Renault Talisman — opinie, silniki, zalety

Jakie opinie ma Renault Talisman?

Renault Talisman opinie ma bardzo różne. Trzeba mu oddać, że jak przystało na francuskie auto klasy średniej i wyższej, słynie z niebanalnego designu i ciekawej techniki. Z drugiej strony jest pod pewnym kątem niedopracowany. Co irytuje kierowców w modelu Talisman?

Historia modelu Renault Talisman

Zanim przedstawimy opinie o Renault Talisman, zwróćmy uwagę, że sam model był długo oczekiwanym następcą Laguny III generacji. Model na rynku zadebiutował w 2015 roku, będąc zaprezentowanym podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie.

Inżynierowie postawili na duże, ładnie stylizowane nadwozie, a dodatkowo przestronne i dobrze wykończone wnętrze. Na zewnątrz w oczy rzuca się również duże logo marki z chromowaną atrapą chłodnicy oraz ledowymi światłami do jazdy dziennej w kształcie litery C.

Po trzech latach od debiutu Renault Talisman przeszedł face lifting. Pojawiła się między innymi nowa atrapa chłodnicy, zmieniono też przedni zderzak oraz zmodyfikowano reflektory ze światłami LED Matrix. W palecie pojawiły się nowe kolory nadwozia i wzory felg aluminiowych. Z kolei w kabinie postawiono na nowe chromowane wykończenie konsoli środkowej, pojawiła się w niej bezprzewodowa ładowarka do smartfona, a także oddzielny wyświetlacz do regulacji temperatury.

Auto segmentu D jest produkowane jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi, oferując 608 l wolnej przestrzeni bagażowej w sedanie oraz od 572 do 1700 l w kombi. Wygląda na to, że przynajmniej na razie model nie doczeka się następcy. Z uwagi na cięcie kosztów Francuzi chcą wycofać Talismana, podobnie jak modele Espace oraz Scenic, skupiając się na crossoverach oraz SUV-ach.

Wyposażenie modelu Talisman

Kierowcy, których interesuje model Talisman, mogą liczyć na egzemplarze naprawdę dobrze wyposażone. Talisman występował w kilku wersjach wyposażenia:

  • Business — 6 airbagów, elektryczne wspomaganie kierownicy, komputer pokładowy, tylne czujniki parkowania, światła LED do jazdy dziennej i przeciwmgielne, tempomat, skórzana kierownica, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, elektrycznie regulowane szyby, radio cyfrowe DAB z ekranem 4,2 cala i Bluetooth.
  • Limited — dodatkowo przednie czujniki parkowania, elektrycznie składane lusterka boczne, 17-calowe alufelgi, półskórzana tapicerka, system multimedialny R-LINK z ekranem dotykowym 7 cali i nawigacją GPS.
  • Intens — dodatkowo automatyczne światła drogowe, asystent zmiany pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, pełne światła LED, 18-calowe alufelgi, system multimedialny R-LINK z 8,7-calowym ekranem dotykowym i nawigacją GPS.
  • S-edition – usportowiona wersja, która zawiera m.in. system 4Control, 19-calowe alufelgi i specjalne emblematy.
  • Initiale Paris — dodatkowo system 4Control, system zmiennej, regulowanej siły tłumienia amortyzatorów, adaptacyjny tempomat, system kontroli martwego pola, kamera cofania, elektrycznie otwierana klapa bagażnika, elektrycznie regulowane, podgrzewane i wentylowane przednie fotele, 19-calowe felgi aluminiowe, emblematy Initiale Paris, tapicerka skórzana, nagłośnienie Bose Surround Sound System.
Wnętrze Renault Talisman
Wnętrze Renault Talisman

Dodatkowo w zależności od wersji egzemplarze mogą być doposażone m.in. w:

  • system wspomagania parkowania EasyPark,
  • otwierany elektrycznie szklany dach panoramiczny,
  • metalizowany lakier,
  • podgrzewaną kierownicę,
  • spryskiwacze reflektorów.

Renault Talisman — opinie o silnikach

Pod maską Talismana możemy znaleźć silniki benzynowe oraz diesle. Pośród tych pierwszych wszystkie cztery jednostki napędowe z palety mają wtrysk bezpośredni i doładowanie.

Początkowo stosowano silnik 1.6 TCe, znany między innymi z Nissanów. To jednostka napędowa, która nie sprawia wielu problemów, choć może wykazywać zwiększony apetyt na olej, dlatego warto regularnie kontrolować jego stan. Alternatywą jest benzyniak 1.8 TCe, a najnowszą propozycją downsizingowy motor 1.3 TCe, opracowany przy współpracy z Mercedesem.

Renault Talisman — dane techniczne silników benzynowych:

Dane techniczne Renault Talisman - silniki benzynowe
Dane techniczne Renault Talisman – silniki benzynowe

Podobnie było z dieslami. Najpierw w ofercie pojawił się bazowy motor 1.5 dCi oraz silnik 1.6 dCi, również z podwójnym doładowaniem. Później ofertę poszerzono o ropniaki 1.7 dCi i 2.0 dCi.

Renault Talisman — dane techniczne silników wysokoprężnych:

Dane techniczne Renault Talisman - silniki wysokoprężne
Dane techniczne Renault Talisman – silniki wysokoprężne

Przynajmniej na razie nie słychać wiele o problemach z silnikami. Nawet małe motory radzą cobie całkiem nieźle, choć trzeba pamiętać, że są maksymalnie 5-letnie. Zdarza się, że przedwczesnej wymiany rozrządu wymagają diesle 1.6 dCi, tanie w naprawie są też silniki wysokoprężne 1.5 dCi. Pewniakiem jest natomiast diesel 2.0 dCi, ale to silnik, który późno pojawił się w ofercie, a więc egzemplarze z tym motorem pod maską są drogie.

Co psuje się w modelu Renault Talisman?

Renault Talisman opinie ma bardzo różne. Nie zawsze są one pochlebne, ponieważ nie jest to model wolny od usterek. Spore kłopoty sprawiać może przede wszystkim dwusprzęgłowa przekładnia EDC, będąca na wyposażeniu egzemplarzy ze wszystkimi benzyniakami, a dodatkowo występująca z wieloma silnikami wysokoprężnymi. Problemy zaczynają się od szarpania, ale często kończą się wyciekiem oleju czy nawet skutkują awarią sprzęgła.

Co ważne, wielokrotnie przekładnie były wymieniane w ramach akcji serwisowych, a więc warto sprawdzić, czy dany egzemplarz był do nich zgłoszony, a w czym pomaga raport VIN. Używana skrzynia tego typu kosztuje od 2 do 5 tys. zł.

Inne problemy to na pewno awarie elektroniki. Eksploatację skutecznie uprzykrzają liczne aktualizacje, problemy z akumulatorem czy kartą. Pod tym kątem właściciele modelu Talisman mogą poczuć się jak właściciele 2. generacji Renault Laguny. Nie jest to powód do dumy, ponieważ ta generacja Laguny była znacznie słabsza od kolejnej i tym samym poprzednika Talismana — Laguny III generacji, szerzej opisanej w artykule pt. Używane Renault Laguna III“.

Co ważne, często problemy są konsekwencją powypadkowej przeszłości i niefachowo wykonanych napraw. Obowiązkowo egzemplarz zweryfikować należy więc pod kątem ewentualnej kolizji.

Renault Talisman w wersji kombi
Renault Talisman w wersji kombi

W normie są natomiast pozostałe elementy Talismana. Układ jezdny nie sprawia większych problemów. Zawieszenie, o ile nie ma adaptacyjnych amortyzatorów, jest też dość tanie w naprawie. Obaw nie ma również o system czterech kół skrętnych 4Control.

Sytuacja na rynku wtórnym

Używany Renault Talisman to auto, które kusi wyglądem i wyposażeniem. Świetnie się prowadzi, ale nie jest wolne od mankamentów, choć poważnych usterek nie ma w nim zbyt wiele. Stosunkowo pewne są silniki, ale na pewno uważać należy na pracę dwusprzęgłowej przekładni. Zwłaszcza w przypadku egzemplarzy z początku produkcji irytujące są usterki elektroniki.

Jako że jest to wciąż młode auto, ofert sprzedaży na rynku wtórnym jest niewiele. Po części to wynik innowacyjnego podejścia do klientów, gdyż kierowca zamawiający Talismana z firmowym kredytem otrzymywał 5-letnią gwarancję wraz z bezpłatnymi przeglądami. Jeżeli już przyjrzymy się ogłoszeniom o sprzedaży, zobaczymy, że Renault Talisman ceny ma średnie. Za atrakcyjny egzemplarz należy zapłacić ok. 60-70 tys. zł. Z kolei na samochód z początku produkcji trzeba przygotować przynajmniej 40 tys. zł.

Jak na kilkuletnie auto nie są to ceny szczególnie wygórowane. Należy jednak pamiętać, że w ogłoszeniach jest wiele uszkodzonych aut. Niekiedy to tylko zarysowany bok, innym razem poważniejsze uszkodzenia. Wówczas, jeżeli to egzemplarz niefachowo naprawiony, zakup Talismana będzie nieopłacalny.

Dlatego podstawą jest dokładna weryfikacja nabywanego egzemplarza, tak przez numer VIN, jak również w warsztacie u mechanika i podczas jazdy próbnej. Jako że model przeszedł wiele akcji naprawczych, warto zweryfikować, czy dany egzemplarz był do nich zgłoszony, a jego właściciel stawił się w ASO.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz