Rejestracja samochodu z Niemiec

Jak wygląda rejestracja samochodu z Niemiec?

Rejestracja samochodu z Niemiec, w dobie powszechnego importu aut z kraju zachodnich sąsiadów, interesuje wielu zmotoryzowanych. Jedni sprowadzają samochód dla siebie, inni natomiast na sprzedaż, aczkolwiek w związku z nowymi przepisami sprzedać muszą go w ciągu 30 dni od daty przywiezienia do kraju.

Dokumenty do zarejestrowania samochodu z Niemiec

Polacy bardzo chętnie jeżdżą po samochody do Niemiec. To zrozumiałe, ponieważ zachęcają do tego niższe ceny aut, choć nie zawsze są to okazje. Na pewno każdy samochód musi być dokładnie zweryfikowany, a więc należy sprawdzić VIN auta i poddać go przeglądowi. O imporcie pojazdów z niemieckiego rynku mówi artykuł pt. Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“. Ten wpis poświęcony jest ich rejestracji. Jak wygląda więc rejestracja samochodu z Niemiec, jakie dokumenty są niezbędne i ile kosztuje cała procedura?

Otóż po zakupie auta za granicą i sprowadzeniu go do kraju, podobnie jak zakupionego w Polsce, właściciel ma 30 dni na jego rejestrację. W innym wypadku naraża się na karę administracyjną w wysokości od 200 do 1000 zł. Szerzej opisuje to artykuł Spóźniona rejestracja samochodu zagrożona karą 1000 zł!“.

Oczywiście sama rejestracja samochodu z Niemiec nie jest niczym trudnym i skomplikowanym. Przynajmniej wówczas, kiedy kierowca ma niezbędne dokumenty. Przy samochodach sprowadzonych do kraju z terytorium Unii Europejskiej, a więc również z Niemiec, niezbędne są m.in.:

  • wniosek o rejestrację;
  • potwierdzenie opłaty podatku akcyzowego (3,1% wartości pojazdu w przypadku silnika o pojemności do 2000 ccm lub 18,6% wartości przy większej pojemności);
  • umowa kupna-sprzedaży lub faktura zakupu w tłumaczeniu na język polski;
  • odpowiednik polskiego dowodu rejestracyjnego w oryginale i przetłumaczony na język polski;
  • tablice rejestracyjne (ewentualnie oświadczenie o ich braku);
  • zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym;
  • dokument tożsamości właściciela lub dokument z CEIDG/KRS (dla osoby prawnej);
  • potwierdzenie wniesienia opłat;
  • wykupienie ubezpieczenia OC.

Akcyza dla samochodów sprowadzonych z zagranicy

W pierwszej kolejności kierowca, który sprowadza auto z zagranicy, musi pamiętać o akcyzie, później o tłumaczeniu dokumentów, badaniu technicznym i rejestracji. Warto pamiętać o tej kolejności, ponieważ bez dowodu zapłaty akcyzy nie uda się zarejestrować auta z Niemiec. Akcyza dla sprowadzonego samochodu jest zależna od pojemności silnika i wynosi:

  • 3,1 proc. od wartości na umowie lub fakturze dla samochodów z silnikiem o pojemności do 2000 ccm,
  • 18,6 proc. dla samochodów z większą jednostka napędową.

Nie jest wykluczone, że wkrótce podatek akcyzowy pójdzie w górę, ale na razie to melodia przyszłości. Co warte zauważenia, kierowca rejestrujący pojazd za granicy często zaniża wartość rynkową sprowadzonego auta, aby zapłacić niższy podatek akcyzowy. Jednak urzędnik i tak sprawdza wartość danego egzemplarza na podstawie dostępnych tabel. Dlatego dla niższej ceny muszą zachodzić przesłanki, na przykład udokumentowane uszkodzenia.

Akcyza dla samochodu osobowego i każdego innego pojazdu jest opłacana w urzędzie skarbowym. W tym celu należy wypełnić druk AKC-U/S i złożyć go w odpowiednim okienku, po czym przelać właściwą kwotę na odpowiedni rachunek bankowy. Nie ma więc obowiązku odwiedzania urzędu celnego lub innego podmiotu poza urzędem skarbowym. Dodatkowo wypełnić trzeba wniosek o wydanie zaświadczenia o zapłaconym podatku akcyzowym. Wraz z dowodem opłaty skarbowej składa się go w urzędzie, a cała procedura trwa około dwóch dni. Co ważne, z reguły nie ma obowiązku okazywania tłumaczeń dokumentów. Koniecznie skopiować trzeba natomiast kartę pojazdu, podobnie jak dowód rejestracyjny i umowę kupna-sprzedaży lub faktury.

Formalności z zapłatą akcyzy i otrzymaniem zaświadczenia można także załatwić przez Internet. Służy do tego portal PUESC. Wówczas należy wypełnić ten sam druk, opłacić podatek akcyzowy i pobrać zaświadczenie o zapłaceniu akcyzy.

Tłumaczenie dokumentów samochodu z Niemiec — czy jest potrzebne?

Nie jest prawdą, że dokumenty samochodów z Niemiec muszą mieć polskie wersje językowe, sporządzone przez tłumacza przysięgłego. Dawniej faktycznie było to niezbędne, a tłumaczenie umowy, karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego kosztowało z reguły 100-200 zł. Dziś, jeżeli dokumenty auta nie mają dodatkowych adnotacji i pieczątek, a kierowca zadbał o umowę w dwóch językach, tłumaczenie jest zbędne i nie trzeba dostarczać polskich wersji dokumentów do wydziału komunikacji.

Badanie techniczne samochodów z Niemiec

Koszty rejestracji samochodu z Niemiec podwyższa badanie techniczne. Co kluczowe, w Niemczech samochody w wieku kilkunastu lat, a przede wszystkim takie trafiają do Polski, przeglądy techniczne przechodzą co dwa lata. Jak dobrze wiemy, w Polsce jest obowiązek corocznych badań. Jeżeli niemiecki przegląd nadal jest ważny, urzędnik może go zaakceptować.

Jednak lepiej od razu udać się do stacji kontroli i wykonać badanie techniczne w SKP o odpowiednich uprawnieniach. O czym wielu kierowców nie ma pojęcia, nie wszystkie zwykłe stacje mają konieczne uprawnienia. Zawsze takie badanie bez problemu przeprowadzą jednak okręgowe stacje diagnostyczne.

Badanie techniczne samochodu z Niemiec to koszt w wysokości 99 zł płatny z góry. Podczas badania diagnosta ustala tzw. brakujące dane (np. nacisk na osie w kN), a także wyznacza właściwy dla wieku auta kolejny termin badania. Kwestią sporną są właśnie ów brakujące dane. Zdarza się, że diagności życzą sobie za to kolejne 60 zł.

Gdzie zarejestrować samochód?

Rejestracja auta z Niemiec odbywa się w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela:

  • starostwie powiatowym,
  • urzędzie miasta (dla miast na prawach powiatu),
  • urzędzie dzielnicy (w przypadku Warszawy).

Po złożeniu wniosku o rejestrację i dostarczeniu reszty dokumentów, na okres 30 dni organ dokonuje tymczasowej rejestracji. W tym czasie wyrabiany jest twardy dowód rejestracyjny.

Ile kosztuje rejestracja samochodu z Niemiec?

Jeżeli kierowca chce otrzymać zwykłe tablice rejestracyjne, poza kosztami badania technicznego, opłaty akcyzy i ewentualnymi tłumaczeniami musi przygotować 256 zł. To łączny koszt rejestracji samochodu z Niemiec, na który składają się następujące elementy:

  • polskie tablice rejestracyjne – 80 zł;
  • miękki dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) – 13,50 zł;
  • twardy dowód rejestracyjny – 54 zł;
  • karta pojazdu – 75 zł;
  • naklejka kontrolna – 18,50 zł;
  • opłata ewidencyjna – 2,50 zł;
  • naklejka legalizacyjna – 12,50 zł.

Gdzie szukać samochodów w Niemczech?

Każdy kierowca, który ściąga samochód z Niemiec, powinien bez większego problemu przejść przez proces rejestracji pojazdu z zagranicy. Ważniejsze natomiast, aby wcześniej znaleźć pojazd, który jest wart swojej ceny. Auta z Niemiec można kupić w Polsce, kiedy zostały one sprowadzone przez handlarzy lub sprzedawców prywatnych. Często to jednak egzemplarze o wysokim przebiegu, ponadto również z wypadkową historią i w zastanawiającym stanie technicznym. Alternatywą jest bezpośredni import takiego pojazdu. Wśród polskich kierowców, których interesują samochody z Niemiec, dużą popularnością cieszą się portale:

To spolszczone serwisy, w których znaleźć można wiele różnych egzemplarzy z każdego segmentu, dzięki czemu kierowca znajdzie auto dla siebie optymalne. To oczywiście nie wszystko, ponieważ samochód w Niemczech można też kupić od osób prywatnych. To dobra opcja z uwagi na okazje cenowe. Niemniej jednak również w Niemczech łatwo natrafić na handlarzy, którzy tylko podszywają się pod sprzedawców prywatnych. Co ciekawe, niekiedy to samochody tak zniszczone i wyeksploatowane, że nie nadają się nawet do najtańszych komisów.

W tych ostatnich Polacy również szukają samochodów. Często to punkty prowadzone przez imigrantów. Nie jest to jednak najlepszy wybór, ponieważ często oferują one samochody powypadkowe i z przekręconym licznikiem. Niestety, ich klientami najczęściej są handlarze, również z Polski, którzy następnie sprowadzają auta do kraju. Bezpośredni zakup samochodu w takim komisie mocno utrudnia też dochodzenie swoich praw w przypadku jakichkolwiek problemów, a tych z reguły nie brakuje.

Ostatnią opcją są porządne, renomowane komisy, w których samochody są droższe, ale lepiej zweryfikowane i zgodne z opisem. To firmy, w których ofertach znaleźć można też samochody poleasingowe. Te mają wprawdzie wysokie przebiegi, ale często jasną, klarowną historię.

Jak rozmawiać z zagranicznym sprzedawcą?

Kierowca, który znalazł ciekawy samochód i chce nawiązać kontakt ze sprzedawcą, może zderzyć się ze ścianą. Niestety, wielu sprzedawców w Niemczech źle reaguje na obcokrajowców. Jeżeli już uda się nawiązać kontakt, oczywiście należy porozumiewać się w stopniu komunikatywnym językiem niemieckim, a przynajmniej angielskim. W innym wypadku pozostaje kontakt mailowy.

Co kluczowe, podczas rozmowy lub korespondencji mailowej sprzedawcę należy poprosić o numer VIN. Spytać trzeba też, czy samochód jest już wyrejestrowany. To ważne, ponieważ przyspiesza sprawy urzędowe i procedurę importu samochodu z Niemiec.

Rejestracja auta z Niemiec nie jest więc niczym trudnym i czasochłonnym. W praktyce cała procedura jest zbliżona do rejestracji auta zakupionego w kraju. Oczywiście podobnie jak przy samochodach z Polski, również w przypadku zagranicznych egzemplarzy trzeba zachować dużą ostrożność. Niestety, nie zawsze są to okazje cenowe, jak błędnie wydaje się wielu polskim kierowcom.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 4.7]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz