Podwozie samochodu. Jak je sprawdzić?

Podwozie samochodu - jak je sprawdzić?

Szukając sobie egzemplarza na rynku wtórnym, obowiązkiem nabywcy jest sprawdzić podwozie samochodu. Co kryje się pod tym pojęciem i jak sprawdzić podwozie auta w sposób kompletny?

Podwozie samochodu — jakie układy sprawdzić?

Sprawdzając podwozie samochodu, przyjrzeć się należy kilku układom auta. Tak naprawdę, sposobów weryfikacji podwozia jest tyle, ile warsztatów, które oferują taką usługę. Co jednak kluczowe, spód pojazdu to wiele układów, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie i prowadzenie auta.

Najważniejsze, aby podczas weryfikacji podwozia sprawdzić następujące elementy:

  • Układ zawieszenia — od zawieszenia zależy bezpieczeństwo poruszania się pojazdem. Poza tym ma ono wpływ na trwałość innych podzespołów, reakcję na ruchy kołem kierownicy, a także komfort jazdy. Wadliwe zawieszenie skraca czas użytkowania pojazdu. Oczywiście o wiele dokładniejsza jest ocena stanu technicznego zawieszenia w warsztacie, kiedy mechanik może zbadać je metodami przyrządowymi. To o wiele skuteczniejsze niż ocena zawieszenia na podstawie odczucia z jazdy.
  • Układ hamulcowy — analiza stanu tego układu to sprawdzenie mechanizmów, które uruchamiają hamulce, ale i skuteczności działania układu hamulcowego na podstawie pomiaru sił hamowania.
  • Układ kierowniczy — bez wątpienia to jeden z najbardziej awaryjnych elementów auta, co wynika z nierówności nawierzchni, zmiany naprężeń, czy zaniechaniu okresowych przeglądów. Mechanik powinien sprawdzić kompletność układu, stan i brak uszkodzeń mechanicznych. Szczególnie niebezpieczne są wszelkie pęknięcia, zagięcia czy wycieki z przekładni kierowniczej.
  • Układ wydechowy — wadliwy układ wydechowy przyczynia się do złej pracy silnika, a nawet może doprowadzić do jego awarii.

Elementy konstrukcyjne i korozja

Poza wymienionymi wyżej układami przydaje się weryfikacja elementów konstrukcyjnych. O ile większym problemem nie jest szpachlowany błotnik, o tyle groźne są defekty konstrukcyjne, na przykład krzywe podłużnice. Jako że często to efekt mniejszych lub większych kolizji, pomoże też raport VIN. Zawiera on informacje o odnotowanych szkodach, aczkolwiek pod tym kątem mechanik powinien też sprawdzić auto od spodu.

W końcu warto zweryfikować samochód w zakresie ognisk korozji. Niestety, wielokrotnie walczy się z nimi wyłącznie w widocznych miejscach, z kolei przywiązuje małą wagę do korodowania konkretnych układów i podzespołów. W tym kontekście podwozie samochodu również musi zostać obejrzane przez mechanika.

Co da kupującemu sprawdzenie podwozia samochodu?

Nie ulega więc żadnym wątpliwościom, że sprawdzenie podwozia pojazdu pozwala odpowiedzieć na pytanie, w jakim stanie jest samochód. To z kolei pozwala zaoszczędzić kosztownych napraw zaraz po zakupie. Wprawdzie nabywcę chroni instytucja rękojmi, szerzej opisana w artykule pt. Rękojmia na samochód używany, lepiej oszczędzić sobie kłopotów. Zwłaszcza że defekt jednego podzespołu może mieć negatywny wpływ na trwałość i poprawność działania innych układów.

Często bywa bowiem tak, że samochód z zewnątrz wygląda doskonale, ale jest mocno zaniedbany od spodu. Tyczy się to samochodów kupowanych w Polsce, ale i za granicą. W kraju, choć jest z tym coraz lepiej, badania techniczne nie są tak rygorystyczne, jak na zachodzie. Poza tym wielu kierowców nad Wisłą do mechanika udaje się dopiero wówczas, kiedy samochód odmawia mu posłuszeństwa.

Nie oznacza to, że żadnym ryzykiem nie są obarczone auta z zagranicy. Wielokrotnie naprawy są tam droższe niż w Polsce. Poza tym przy większych restrykcjach na stacjach diagnostycznych nie wszyscy kierowcy angażują kapitał w kosztowną naprawę. Próbują oni pozbyć się wysłużonego auta. To natomiast gratka dla handlarzy samochodów.

Osobiście czy z ekspertem?

Oczywiście podwozie samochodu, podobnie jak auto w ogólnej ocenie, sprawdzić powinien wytrawny mechanik, najlepiej specjalizujący się w autach danej marki.

Kupujący podczas zakupu najczęściej kieruje się emocjami. Wówczas często dostrzega tylko pozytywy, nie zwracając uwagi na wady. Wsparcie eksperta samochodowego jest więc bezcenne. Raport z oględzin pojazdu wykona on fachowym okiem i obiektywnie spojrzy na dany egzemplarz. To z kolei wielokrotnie pozwoli uchronić nabywcę przed zakupem pojazdu w złym stanie technicznym, który nie jest wart swojej ceny.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz