Range Rover Sport – opinie, dane techniczne, ceny

Range Rover Sport opinie

Range Rover Sport I generacji (L320) to ciekawy SUV dla osób, które szukają auta tego typu w miarę atrakcyjnej cenie. Jako że z taśm produkcyjnych zjeżdżał on przez 8 lat (2005-2013), każdy powinien znaleźć egzemplarz w sam raz dla siebie. Za co ceniony jest Range Rover Sport? Opinie są pochlebne z uwagi na atrakcyjny wygląd, dobre osiągi, prestiż marki, jak i właśnie kuszące ceny.

Range Rover Sport o fabrycznym kodzie L320

Range Rover Sport jest drugim autem z tej rodziny od Brytyjczyków. Niemniej jednak ma niewiele wspólnego z większym Range Roverem. Różnice widoczne są choćby w nadwoziu, Sport korzysta z ramy, z kolei większy Range Rover ma nadwozie samonośne. Jeżeli go do czegoś porównać, lepszym odnośnikiem będzie Discovery 3. Oba samochody mają całkiem wiele cech wspólnych, ale i kilka różnic. Discovery 3 to praktyczne nadwozie, Sport zachwyca stylem i wyposażeniem. Poza tym to szersza paleta silników, a wśród nich mocniejsze jednostki. Nic dziwnego, że Range Rover Sport opinie zbiera pochlebne.

Najstarsze egzemplarze Rovera Sport mają 14 lat. Jednak samochód o fabrycznym kodzie L320 nawet dziś wygląda w miarę nowocześnie. Zwłaszcza auta po liftingu, który Rover Sport przeszedł w 2009 roku. Wygładzono wówczas nadwozie, przeprojektowano wnętrze, stawiając za cel jakość wykonania, a przy tym wprowadzono nowe silniki. Przez cały okres samochód produkowano w fabryce w brytyjskim Solihull.

Nadwozie i wnętrze

Rovera L320 trudno pomylić z innym autem. Oczywiście względem zwykłego Range‘a model Range Rover Sport wymiary ma zauważalnie mniejsze. Poza tym auto ma cechy charakterystyczne brytyjskiej marki znane również ze zwykłego Rovera. Między innymi to pionowy przód z ogromnym grillem oraz dużymi lampami. Charakterystyczny jest również kształt tylnych lamp i słupków C.

Mimo mniejszych rozmiarów wnętrze jest przestronne i miejsca w nim nie zabraknie nawet wyższym pasażerom. Niezależnie od wersji fotele są wygodne i nawet dłuższa podróż nie daje się we znaki. Jak na samochód o tych gabarytach nieco zbyt mały jest bagażnik o pojemności 450 l. W zamian właściciel otrzymuje eleganckie wykończenie kufra.

Modele z lat pierwszych lat produkcji sprzed liftingu mają średnią jakość wykończenia wnętrza. Kierowca nie zobaczy tu perfekcyjnie zmontowanych plastików i wysokiej jakości tworzyw miękkich. Elementy wnętrza z czasem skrzypią, a wiele z nich jest zwyczajnie zbyt twardych. Lepiej jest w autach produkowanych po 2009 roku.

Duży plus należy się za bogate wyposażenie. Większość egzemplarzy na rynku wtórnym jest dobrze wyposażonych, zawierając w sobie m.in. pełną elektrykę czy skórzaną tapicerkę. Poza tym wiele aut ma nawigację, szyberdach, a po 2009 roku nawet podgrzewaną kierownicę.

O ile wyposażenie nie jest specjalnie awaryjne, o tyle problemowy może być stan podwozia. W niezabezpieczonych autach problemem jest korozja. Dlatego to zawsze obowiązkowy punkt podczas oględzin. Oczywiście rdza nie omija również aut powypadkowych, a więc podstawą jest sprawdzenie historii ewentualnych kolizji i wypadków, w czym pomaga raport VIN.

Range Rover Sport – jaki silnik wybrać?

W ofercie silników Range‘a Sport znajdują się sześcio– oraz ośmiocylindrowe motory benzynowe i wysokoprężne. W egzemplarzach sprzed liftingu najpopularniejszym silnikiem był 2,7-litrowy turbodiesel, który został opracowany wspólnymi siłami PSA i Forda, generując moc rzędu 190 KM. Niestety, to silnik sprawiający kłopoty, który ma pękający korpus pomp oleju i wałów korbowych. Obie awarie zmuszają do kapitalnego remontu, choć niekiedy jedyną receptą jest wymiana silnika. Zawodzą w nim również pompy paliwa, które uniemożliwiają rozruch pojazdu. Zdarza się także, że zrywa się pasek napędzający pompę. Jako że jest on umieszczony od strony ściany grodziowej, problemem jest jego wymiana.

Jak to bywa w przypadku diesli, zawsze ważny jest przebieg. Wiele egzemplarzy z początku produkcji ma na liczniku 300 tys. km i więcej, a wówczas awarii ulec mogą wtryskiwacze, świece żarowe oraz osprzęt silnika. Częstą przypadłością jest też pękający zbiorniczek wyrównawczy układu chłodzenia. Widać więc, że silnik ten jest dość ryzykowny, a co gorsza wiele napraw nie jest tanich, zwłaszcza że trzeba dla nich zdjąć i unieść ponad ramę całe nadwozie. Warto dodać, że z tym silnikiem pod maską Range Rover Sport spalanie ma na poziomie 11-13 l/100 km, choć kluczowy jest styl jazdy.

Range Rover Sport opinie ma lepsze, jeżeli wyposażono go w Diesla V8 o pojemności 3,6 l. Jednostka o mocy 272 KM jest znakomita pod kątem dynamiki, rozpędzając tego SUV-a do setki w 9,2 s. Co najważniejsze, silnik V8 jest pozbawiony wad typowych dla jednostki sześciocylindrowej. Nie oznacza to jednak, że jest wolny od problemów. Podobnie jak w silniku o pojemności 2,7 l zużywają się w nim wtryskiwacze i turbosprężarki.

Najlepszym rozwiązaniem wśród silników wysokoprężnych będzie trzylitrowy diesel, ale to jednostka montowana już po liftingu. W zależności od wersji ma moc 210, 245 lub 255 KM.

Znacznie mniejszą część oferty rynkowej stanowią egzemplarze z silnikami benzynowymi. To motory wyłącznie ośmiocylindrowe o pojemności 4,2-5,0 l. Najmocniejszy silnik ma doładowanie mechaniczne i moc aż 510 KM. Dynamika ma swoje przełożenie na spalanie, które w warunkach jazdy miejskiej przekracza nawet 30 l/100 km.

Skrzynie i zawieszenie

Silniki modelu Sport były łączone z 6- lub 8-stopniowymi przekładniami automatycznymi od ZF. Nie są one szczególnie awaryjne, ale przy mocnych jednostkach i przebiegach powyżej 200 000 km padać mogą konwertery. Każdy z egzemplarzy miał także stały napęd 4 × 4 i reduktor.

Szczególnie awaryjne nie jest również pozwalające na zmianę prześwitu pneumatyczne zawieszenie. Trzeba natomiast przygotować się na usterki eksploatacyjne. Najczęściej wymianie podlegają miechy pneumatyczne, których zamienniki kosztują nawet ok. 900 zł za sztukę. Około 1500 zł z kieszeni właściciela pochłonie awaria kompresora. Koszty mogą być wyższe, jeżeli kierowca szuka oszczędności i postawi na zakład bez doświadczenia w naprawie aut brytyjskiego producenta. Dlatego lepiej celować w warsztaty wyspecjalizowane w serwisowaniu tych samochodów.

Sytuacja na rynku wtórnym

Sport to model nieszczególnie popularny, a więc i podaż na rynku wtórnym jest mocno ograniczona. Jako że był produkowany przez osiem lat, Range Rover Sport ceny ma bardzo różne. Najdroższe egzemplarze z końca produkcji kosztują ponad 100 000 zł. To jednak samochody z udokumentowaną historią serwisową, pochodzące z polskich salonów. Na starszy egzemplarz, ale już po liftingu wystarczy 60-80 tys. zł. W tej cenie dostać można samochód napędzany 3-litrowym dieslem i z przebiegiem w okolicach 200 tys. km. Najtańsze są auta z początku produkcji, których właścicielem można zostać już za ok. 30 000 zł.

Range Rover Sport – historia pojazdu

Używany Sport L320 jest więc ciekawym SUV-em, który zachwyca przestronnym wnętrzem oraz dobrymi właściwościami jezdnymi. Sam Range Rover Sport opinie ma pochlebne. Jeżeli był właściwie serwisowany, może posłużyć jeszcze wystarczająco długo. Należy jednak mieć na uwadze, że nawet zadbany Sport nie będzie tani w eksploatacji. Szybko w problemy finansowe może wpaść właściciel, który przed zakupem nie podda go właściwej weryfikacji. Nie tylko przez przegląd techniczny i jazdę próbną. Przyda się również sprawdzenie VIN, które daje wgląd w wiele kluczowych informacji:

  • dane techniczne egzemplarza,
  • rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu,
  • listę odnotowanych szkód i kolizji,
  • rejestr sprawdzeń numeru VIN w serwisie Autobaza,
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych,
  • ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu,
  • adres miejsca montażu,
  • dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych,
  • dane dotyczące wyposażenia samochodu zakodowane w numerze VIN,
  • galerię zdjęć pojazdu.

Wówczas zweryfikuje on, czy pojazd nie jest kradziony, nie ma przekręconego licznika i czy jest bezwypadkowy. Łatwo także o weryfikację obecnego wyposażenia z tym, co oferował w dniu opuszczania brytyjskiej fabryki. Jeżeli SUV jest w akceptowalnym stanie technicznym i jego historia nie budzi wątpliwości, można zacząć negocjować cenę i rozpocząć podpisywanie umowy, o której więcej w artykule pt. Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz