Renault Megane III — opinie, wymiary dane techniczne

Jakie opinie ma Renault Megane III?

Renault Megane III opinie wśród kierowców zbiera naprawdę dobre. Model kusi wyglądem, ale też rozsądną ceną w przełożeniu na jakość. Ponadto to całkiem dobre wyposażenie, choć nie wszystkie silniki Megane III generacji są godne polecenia.

Historia Renault Megane III

Renault Megane III opinie pochlebne ma nie bez powodu. Jednak zanim o zaletach, w pierwszej kolejności należy odnieść się do historii modelu. Otóż Megane III pojawił się podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2008 roku i z taśm produkcyjnych zjeżdżał przez 8 lat. Najpierw jako 5-drzwiowy hatchback oraz 3-drzwiowe coupé, później też jako wersja kombi, CC (Coupé-Cabrio), aż w końcu również sedan (Renault Fluence).

W toku produkcji model przeszedł dwa face liftingi:

  • w 2012 roku zmiany były delikatne, obejmując niewielkie modyfikacje nadwozia (światła LED do jazdy dziennej, srebrne listwy, wykończenie zderzaka). Pojawiły się też nowe wzory felg i tapicerki. Z kolei pod maskę trafiły nowe silniki z serii Energy, z system Stop&Start oraz układem służącym do odzyskiwania energii podczas zwalniania i hamowania.
  • w 2013 roku auto otrzymało nowy pas przedni, ze zmodernizowanym grillem, większym logo oraz nowymi reflektorami.

Edycja limitowana Megane Grandtour GT 220 (2012)

Jesienią 2012 roku w ofercie francuskiej marki pojawił się model Renault Megane III Grandtour GT 220. To auto z 2-litrowym, benzynowym silnikiem turbo o mocy 220 KM i momentem obrotowym 340 Nm. Inne jego cechy charakterystyczne to zmodyfikowane zawieszenie i mocniejsze hamulce. Pod kątem wizualnym wersja ta wyróżniała się 18-calowymi, czarnymi alufelgami, metalową tabliczką z napisem GT220 i numerem egzemplarza, co podkreślało wyjątkowość modelu.

Sportowa wersja Renault Megane III RS

Wiosną 2009 roku w Genewie Francuzi zaprezentowali 3-drzwiową wersją sportową, z 2-litrowym doładowanym benzyniakiem o mocy 250 KM i momentem obrotowym 340 Nm. Dwa lata później zaprezentowano limitowaną do 500 sztuk wersję Renault Megane III RS 265 Trophy z silnikiem generującym 265 KM. W przeciwieństwie do Megane II RS trójka w odmianie RS oferowana była tylko w wersji trzydrzwiowej.

Dwie kolejne specjalne wersje sportowe to Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 (2013) i Megane RS 275 Trophy (2014). Ta ostatnia występowała z silnikiem o mocy 275 KM i pojawiła się tylko w ilości 200 egzemplarzy.

Renault Megane III RS
Renault Megane III RS

Wymiary Renault Megane III

  • 3-drzwiowy hatchback (dł. 4299 mm, szer. 1804 mm, wys. 1423 mm); pojemność bagażnika: 377–1024 l;
  • 5-drzwiowy hatchback (dł. 4295 mm, szer. 1808 mm, wys. 1471 mm); pojemność bagażnika: 405–1162 l;
  • kombi (dł. 4559 mm, szer. 1804 mm, wys. 1507 mm); pojemność bagażnika: 525–1595 l;
  • Coupé-Cabrio (dł. 4485 mm, szer. 1811 mm, wys. 1434 mm); pojemność bagażnika: 211–417 l.

Nadwozie i kabina Megane III generacji

Kierowcy potrafią docenić estetyczne i nieźle spasowane wnętrze. Same plastiki to jednak co najwyżej średnia jakość i przy wyższych przebiegach są powodem trzasków i skrzypień. Ponadto łatwo uszkodzić pękającą osłonę dźwigni hamulca ręcznego, podobnie jak przetrzeć skórę ekologiczną na kole kierownicy.

Plusem jest łatwa w utrzymaniu tapicerka, zwłaszcza że na rynku wtórnym znaleźć można egzemplarze z półskórzaną tapicerką. Z kolei nadwozie jest nieźle zabezpieczone przed korozją. W egzemplarzach z początku produkcji problem mogą sprawiać szyby czołowe, które pękały pod wpływem nagłej zmiany temperatury z uwagi na nieodpowiednie wklejenie i duże naprężenia.

Wyposażenie

Megane III generacji to auto stosunkowo dobrze wyposażone, dostępne w wielu wersjach wyposażenia: Génération, Authentique, Expression, SL Color Edition, SL Exception, Limited, Dynamique, Privilege, Bose Edition, GT-Line. Większość egzemplarzy na rynku wtórnym ma m.in. radio, klimatyzację, nawigację firmy TomTom czy system bezkluczykowego dostępu (Hands Free). Dodatkowo to limitowane wersje wyposażenia: Tech Run, GT Robert Kubica, Monaco GP.

Renault Megane III — opinie o silnikach

Paleta silników Renault Megane III jest bardzo szeroka i każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Łącznie to osiem motorów benzynowych i diesli, o różnej pojemności i dostępnych w kilku wariantach mocy.

Małe benzyniaki wykonane w technice downsizingu — 1.2 TCe i 1.4 TCe — mają moc odpowiednio 115 i 130 KM. To nieźle spisujące się silniki, które rzadko borykają się z większymi problemami i spalają niewiele paliwa. Jeżeli się czegoś obawiać, to bogatej elektroniki. Wystarczy zabrudzenie filtra powietrza czy inne zakłócenie pracy sinika, aby komputer pokładowy pokazał informacje o błędzie. Dlatego wielu mechaników zaleca w ich przypadku wymianę filtrów przy każdym przeglądzie oleju, a sam jego serwis wykonywać maksymalnie co 20 000 km.

Poza tym to wolnossące silniki benzynowe 1.6 16V (100 i 110 KM) i pochodzący od Nissana 2.0 16V (140 KM), łączony tylko z przekładnią CVT. To również jednostka o zadowalającej trwałości. Gorzej z przekładnią, która z czasem może wymagać sporej inwestycji. Z kolei w benzyniakach 1.6 po przebiegu ok. 150 tys. km wymiany wymagać może klekoczący wariator faz rozrządu.

Pozostaje jeszcze 2-litrowy silnik turbo, zarezerwowany dla 180-konnej wersji GT oraz 250 i 265-konnej, topowej odmiany RS. Wprawdzie motor nie ma większych błędów konstrukcyjnych, ale związane z nim problemy mogą wynikać z wysilonej i nieumiejętnej eksploatacji.

Silniki wysokoprężne

Megane to też szeroka paleta diesli, a w tym występujący w czterech wersjach (85, 90, 105 i 110 KM) silnik 1.5 dCi. To popularny motor wśród egzemplarzy na rynku wtórnym, oszczędny (spalanie ok. 5 l na 100 km), ale zmagający się z problemem obracających się panewek. Niestety, usterkę trudno zdiagnozować i zazwyczaj daje ona o sobie znać, kiedy panewki odmówią posłuszeństwa. Niekiedy dochodzi do tego już po pokonaniu niespełna 50 tys. km, innym nawet ćwierć miliona kilometrów.

Według niektórych mechaników silnik nie sprawia problemów, jeżeli kierowca wymienia olej co 15 tys. km i nie użytkuje auta w sposób zbyt agresywny. Inni zalecają wymianę panewek co ok. 100 tys. km, ale to wydatek rzędu ok. 1000 zł.

W przypadku większych silników wysokoprężnych — 1.9 dCi (130 KM) i 2.0 dCi (150 i 160 KM) — lepszym wyborem jest większy ropniak. Wprawdzie 130-konna wersja silnika 1.9 dCi została pozbawiona wielu wcześniejszych problemów, ale nadal ustępuje trwałością silnikowi o większej pojemności.

Renault Megane III — dane techniczne

Dane techniczne Renault Megane III
Dane techniczne Renault Megane III

Poza problemami z wybranymi silnikami, Megane III potrafi zgłaszać nieistniejące usterki. Dlatego w opinii kierowców warto zainwestować w skaner diagnostyczny, który pozwala samodzielnie odczytywać kody błędów. Problemu nie sprawia natomiast solidne zawieszenie, z tyłu oparte o belkę skrętną, choć niezbyt trwałe okazują się tuleje przednich wahaczy.

Sam model jest jednak dopracowany całkiem nieźle. Na pewno potencjalni nabywcy nie powinni kierować się stereotypami i negatywnymi opiniami na temat niezgodności, zwłaszcza opierając się na ocenach renault Megane II. Poprzednik jest znacznie bardziej awaryjny. W przypadku trójki inżynierowie zrezygnowali z eksperymentalnych rozwiązań, które mogłyby narażać na kosztowne awarie. Ponadto na rynku nie brakuje używanych części i markowych zamienników.

Wracając do układu napędowego, podczas weryfikacji stanu technicznego warto skontrolować go pod kątem wycieków oleju, zwłaszcza uszczelnienia od strony skrzyni biegów. Oczywiście każdy egzemplarz sprawdzić trzeba również przez raport VIN, a także podczas jazdy próbnej, o czym więcej w artykule pt. Jazda próbna – na co zwrócić uwagę?“.

Sytuacja na rynku wtórnym

Trzon oferty stanowi używane Renault Megane III w 5-drzwiowej wersji hatchback i odmianie kombi. Co ważne, wśród ogłoszeń nie brakuje egzemplarzy z polskich salonów, aczkolwiek część z nich to auta poflotowe o dużym przebiegu.

Renault Megane III w wersji Coupé
Renault Megane III w wersji Coupé

W związku z tym i ceny Renault Megane III ma różne. Za najtańsze egzemplarze trzeba zapłacić poniżej 15 000 zł. Po drugiej stronie są samochody w cenie powyżej 50 000 zł. To auta nie tylko z końca produkcji, ale i zamawiane przez klientów indywidualnych, niekiedy w specjalnych wersjach wyposażeniowych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz