładowania.

Renault Twingo II — dane techniczne

Dane techniczne Renault Twingo II
Dane techniczne Renault Twingo II

Jak przystało na samochód segmentu A, Twingo II cechuje technologiczna prostota. Nie inaczej jest w przypadku zawieszenia, gdzie przednią oś resorują kolumny McPhserona, z tyłu natomiast pracuje belka skrętna. Poza wersją RS podwozie pracuje miękko i jest komfortowe. Co ważne, resorowanie zbiera dobre opinie wśród mechaników. Układ jest stosunkowo trwały, a jeżeli wymienić trzeba będzie jeden z łączników czy tuleję, runek części zamiennych jest szeroki i tani, niskie są też koszty pracy mechanika.

Co psuje się w Twingo drugiej generacji?

Usterki Renault Twingo II są rzadkie i zazwyczaj tanie w usunięciu. Samochód złożono solidnie, ale mimo wszystko ma on pewne mankamenty, dotyczące choćby elektrycznej regulacji szyb czy silnika wycieraczek. Szybko wymiany wymagają również elementy cierne układu hamulcowego. Największy problem tyczy się zautomatyzowanej skrzyni Quickshift. Jeżeli posłuszeństwa odmówi w niej hydraulika, moduł sterujący można dostać wyłącznie w ASO i kosztuje on do 7 tys. zł.

Sytuacja na rynku wtórnym

Używany Renault Twingo II nie jest drogim samochodem. Najtańsze egzemplarze znaleźć można w cenie 6-8 tys. zł. Oczywiście to auta z początku produkcji, ale nie zawsze z dużym przebiegiem. Znacznie wyższe ceny ma Renault Twingo II w sportowej odmianie RS. Wówczas najlepiej przygotować budżet rzędu 15-20 tys. zł. Niestety, takie egzemplarze są rzadkością na rynku wtórnym.

Bez wątpienia Renault Twingo II może być ciekawym wyborem na auto miejskie. Jest całkiem przestronny, ma niezły wygląd, a przy tym może być bogato wyposażony. Co więcej, choć ze znalezieniem tej wersji może być problem, występuje też w sportowej odmianie RS. Na pewno nie jest to typowy Francuz, przynajmniej pod kątem awaryjności. Wręcz przeciwnie, psuje się rzadko, a awarie są tanie w usunięciu. Nic dziwnego, że to dobra alternatywa dla innych aut segmentu A, choćby drugiej generacji Fiata Pandy, szerzej opisanej w artykule pt. Fiat Panda II – tani hatchback segmentu A“.

Oczywiście w żadnym wypadku nie zwalnia to kupującego z dokładnej weryfikacji nabywanego pojazdu. Większość robi to przez raport VIN, oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie i jazdę próbną. Wydaje się, że powyższe czynności wystarczą, aby wykryć mankamenty auta. Warto też pamiętać, że kluczowym dokumentem, również w dochodzeniu swoich praw, jeżeli któraś ze stron nie wywiązała się ze swoich obowiązków lub auto miało ukryte usterki, jest umowa. O tym dokumencie więcej przeczytasz w artykule pt. Umowa kupna-sprzedaży samochodu w pigułce“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz