Pojemność bagażnika. Jak mierzy się przestrzeń w bagażniku?

Jak mierzy się pojemność bagażnika?

Pojemność bagażnika jest jednym z parametrów, na który powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze samochodu. Zwłaszcza jeśli mówimy o autach dla całej rodziny. Sprawdzamy, jak mierzona jest przestrzeń w bagażniku.

Pojemność bagażnika określana specjalnymi kostkami

Zacznijmy od tego, że pojemność bagażnika mierzy się między innymi przez specjalne kostki układane w przestrzeni bagażowej. Są to kostki:

  • o wymiarach 20 × 10 × 5 cm,
  • o objętości 1 litra.

Wydaje się, że układanie kostek jest proste. W praktyce to czynność bardziej skomplikowana i nie trudno tu o błędy. Warto zauważyć, że podlega ona normom technicznym ISO 3832 oraz DIN 70020-1.

Na przykład technicy, którzy określają pojemność bagażnika poprzez układanie kostki, muszą przestrzegać następujących zasad:

  • nie można wkładać kostek na siłę,
  • kostki można umieścić do określonej głębokości w zależności od wersji normy technicznej pojazdu,
  • kostki można układać przy krawędzi oparć tylnych siedzeń, ale do wysokości osłony umieszczonej nad bagażnikiem.

Podobnie określa się pojemność bagażnika przy złożonych tylnych siedzeniach. Taki pomiar jest jednak bardziej skomplikowany, ponieważ siedzenia muszą być wówczas ustawione we właściwej pozycji. Dlatego poza kostkami wykorzystuje się tutaj także manekiny, które zajmują miejsca na fotelu kierowcy i pasażera. Poza tym za siedzeniem często umieszcza się poliwęglanową ściankę działową ograniczającą przestrzeń, w której można ustawić kostki.

Pamiętajmy też, że zanim technicy zabiorą się do pomiarów pojemności bagażnika poprzez kostki, wcześniej odbywają się symulacje komputerowe. W ich przypadku wynik jest z reguły gorszy niż przy rzeczywistym układaniu kostek.

Czy pomiary pojemności bagażnika są rzetelne?

Niestety, wielokrotnie pojemność bagażnika podawana przez producentów różni się i to znacznie od tego, co w rzeczywistości oferuje auto na tej płaszczyźnie.

Normy pozwalają wypełniać kostkami bagażnik do poziomu rolety, również upychając je we wnękach i schowkach, a nawet przestrzeni wokół koła zapasowego. Warunek jest taki, że nie można usunąć fabrycznego wyposażenia pojazdu (np. koło zapasowe, podnośnik, narzędzia).

W testach pudełka umieszcza się w taki sposób, aby nie zostały one uszkodzone przez klapę. Stąd różnice między wynikami producentów i faktyczną pojemnością bagażnika. Dobrze pokazuje to poniższe zestawienie dla trzech aut w każdym z pięciu segmentów rynkowych.

Pojemność bagażnika aut miejskich:

  • Smart Fortwo I (rzeczywista pojemność bagażnika: 102 l; pojemność bagażnika wg producenta: 150 l; strata/zysk w procentach: -32 proc.);
  • Renault Twingo (167 l; 219 l; -23,7 proc.);
  • Seat Ibiza (332 l; 292 l; +13,7 proc.).

Sprawdź też “Małe samochody z dużymi bagażnikami za 20 tys. zł“.

Pojemność bagażnika aut kompaktowych:

  • Seat Leon II (263 l; 341 l; -22,9 proc.);
  • Volkswagen Golf VII (297 l; 380 l; -21,8 proc.);
  • Skoda Octavia II (622 l; 605 l; +2,8 proc.).

Pojemność przestrzeni bagażowej aut klasy średniej:

  • VW Passat B8 (476 l; 650 l; -26,8 proc.);
  • Seat Exeo ST (337 l; 442 l; -23,8 proc.);
  • Peugeot 508 (508 l; 518 l; -1,9 proc.).

Pojemność bagażnika minivanów:

  • Opel Zafira Tourer (394 l; 650 l; -39,4 proc.);
  • Toyota Verso (349 l; 485 l; -28,0 proc.);
  • Dacia Lodgy (717 l; 634 l; +13,1 proc.).

Pojemność przestrzeni bagażowej SUV-ów i crossoverów:

  • Land Rover Discovery 4 (497 l; 1192 l; -58,3 proc.);
  • Audi Q7 (389 l; 775 l; -49,8 proc.);
  • Suzuki Grand Vitara (436 l; 398 l; +9,5 proc.).

Zmienne wartości wynikają między innymi z różnych form pomiaru przestrzeni w bagażniku. Raz jest ona bowiem mierzona do linii dachu, innym nawet po usunięciu koła zapasowego czy wyposażenia. Widzimy jednak wyraźnie, że niekiedy różnice są znaczne i faktyczna pojemność bagażnika samochodu zdecydowanie odbiega od wskazań producentów.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz