Po czym poznać duży przebieg auta?

duży przebieg auta

Na duży przebieg auta wielu kierowców szukających sobie samochodu na rynku wtórnym reaguje w jeden sposób i zwyczajnie boi się takich pojazdów. Nie wszystko zależy od stanu licznika, ale faktem jest, że samochody o dużym przebiegu mogą być niebezpieczne. Zwłaszcza że w wielu przypadkach jest on dodatkowo cofany. Jak zatem rozpoznać duży przebieg samochodu, jeżeli licznik na to nie wskazuje?

Przeciwdziałanie w postaci kar za cofanie licznika

Od 25 maja cofanie liczników jest w Polsce przestępstwem. Jak pisaliśmy w artykule pt. Już wkrótce cofanie liczników będzie przestępstwem, za cofanie licznika będzie grozić kara od trzech miesięcy do pięciu lat więzienia. W związku z tym aut z cofanymi licznikami powinno szybko ubywać. W praktyce jednak wiele zajmujących się tym zakładów zwyczajnie przeniosło się do szarej strefy. Nie oznacza to na pewno, że na rynku wtórnym pozostały wyłącznie samochody bez kręconych liczników. Nawet wówczas, kiedy kierowca widzi duży przebieg auta, nie może być pewny, że nie został on przekręcony.

Tym bardziej warto wiedzieć, po czym poznać duży przebieg auta. Zwłaszcza że wysokie przebiegi mogą mieć również względnie nowe, kilkuletnie samochody, na przykład wchodzące w skład firmowych flot. Tymczasem cofnięcie licznika o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów to wyższa cena auta, jak i prostsza, szybsza sprzedaż.

Jednocześnie należy pamiętać, że nowsze samochody łatwiej przystosować do poziomu, do jakiego cofnięto licznik. Przy starszych pojazdach właściciele nie zawsze ukrywają przesłanki o dużym przebiegu, gdyż jest to dla nich mniej opłacalne, ale nie jest to reguła. Dlatego warto wiedzieć, jak wykryć duży przebieg auta.

Duży przebieg auta a karoseria

Na duży przebieg samochodu wskazywać może jego karoseria. Uszczerbki na światłach, odpryski na masce i pozostałości po kamieniach świadczą o tym, że samochód musiał pokonać wiele kilometrów. Każdy tego typu problem może się rozrastać, przez co uszkodzony element będzie nadawać się jedynie do wymiany. Większy przebieg może wskazywać też zły stan przedniej szyby. Im więcej pęknięć i wgnieceń na słupkach przy szybie, tym większy jest pokonany dystans. Oczywiście przebiegu samochodu nie można oceniać tylko po stanie karoserii.

Wnętrze samochodu

Więcej informacji na temat przebiegu auta znajdziemy w kabinie. O częstej eksploatacji świadczą wytarty mieszek od dźwigni zmiany biegów czy jego rękojeść, jak i wytarta kierownica. Spojrzeć należy również na kondycję tapicerki oraz przetarcia na siedzeniach, które najłatwiej dostrzec na fotelach ze skóry lub weluru. Na duży przebieg auta wskazywać może także stan oparcia w drzwiach od strony kierowcy. To miejsce, na którym często ląduje łokieć, co może oznaczać częstą i długą eksploatację.

Uwagę trzeba także zwrócić na stan plastików wokół przycisków. Sprawdzamy, czy przy najczęściej eksploatowanych przyciskach (hamulec elektryczny, klamki drzwi) nie łuszczy się farba lub guma. Wiele o eksploatacji mówią również wytarte symbole na przyciskach. W końcu warto sprawdzić stan dźwigienek do włączania kierunkowskazów i same pedały, które im bardziej wytarte i zniszczone, tym były dłużej eksploatowane, co świadczy o większym przebiegu.

Zdarza się również, że niektóre elementy plastikowe, a wśród nich obudowy świateł czy popielniczki, mają wytłoczony miesiąc i rok produkcji. Duże różnice w datach produkcji na poszczególnych elementach świadczą o tym, że co najmniej jedna część była wymieniana. Tyczy się to również szyb. Jeżeli jedna z nich ma inną datę, najprawdopodobniej była wymieniona.

Sprawdzenie przebiegu przez raport VIN

Zakup samochodu na rynku wtórnym, musi być więc poprzedzony dokładną weryfikacją pojazdu. Przy ocenie jego przebiegu sprawdzić trzeba stan karoserii, elementy we wnętrzu auta, ale też tarcze hamulcowe, uszczelki czy stan silnika. Niestety, dla zwykłego Kowalskiego jest to trudne. Przy większych wątpliwościach, a nawet wówczas, kiedy stan samochodu wydaje się adekwatny do jego przebiegu, pomaga sprawdzenie VIN. To raport, który zawiera w sobie chronologiczną listę znanych odczytów przebiegu pojazdu. Odczyty pochodzą z danych:

  • z przeglądów,
  • z rejestracji,
  • od ubezpieczyciela,
  • z aukcji internetowych,
  • z ASO i od innych instytucji.

Weryfikacja przebiegu przez numer VIN pomaga również wówczas, kiedy sprzedawca używanego samochodu wymienia tapicerkę i inne zniszczone ceny, a auto poddaje zabiegom zaliczanym do detailingu. Warto to zrobić, aby nie przepłacić za nabywany samochód, o czym mówi artykuł Ile traci się na cofaniu licznika przebiegu?“.

Jednak wspomaganie się raportem przy zakupie samochodu z rynku wtórnego, pomaga również na innych płaszczyznach. Poza rejestrem odczytów przebiegu to również:

  • dane techniczne,
  • fabryczne wyposażenie,
  • informacje o szkodach i kolizjach,
  • chronologiczna historia pojazdu,
  • sprawdzenie baz kradzionych pojazdów,
  • informacje o wezwaniach serwisowych,
  • archiwalne zdjęcia pojazdu.

Oczywiście dla pewności samochód zawsze warto sprawdzić podczas przeglądu, a później odbyć nim jazdę próbną. Czując się oszukanym, należy walczyć z oszustem, na co pozwala instytucja rękojmi, a którą w szczegółach opisuje artykuł Rękojmia na samochód używany“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz