Paliwo zimowe – co znajdziesz na stacjach paliw?

Paliwo zimowe na polskich stacjach

Zgodnie z przepisami, paliwo zimowe stacje powinny oferować klientom od 16 listopada. Sprawdź, jakie parametry paliwa na zimę mają największe sieci stacji paliw w Polsce.

Paliwo zimowe od 16 listopada

Zgodnie z przepisami paliwo zimowe na stacjach musi pojawić się 16 listopada i pozostać na nich do końca lutego. Jest to ważne zwłaszcza dla zmotoryzowanych poruszających się samochodami z silnikami Diesla. Wprawdzie zimy w Polsce są coraz lżejsze, ale przy niższych temperaturach może pojawić się kłopot z uruchamianiem diesli, kiedy problemem nie jest rozładowany akumulator, ale właśnie paliwo. Wszystko przez wytrącająca się parafinę, która może zatkać układ wtryskowy czy pompę paliwa.

Zapobiegać temu mają specjalne dodatki do paliwa. Przy paliwie zimowym w Polsce, parafina wytrącać się zaczyna dopiero w temperaturze niższej niż -20 st. Celsjusza. Dla porównania, dla paliwa letniego to 0 st. C, z kolei dla paliwa przejściowego, o którym więcej piszemy w artykule pt. Czym jest paliwo przejściowe na stacjach benzynowych? – jest to -10 st. C.

Jeśli temperatury sięgają ok. -20 st. C, filtr CFFP przy paliwie zimowym nie powinien ulec zatkaniu. Przypomnijmy, że znajduje się on między bakiem a silnikiem. Jego zadaniem jest wyłapywanie zanieczyszczeń, które mogą uszkodzić delikatny system wtryskowy.

Nie oznacza to jednak, że możesz sobie pozwolić na to, aby przestać kontrolować jakość paliw na stacji. Sieci mogą bowiem oferować paliwa premium o lepszych parametrach. W tym jednak przypadku, o ile temperatura wytrącania kryształków parafiny jest niższa, o tyle dodatki mogą negatywnie rzutować na układ wtryskowy, oczywiście w dłuższej perspektywie czasu.

Jakie paliwo na zimę oferują polskie stacje?

Amic Energy

Poza standardowym, zimowym olejem napędowym, Amic Energy (dawniej Lukoil) oferuje paliwo premium (PRO) z dodatkiem uszlachetniającym. Do jego największych zalet należą:

  • ograniczenie odkładania się zanieczyszczeń na igłach wtryskiwaczy,
  • ochrona przed utratą mocy,
  • ochrona przed zatkaniem filtra paliwa w silnikach z bezpośrednim wtryskiem o dużej prędkości,
  • poprawa oszczędności paliwa i zmniejszenie hałasu,
  • redukcja białego dymu z układu wydechowego,
  • zmniejszenie emisji spalin.

BP

Na stacjach sieci BP znajdziesz olej standardowy i Ultimate. Ich właściwości niskotemperaturowe zależą od oleju bazowego, który jest gatunkiem F, z temperaturą zblokowania filtra na poziomie -20 stopni Celsjusza. BP wskazuje tu na -28 st. C.

Circle K

Specjalne paliwo ma również sieć Circle K. Temperatura zablokowania zimnego filtra w standardowym oleju wynosi -20 st. C. To paliwo o większej zawartości lekkich frakcji węglowodorów, co sprzyja jego odparowywaniu.

Przy większych mrozach możesz zainteresować się dieslem arktycznym milesPLUS. W jego przypadku gwarantowana temperatura mętnienia to maksymalnie -22 st. C, z kolei obniżona temperatura zablokowania filtra CFFP to -32 st. C.

Lotos

Standardowe -20 st. C dla zablokowania zimnego filtra CFFP spełnia też  Eurodiesel na stacjach Lotos. W ofercie tej sieci jest również paliwo Dynamic Diesel, zwłaszcza w wersji arktycznej. Podobnie jak w przypadku Circle K są to następujące wartości:

  • -32 st. C dla zablokowania zimnego filtra (CFPP),
  • -22 st. C dla temperatury mętnienia oleju napędowego.

Orlen

Kilka paliw ma również Orlen:

  • Ekodiesel,
  • Verva ON.

Temperatura zablokowania filtra FCCP to -20 st. C, ale różna jest liczba cetanowa (55 – Verva ON, 51 – Ekodiesel). Im jest ona wyższa, tym łatwiejszy rozruch zimnego silnika. Sprawniejszy jest też proces spalania do czasu rozgrzania się Diesla.

MOYA

Również olej napędowy Moya (standardowy oraz ON Moya Power) ma pakiet dodatków obniżających temperaturę blokady zimnego filtra. Dzięki temu temperatura blokowania zimnego filtra wynosi znacznie poniżej -20 st. C, ale producent nie podaje dokładnych danych. Możemy się domyślać, że to wyniki zbliżone do tego, co oferują w zakresie zimowych paliw premium stacje Lotos oraz Circle K.

Shell

Na stacjach Shell znajdziesz m.in. następujące paliwa:

  • Shell V-Power Diesel,
  • Shell FuelSave Diesel.

Temperatura blokady zimnego filtra wynosi nawet do -31 stopni Celsjusza, ale mętnienia już tylko do -8 st. C.

Jak więc widzisz, na polskich stajach znajdziesz różne paliwo zimowe. Często jest to paliwo premium w stosunku do tego, co przewidują przepisy, a niezależnie od jego rodzaju, o wiele bezpieczniejsze na zimowe temperatury od paliwa letniego czy przejściowego. Weź również pod uwagę, że zimą pomaga jeżdżenie z pełnym bakiem. Jeśli brak w nim wolnego miejsca, wewnątrz zbiornika skraplać się nie będzie para wodna z powietrza.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz