Pierwszy samochód, czyli pojazd dla początkującego kierowcy

pierwszy samochód

Odbiór prawa jazdy to dobry moment na swój pierwszy samochód, który będzie pozwalał na doskonalenie umiejętności. Który model wybrać na pierwsze auto?

Na co zwrócić uwagę, kupując pierwszy samochód?

Dla młodego kierowcy optymalny pierwszy samochód to stosunkowo niewielkie auto. Mniejsze rozmiary ułatwią manewrowanie, co zwłaszcza podczas poruszania się i parkowania w warunkach miejskich jest istotne. Kwestią drugorzędną są wszelkie bajery, mniej ważne są też osiągi, bo na auto o większej mocy przyjdzie jeszcze czas.

Najważniejsze, aby pierwszy samochód początkującego kierowcy był bezpieczny. Jako że z reguły budżet na pierwsze auto nie jest wysoki, często są to auta kilkunastoletnie o dość słabym wyposażeniu. Jeżeli wziąć pod uwagę bezpieczeństwo, podstawą są poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, oraz system ABS. Przydają się też elektryczne lusterka czy wspomaganie kierownicy. Przy większym budżecie ciekawym dodatkiem będą czujniki parkowania.

Samochód musi być również ekonomiczny, biorąc pod uwagę jego spalanie, ale i ewentualne naprawy oraz koszty serwisu. Dlatego najlepsze będą auta dość popularne na rynku wtórnym lub stworzone na bazie takich modeli. Zakup pierwszego samochodu powinien poprzedzić rekonesans na temat najczęstszych awarii danego modelu i kosztów ich usunięcia. Biorąc pod uwagę spalanie, kosztem aut z silnikiem o dużej pojemności należy postawić na egzemplarze z mniejszymi, a przy tym mniej dynamicznymi jednostkami napędowymi.

Natomiast jaką skrzynię biegów powinien mieć pierwszy samochód? Najlepiej manualną, która pozwala doskonalić umiejętności. Który model sprawdzi się więc jako pierwsze auto dla świeżo upieczonego kierowcy?

Daewoo Matiz

Pierwszym samochodem może być Daewoo Matiz (1998-2008), choć trzeba przyznać, że na ulicach jest coraz mniej Matizów. Dla młodych kierowców, których interesuje małe i ekonomiczne auto, może to być jednak bardzo dobra i tania opcja. Oczywiście do podróżowania w warunkach miejskich. W cenie kilku tysięcy złotych wybór jest naprawdę duży i nawet pomimo tego, że Matiz ma słabe zabezpieczenie antykorozyjne, można znaleźć coś w sam raz dla siebie.

Fiat Panda II

Fiat Panda drugiej generacji jako pierwszy samochód? Jak najbardziej. Panda II (2003–2012) jest niewielka i tania w utrzymaniu. Dla kierowców, którzy mają ograniczony budżet i szukają czegoś małego, ekonomicznego i taniego w naprawach, Panda będzie wystarczająca. Wprawdzie początkujący kierowca sobie z tym nie poradzi, ale wiele napraw można tu wykonać samodzielnie, choćby przy wsparciu kogoś z rodziny lub znajomego maniaka motoryzacji.

Fiat Punto II

Druga generacja Fiata Punto (1999-2003) to dobra opcja na pierwsze auto, choć wygodny jest on tylko wówczas, kiedy podróżuje nim trzech pasażerów. Najlepszym wyborem będzie egzemplarz z silnikiem 1.2 16V, który jest prosty, mało awaryjny i ekonomiczny. Zresztą samo Punto nie przeraża ilością usterek, a wiele problemów udaje się rozwiązać osobiście. Przynajmniej wówczas, kiedy ma się żyłkę mechanika.

Fiat Seicento

W latach 1998-2010 z taśm produkcyjnych zjeżdżał Fiat Seicento. To ciekawy wybór dla kierowców z naprawdę niskim budżetem. Samochód ma małe gabaryty, jest ekonomiczny i cechuje się prostą konstrukcją. Tanie i łatwo dostępne są też części zamienne, dzięki czemu eksploatacja nie wymaga wysokich nakładów finansowych. Trzeba mieć natomiast na uwadze, że Seicento nie sprawdzi się w trasie. Zwłaszcza że można mu wiele zarzucić pod kątem bezpieczeństwa. Dla jazdy miejskiej nada się jednak znakomicie.

Ford Ka I

Ford Ka I (1996-2008) ma dość oryginalne nadwozie, które odrzuca wielu kierowców. Pomijając ten aspekt, jest to samochód o niewielkich gabarytach, który doskonale nadaje się do jazdy miejskiej. Szczególnie że nie tylko łatwo nim zaparkować, ale ma on również wygodne wnętrze, choć niektórzy użytkownicy narzekają na mało komfortowe fotele. Zresztą to samochód typowo miejski, który niezbyt nadaje się do pokonywania dłuższych tras. Pod kątem części zamiennych i napraw jest przyzwoicie. Niestety, nie można powiedzieć tego o zabezpieczeniu antykorozyjnym, które jest po prostu słabe.

Nissan Micra II i III

Jedną z opcji na pierwszy samochód jest również Nissan Micra drugiej (1992–2002), a przy większym budżecie nawet trzeciej generacji (2003–2010). To auto miejskie o małych gabarytach, ale jednocześnie przestronnym wnętrzu. Model nie jest również szczególnie awaryjny. Jakby tego było mało, Micra jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Za zaletę uznać trzeba również silnik Micry III napędzany przez łańcuch kosztem paska. Na rynku wtórnym egzemplarzy tego modelu jest dość dużo. Są to nie tylko samochody z polskich salonów, ale i sprowadzone z zagranicy, które często mają bogate wyposażenie. Obowiązkiem jest wówczas sprawdzenie VIN, co pozwala zajrzeć w przeszłość auta z importu.

Opel Astra II

W latach 1998-2009 produkowana była Astra II generacji. Jako pierwsze auto model ten na pewno się sprawdzi. Zwłaszcza że dysponuje on przestronnym wnętrzem i pojemnym bagażnikiem. Wprawdzie Opel Astra II jest nieco większy niż wiele aut zalecanych początkującym kierowcom, ale nie jest to na tyle duży model, że będzie sprawiał problem przy manewrowaniu i parkowaniu. Do zalet Astry II zaliczyć należy również prostą konstrukcję, tanie części zamienne i niską awaryjność.

Opel Corsa B i C

Corsa to kolejna propozycja na pierwszy samochód dla mało doświadczonych kierowców, którzy szukają sobie auta zaraz po uzyskaniu prawa jazdy. W zależności od budżetu może to być Corsa B (1993-2000) lub C (2000-2006). Należy zauważyć, że to jeden z popularniejszych samochodów wśród młodych kierowców. Ma niewielkie gabaryty i niską awaryjność. Jeżeli ma to być Corsa trzeciej generacji, wystrzegać się trzeba wersji z silnikiem 1.0. Lepszym wyborem będzie egzemplarz napędzany motorem 1.2 o mocy 75 lub 80 KM.

Opel Tigra

Następnym Oplem, który będzie ciekawym wyborem dla początkujących kierowców, jest Opel Tigra (1994-2009). To ciekawy pod kątem stylistyki model, który do 2000 roku powstawał na płycie podłogowej Corsy B, a później Corsy C. Mankamentem jest niewielka przestrzeń w kabinie. Poza tym zdarzają się usterki silnika, choć najlepszym wyborem będzie benzyniak 1.6. Poza tym Tigra jest tania w utrzymaniu.

Peugeot 206

Szukając sobie pierwszego samochodu of Francuzów, postawić można na Peugeota 206 (1998-2012), który dostępny jest w kilku wersjach. Początkujący kierowca na pierwsze auto najczęściej wybiera wersję hatchback, ewentualnie cabrio. Kilka tysięcy wystarczy, aby znaleźć ciekawy egzemplarz. Warto, bo Peugeot 206 to niska awaryjność, a usterki z reguły są drobne i tanie w naprawie. Poza skrzynią biegów, która jest słabym punktem tego modelu.

Renault Clio II

Renault Clio drugiej generacji (1998-2012) jest ciekawym wyborem na pierwszy samochód. Ma niewielkie gabaryty, przez co Clio jest łatwe w prowadzeniu i parkowaniu. Poza tym to dobre zabezpieczenie antykorozyjne i niskie koszty eksploatacji. Jeżeli już przytrafiają się usterki, to są one proste i tanie w naprawie. Za mankament należy uznać stosunkowo niewielką przestrzeń w kabinie.

Seat Arosa

Seat Arosa był produkowany w latach 1997-2005. To samochód, który ma niewielkie gabaryty i tym samym jest łatwy w manewrowaniu. To również auto tanie w utrzymaniu i ekonomiczne. Oczywiście należy wziąć poprawkę na wiek, bo w najlepszym przypadku to samochód 14-letni.

Skoda Fabia I

Fabia I generacji w wersji hatchback była produkowana w latach 1999-2006. To dobry wybór na pierwszy samochód dla motoryzacyjnego amatora, ale nie tylko, ponieważ Fabia jest popularna również wśród starszych i bardziej doświadczonych kierowców. Mimo iż auto nie zachwyca nadwoziem i kokpitem, ma swoje szalety. Choćby przez popularność to szeroki wybór części zamiennych i tanie naprawy.

Suzuki Swift III

Suzuki Swift III (1996–2004) to małe gabaryty, niskie koszty utrzymania i brak poważniejszych usterek. Wprawdzie komfort podróży tym modelem pozostawia nieco do życzenia, jest to dobry wybór dla tych, którzy chcą nauczyć się prowadzić, a przy tym nie martwić się o wysokie koszty eksploatacji.

Toyota Yaris I

Ostatnią propozycją na pierwszy samochód jest pierwsza generacja Toyoty Yaris (1999-2005). Mimo iż najmłodsze egzemplarza mają kilkanaście lat, to jednak trzymają one swoją cenę. Wszystko dlatego, że Yaris I generacji uważa się z auto, które nie sprawia wielu problemów w codziennej eksploatacji. Samochód jest trwały, a przy tym ekonomiczny. Oczywiście to również niewielkie gabaryty, co ułatwia poruszanie się w warunkach miejskich.

Jak sprawdzić pierwszy samochód przed zakupem?

Pierwszy samochód, niezależnie od wyboru i wieku, przed zakupem należy poddać dogłębnej weryfikacji. Podstawą są klasyczne przy zakupie samochodu czynności, a więc oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie i jazda próbna. Przyda się też raport VIN, który ukazuje wiele ważnych informacji o sprawdzanym egzemplarzu, a w tym:

  • dane techniczne, np.: marka, model, rok produkcji, typ paliwa
  • rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • historię znanych incydentów szkód i kolizji
  • historię sprawdzeń w serwisie Autobaza.pl
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • ostrzeżenia producenta o usterkach fabrycznych
  • adres miejsca montażu
  • dane z aukcji i portali internetowych
  • dane dotyczące wyposażenia zakodowane w numerze VIN
  • galerię zdjęć pojazdu

Dzięki temu można ustrzec się zakupu auta w złym stanie technicznym, z usterkami i faktami z przeszłości, które sprzedawca chciał zataić przed kupującym. To już powód do rezygnacji, a przynajmniej negocjacji ceny. Jeżeli przeszłość auta i jego stan techniczny nie budzą wątpliwości, oczywiście biorąc pod uwagę wiek samochodu, można skupić się na formalizowaniu zakupu i przygotowywaniu umowy. O tej więcej w artykule pt. Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz