Rejestracja motocykla z zagranicy

rejestracja motocykla z zagranicy

Sezon motocyklowy w pełni, a więc również i fani dwóch kółek wyrażają większe zainteresowanie aukcjami i ogłoszeniami, gdzie sprzedaje się motocykle. Co natomiast, jeżeli jest to motocykl z Niemiec, Francji czy Włoch? Jak wygląda rejestracja motocykla z zagranicy?

Jakie dokumenty musi posiadać motocykl z zagranicy?

Serwisy ogłoszeniowe i wakacyjne zawierają w sobie wiele ofert sprzedaży, których tematem są importowane motocykle. Nabyty pojazd trzeba zarejestrować. Na szczęście rejestracja motocykla z zagranicy nie jest szczególnie skomplikowana. Oczywiście, o ile interesant ma wszystkie niezbędne dokumenty, a motocykl jest sprawny.

Zainteresowani jednośladem z Niemiec muszą zwrócić uwagę na dwa podstawowe dokumenty, bez których nie można zarejestrować motocykla. To odpowiedniki dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu, odpowiednio “Fahrzeugbrief” i “Fahrzeugschein”. Chyba że jest to klasa do 125 cm3. Wówczas wystarczy Fahrzeugbrief.

Z kolei motocykl z Anglii mysi mieć dokument V5C, a sekcję nr 11, czyli zawiadomienie o wyeksportowaniu pojazdu na stałe powinien wypełnić urząd na Wyspach. W dokumentach musi znaleźć się informacja o wyrejestrowaniu motocykla, która ma formę pieczątki lub podpisu urzędu w Anglii.

Oczywiście koniecznie sprawdzić trzeba numer VIN motocykla wybity na ramie jednośladu, który musi być zgodny z numerem w dokumentach.

Weryfikacja motocykla z zagranicy

Import motocykla z zagranicy to spore wyzwanie, choćby z uwagi na koszty tej procedury i czas, jaki trzeba na to poświęcić. W obawie o matactwa i oszustwa motocykl warto sprawdzić jeszcze przed wyruszeniem w długą podróż, choć dotyczy to każdego motocykla, również tego nabywanego na terenie kraju. Sprawdzenie historii motocykla nie jest trudne. Posłuży do tego raport VIN dla danego egzemplarza, który zawiera w sobie:

  • dane techniczne motocykla
  • rok produkcji
  • fabryczne wyposażenie
  • rejestr przebiegu
  • historię kolizji i szkód
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • informacje o wezwaniach serwisowych
  • zdjęcia z aukcji sprzedażowych w przeszłości

Rejestracja motocykla z zagranicy – niezbędne dokumenty

Niestety, rejestracja motocykla z zagranicy nie jest możliwa bez zebrania kilku dokumentów. Kupując motocykl bezpośrednio od obcokrajowca, warto dopilnować, aby umowa kupna-sprzedaży była w dwóch językach. Pozwoli to zaoszczędzić na jej tłumaczeniu. Przy nabywaniu motoru od importera w Polsce, w ręce nabywcy trafić muszą faktura i umowa spisana wcześniej z obcokrajowcem. Wielokrotnie handlarze namawiają klientów na podpisanie sfałszowanej umowy bezpośrednio z zagranicznym sprzedawcą. Dla handlarzy to czysty zysk, gdyż unikają w ten sposób płacenia podatku. Jednocześnie narażają nabywcę na nieprzyjemne konsekwencje. Grożą mu nie tylko grzywna, ale nawet pozbawienie wolności, choć najwyższy wymiar kary stosowanej za to przestępstwo to rzadkość.

Po zakupie motocykla trzeba zlecić tłumaczenie dokumentów. Koszt usługi zależny jest od liczby znaków, z reguły oscyluje w granicach 100 zł. Niestety, niektóre wydziały komunikacji wymagają potwierdzenia przez tłumacza przysięgłego zgodności umowy sporządzonej w dwóch językach, ale nie jest to reguła.

Do rejestracji konieczny jest też ważny przegląd techniczny. Jeżeli motocykle importowane z obszaru Unii Europejskiej są nowe lub mają ważny przegląd, zostaną dopuszczone do ruchu. W innym wypadku motocykl musi przejść tzw. przegląd zerowy. Diagnosta sprawdza stan techniczny jednośladu i jego parametry:

  • rozstaw osi
  • wysokość
  • rozmiar kół

Po przeglądzie wprowadza dane do systemu i wydaje motocykliście zaświadczenie. Koszt takiej usługi zamyka się w kwocie 62 zł.

Dobra wiadomość dla motocyklistów importujących motocykle z zagranicy jest taka, że używane jednoślady z UE są zwolnione z akcyzy, VAT-u i opłaty recyklingowej. Import motocykla z kraju nienależącego do Wspólnoty i niezrzeszonego w EFTA (Norwegia, Szwajcaria, Liechtenstein, Islandia) wymusza zapłatę cła i przejście odprawy celnej, co należy załatwić w najbliższym urzędzie celnym.

Import nowego motocykla a podatek VAT

W świetle przepisów, za nowy uważa się pojazd do 6 miesięcy od pierwszej rejestracji lub który na liczniku ma mniej niż 6000 km. Jeżeli nigdy nie był on rejestrowany, a więc nabywany jest w salonie, klient nie otrzymuje dowodu i umowy, ale fakturę i europejską homologację.

Co ważne i niekorzystne finansowo, nabywca nowego motocykla musi uiścić w Polsce podatek VAT w wysokości 23%. W celu opłaty podatku VAT (VAT-10), w ciągu 14 dni należy złożyć w urzędzie skarbowym deklarację. Potwierdzenie opłaty trzeba dołączyć do dokumentów przedkładanych w wydziale komunikacji. Sytuacja jest niekorzystna, ponieważ nabywca również podczas zakupu płaci cenę brutto. Dopiero po opłacie VAT-u w Polsce można starać się o zwrot podatku z zagranicznego urzędu.

Rejestracja motocykla z zagranicy w wydziale komunikacji

Jak zarejestrować motocykl z zagranicy? Przede wszystkim trzeba udać się do urzędu odpowiedniego dla adresu zameldowania osoby rejestrującej motocykl. Urzędnikowi należy przedstawić wypełniony wniosek i napisać oświadczenie o braku tablic, jeżeli rejestrujący nie otrzymał ich od obcokrajowca. Przygotować trzeba również około 200 zł na opłaty rejestracyjne (tablica rejestracyjna, dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, karta pojazdu, znaki legalizacyjne, opłaty ewidencyjne). Rejestracja motocykla z zagranicy wymusza posiadanie kilku niezbędnych dokumentów, tj.:

  • Umowa kupna-sprzedaży lub faktura (dwujęzyczne lub przetłumaczone)
  • Dowód rejestracyjny i książka pojazdu
  • Potwierdzenie wyrejestrowania w kraju pochodzenia
  • Zagraniczne tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku
  • Dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub potwierdzenie opłat
  • Wypełniony wniosek o rejestrację motocykla
  • Potwierdzenie wykonania badania technicznego w Polsce
  • Potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych
  • Zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym
  • Dokument tożsamości (do wglądu)

W wydziale komunikacji rejestrujący motocykl otrzyma tablice rejestracyjne, nalepki kontrolne i pozwolenie czasowe upoważniające do jazdy przez miesiąc. Po około 2 tygodniach do odbioru jest normalny dowód rejestracyjny i karta pojazdu. Oczywiście przed wyruszeniem w podróż nie wolno zapomnieć o zakupie ubezpieczenia. W innym wypadku motocyklista naraża się na wysokie kary:

  • 150 zł – za brak ubezpieczenia OC do 3 dni
  • 380 zł – za brak ubezpieczenia OC od 4 do 14 dni
  • 750 zł – za brak ubezpieczenia OC powyżej 14 dni

O tym, jak znaleźć polisę ubezpieczeniową mówi artykuł pt. “Tańsze sposoby na OC“.

Ile kosztuje rejestracja motocykla z zagranicy?

Rejestracja motocykla z zagranicy nie jest więc szczególnie uciążliwa. Co bardziej zaangażowani poradzić sobie z tym powinni w ciągu dwóch dni. Szczególnie wygórowane nie są też koszty rejestracji:

  • Tablice rejestracyjna- 40 zł (indywidualne tablice rejestracyjne – 500 zł)
  • Dowód rejestracyjny – 54 zł
  • Pozwolenie czasowe (miękki dowód) – 13,50 zł
  • Karta pojazdu – 75 zł
  • Znaki legalizacyjne – 12,50 zł
  • Opłaty ewidencyjne – 2 zł
  • Suma: 197 zł (657 zł)

Koszty rejestracji motocykla z zagranicy mogą wzrosnąć w przypadku konieczności tłumaczenia umów czy faktur (ok. 100 zł). Tak samo, jak przy nieważnym przeglądzie technicznym (62 zł).

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

1 komentarz

Odpowiedz