Porsche 986 Boxster — najtańsze Porsche w ofercie!

Jakie jest używane Porsche 986 Boxster?

Początkowo Porsche 986 Boxster był uznawany jedynie za gorszego krewnego modelu o kodzie fabrycznym 911. Z czasem stał się jednak jednym z najtańszych Porsche w ofercie. Jak po latach spisuje się Porsche Boxster i czy jest to auto warte inwestycji?

Historia Porsche Boxstera

Wielu kierowców marzy o Porsche. Skoro tak, właśnie Porsche 986 Boxster może być ciekawą inwestycją. Jeżeli przyjrzeć się ogłoszeniom o sprzedaży aut niemieckiego producenta, Porsche o kodzie fabrycznym 986 jest najtańsze w zakupie. Jednocześnie stanowi dobrą alternatywę dla dwóch innych niemieckich aut — BMW Z4 i Mercedesa SLK R171, którego szerzej opisaliśmy w artykule pt. Mercedes SLK R171 – używany roadster nie tylko na lato“.

Wracając do Boxstera, na rynku zadebiutował on w 1996 roku, będąc produkowanym przez osiem kolejnych lat. W tym czasie auto doczekało się jednego faceliftingu. W 2003 roku z plastikowej na szklaną zmieniono tylną szybę. Poza tym modyfikacji uległy końcówki wydechu i przekonstruowano doloty powietrza do jednostki napędowej. Zmianom uległy jeszcze klosze kierunkowskazów, które od tego momentu były białe.

Co warte podkreślenia, w Porsche Boxster silnik jest umieszczony centralnie, pracując tuż za plecami kierowcy i pasażera. Dzięki temu ten 2-drzwiowy roadster ma dwa bagażniki, co z pewnością podnosi jego funkcjonalność.

Nadwozie i wnętrze Porsche 986

Jak to bywa w przypadku aut z otwartym nadwoziem, są one wrażliwe na kolizje. Dlatego już nawet niewielka stłuczka może być wystarczającym powodem do tego, aby zrezygnować z zakupu Boxstera. Pojawić się bowiem mogą problemy z ustawieniem geometrii czy zamykaniem dachu. Dlatego obowiązkiem każdego kierowcy, którego interesuje Porsche 986, jest wgląd w historię pojazdu, skupiając się na ewentualnych szkodach i kolizjach. Oczywiście przydają się także oględziny z mechanikiem przy wykorzystaniu miernika lakieru. Zwłaszcza że Porsche 986 Boxster ma tylko minimalne kąty tolerancji przy ustawieniu geometrii.

Powodem do niepokoju są również wykwity rdzy. Boxster ma dobre zabezpieczenie antykorozyjne, a więc rdzawe naloty mogą świadczyć o niefachowo wykonanej naprawie. Zawsze kontroli wymaga również składany dach. Ten po latach może być przetarty, dodatkowo również pęknięty, zwłaszcza w środkowej części. Poza tym warto sprawdzić stan lubiących psuć się klamek zewnętrznych.

Co oczywiste, miejsca w samej kabinie nie może być zbyt wiele, jednak dwie osoby o wzroście do 185 cm powinny czuć się w miarę komfortowo. Zwłaszcza że wiele zarzucić nie można ergonomii obsługi. Niestety, wręcz przeciwnie jest z jakością wykonania niektórych elementów. Zastrzeżenia są do jakości obić skórzanych, które w pierwszej kolejności wycierają się na boczkach foteli. Poza tym wyciera się materiał na dźwigni zmiany biegów, lewarku hamulca ręcznego, jak i lakier na przyciskach ze środkowej konsoli.

Duża różnorodność jest na płaszczyźnie wyposażenia. Obok egzemplarzy z hardtopem, obszytą skórą konsolą środkową i sportowym zawieszeniem, są auta pozbawione nawet klimatyzacji. Tym bardziej należy dobrze przyjrzeć się wyposażeniu danego egzemplarza, najlepiej porównując go — na przykład przez raport VIN — z tym, co oferował w dniu opuszczania fabryki.

Porsche 986 Boxster — jednostki napędowe

Pod maską Porsche 986 Boxster miał sześciocylindrowe silniki o układzie przeciwsobnym. Łącznie Boxster sprzedawał się z sześcioma jednostkami, tj.:

  • 1995:

2,5 l (204 KM)

  • 2000:

2,7 l (220 KM)
3,2 l (252 KM) – Boxster S

  • 2003:

2,7 l (228 KM)
3,2 l (260 KM) – Boxster S

  • 2004:

3,2 l (266 KM)

Najsłabszy motor oferowany był do 2000 roku i oferował 204 KM. Później w sprzedaży pojawił się silnik 2,7 l o mocy 220 KM, a poza nim motor o pojemności 3,2 l generujący nawet 260 KM w wersji S. Co jednak istotne, są to silniki z rodziny M96, które znalazły się również na wyposażeniu 911 996. Z jednej strony zapewniają dobre osiągi i wydają chrypliwy dźwięk, z drugiej natomiast narażają na wysokie koszty, zwłaszcza po latach eksploatacji.

Pierwszym problemem jest łańcuchowy napęd rozrządu, który często wymienić należy już po pokonaniu 150 000 km. Jako że cała operacja wymaga wymontowania silnika, koszty naprawy sięgają nawet 5 tys. zł. Po kolejnych 100 tys. km okazać się może, że jednostka napędowa musi przejść generalny remont. Wówczas trzeba być przygotowanym na wydatek nawet 20 000 zł. Drogą, aczkolwiek rzadko spotykaną awarią jest obrócenie panewek. Naprawa przekroczy wówczas co najmniej 25 000 zł. Inne uciążliwe problemy to awarie łożyska wałka pośredniego (IMS) i wycieki oleju z jednostki napędowej.

Porsche 986 Boxster — dane techniczne

Dane techniczne Porsche 986 Boxstera

Trwałe za to są skrzynie biegów. Jeżeli to przekładnia automatyczna Tiptronic S, warto jedynie pamiętać, aby wymieniać w niej olej co 50 tys. km. Większy problem może być z zawieszeniem. Mimo iż daje ono dużą radość z prowadzenia pojazdu, nie należy do specjalnie trwałych. Co gorsza, doprowadzenie go do stanu używalności, jeżeli to egzemplarz mocno zaniedbany, może pochłonąć nawet 5-cyfrową kwotę, niekiedy więcej niż wartość auta w momencie zakupu.

Sytuacja rynkowa Boxstera

Podaż na rynku wtórnym nie jest duża. Wybierać można pośród kilkudziesięciu egzemplarzy wystawionych na sprzedaż, z czego średnio połowa kosztuje do 35 000 zł. Niestety, wśród egzemplarzy w tej cenie nie brakuje aut sprowadzonych z USA. Poza tym niektóre z nich mają uszkodzony silnik. Sprawne i bezwypadkowe Porsche Boxster ceny ma wyższe, sięgające ok. 50-60 tys. zł. Kierowcy zainteresowani zakupem Boxstera poszukać mogą go za zachodnią granicą, gdzie podaż jest większa. Jednocześnie trzeba być przygotowanym na wyższą cenę zakupu, do około 70 tys. zł.

Na samą cenę większy wpływ ma nie tyle wiek pojazdu, ile jego stan techniczny. Tak więc obowiązkiem kupującego jest drobiazgowa weryfikacja Boxstera. Nie tylko na płaszczyźnie oględzin z mechanikiem, badania technicznego i jazdy próbnej, ale również przez raport historii pojazdu. Zawiera on w sobie wiele kluczowych faktów o danym egzemplarzu, a w tym:

  • Dane techniczne
  • Listę znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Rejestr odnotowanych szkód i kolizji
  • Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
  • Opcje wyposażenia zakodowane w numerze VIN
  • Galerię zdjęć pojazdu

Jeżeli egzemplarz jest zadbany, na pewno da sporo frajdy z jazdy. Jednocześnie może być dobrą inwestycją, gdyż ceny Boxstera spadać raczej nie będą. W innym wypadku, kiedy samochód jest mocno zaniedbany, stanie się jedynie skarbonką, do której będzie trzeba sporo dorzucić, aby doprowadzić pojazd do stanu używalności. Poza tym nabywca Boxstera musi mieć świadomość, że nie jest to samochód tani w eksploatacji.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

1 komentarz

  1. niby najtańszy ale po przeczytaniu tego artykułu nie zdecydowałbym się, co z tego, że cena ok jak eksploatacja to 2 a nawet 3 razy wartość pojazdu.. szkoda pozostaje zbierać jednak na 911 😉

Odpowiedz