Regeneracja sprzęgła – czy to się opłaca?

Podziel się:
ab-2016-12_t6-fotolia_115295185_s

Regeneracja części samochodowych przestała być modna. Niskie ceny zamienników nie zachęcają do montowania używanych elementów. W niektórych przypadkach to właśnie regeneracja może okazać się jednak najkorzystniejszą inwestycją. Tak jest w przypadku sprzęgła. Co warto wiedzieć na ten temat? I kiedy regeneracja sprzęgła jest najbardziej opłacalna?

Regeneracja części – co warto wiedzieć na ten temat?

Regeneracja części samochodowych wielu Polakom przypomina lata osiemdziesiąte, kiedy to zdobycie nowych elementów było niemal nieosiągalne. Wtedy zakup używanych części na złomowiskach często był jedyną szansą na naprawienie samochodu. Obecnie na rynku z powodzeniem można znaleźć bardzo duży wybór zarówno części oryginalnych, jak i tańszych zamienników.

Warto jednak wiedzieć, że w hurtowniach motoryzacyjnych często są dostępne regenerowane tarcze sprzęgłowe. Takie rozwiązania stosuje wiele znanych, cenionych w branży marek.

Regeneracja sprzęgła – ile to kosztuje?

Regeneracja sprzęgła pozwala zaoszczędzić około 70% w porównaniu do zakupu markowej części. W przypadku tańszych zamienników taka oszczędność oczywiście znacznie spada. Większość mechaników jest jednak zgodnych, co do tego, że lepszym rozwiązaniem jest regeneracja markowej części używanej niż zakup taniego zamiennika pochodzącego od przypadkowego producenta.

Wiele warsztatów mechanicznych umożliwia klientom zamówienie wymontowania zużytego sprzęgła (tarcza i dociski) i zamontowania części regenerowanej. Taka usługa może zostać wykonana błyskawicznie (nawet w kilka godzin). Kosztuje ona zwykle kilkaset złotych. Dla porównania – w ASO za naprawę uszkodzonego sprzęgła w Volkswagenie Golfie trzeba zapłacić nawet ponad 2 tysiące złotych.

Na czym polega regeneracja?

Podczas regeneracji sprzęgło rozmontowuje się i bardzo dokładnie oczyszcza (metodą mechaniczną i chemiczną). Kolejnym krokiem jest nitowanie materiału ciernego do tarcz. Całość mechanik montuje razem z dociskami i testuje sposób wyważenia tarczy oraz działanie docisków. Następnie, do części montuje się nowe łożysko oporowe. Ostatnim elementem regeneracji jest złożenie całego mechanizmu.

Czy sprzęgło zawsze można regenerować?

Sprzęgło można poddać regeneracji, gdy zniszczeniu ulegną okładziny, sprężyna docisku lub tłumiki drgań. Nie jest natomiast możliwe naprawienie pęknięcia całej piasty sprzęgła oraz innych uszkodzeń typowo mechanicznych. Takie awarie zwykle powstają pod wpływem przeciążenia.

Osoby, które chcą zregenerować sprzęgło, muszą pamiętać, że do warsztatu należy udać się możliwie, jak najwcześniej. Podstawowym objawem uszkodzenia sprzęgła jest problem z przyspieszeniem (po wciśnięciu gazu obroty silnika są wyższe, ale auto nie jedzie szybciej).

Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN
share on:

Odpowiedz