Paliwo na zimę – co tankować o tej porze roku?

paliwo na zimę

Z uwagi na niskie temperatury paliwo na zimę powinno być inne od tego, które w samochodach i pozostałych pojazdach stosowane jest latem. Jakie w związku z tym paliwo zimowe będzie najlepsze?

Paliwo na okres przejściowy

Zmiany w składzie paliwa znajdującego się na stacjach benzynowych mają miejsce już w październiku. Wówczas znaleźć na nich można paliwa na tzw. okres przejściowy. Nie jest to jeszcze paliwo na zimę, ale w zupełności wystarczające dla poruszania się późną jesienią, kiedy temperatury są niższe.

Letnie paliwa ze stacji zwykle znikają bowiem już w drugiej połowie września. W ich miejsce stawia się na benzynę i olej napędowy w wersji przejściowej. Nie jest to jednak reguła i na stacjach paliw o mniejszym ruchu pojawiają się one nieco później. Wówczas trzeba mieć świadomość, że uruchomienie samochodu przy pierwszych przymrozkach może sprawiać problemy.

Paliwo na zimę

Paliwo zimowe zaczyna pojawiać się na stacjach od listopada. Jako pierwsza w odmianie zimowej dostępna jest benzyna. Zimowy olej napędowy zatankować można z reguły w połowie miesiąca. Zawsze wymagania jakościowe wobec paliw określa właściwe dla tego rozporządzenie.

Jakie paliwo na zimę do Diesla?

Nie ma oczywiście zakazu mieszania zimowego paliwa z tym, które zostało w baku z letniego tankowania. Jeżeli jednak to możliwe, najlepiej jak najszybciej wyjeździć letnie paliwo i zastąpić je paliwem przejściowym, a następnie zimowym. W innym wypadku, kiedy nie jest to możliwe, a w zbiorniku znajduje się olej napędowy, do baku dolać można tzw. depresatora. To środek zwiększający płynność ON w niskich temperaturach. Ważne natomiast, aby dolewać go w momencie, kiedy temperatury są dodatnie, bo tylko wówczas wymiesza się on z paliwem.

Dla oleju napędowego ważna jest temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP. Parametr ten określa graniczną wartość, przy której wielkość i liczba kryształków są w stanie zablokować przepływ paliwa przez filtr. W tym miejscu trzeba pamiętać, że okres zimowy w przypadku oleju napędowego obowiązuje od połowy listopada do końca lutego, z kolei okres przejściowy od początku marca do połowy kwietnia oraz od października do połowy listopada. Jeżeli zwykły diesel na zimę nie jest wystarczający, warto pomyśleć nad jego specjalną wersją, tzw. arktycznym oleju napędowym.

Zimowa benzyna i autogaz

Natomiast przy benzynie okres zimowy trwa od początku listopada do końca lutego, a przejściowy w marcu i w kwietniu oraz w październiku. Przy tym rodzaju paliwa pod uwagę brane są tzw. parametry destylacji, które mają duży wpływ na możliwość rozruchu jednostki napędowej.

Paliwo na zimę inne jest też w przypadku autogazu LPG. W celu uzyskania niższej temperatury wrzenia zwiększa się w nim udział propanu, a zmniejsza butanu, występując w proporcjach 60/40. Dzięki temu łatwiej uruchomić silnik i utrzymać stabilną pracę przy niskich temperaturach zewnętrznych. Co ważne, na tzw. zimowym gazie można jeździć również latem, ale nigdy odwrotnie.

O czym pamiętać jeżdżąc zimą?

Użytkując samochód zimą, pamiętać trzeba również, aby o ile to możliwe jeździć z pełnym bakiem i tankować pod korek. Im więcej paliwa znajduje się w zbiorniku, tym mniejsze ryzyko, że wystąpi problem skraplania się wody na ściankach, co skończy się tworzeniem kryształków lodu, a w konsekwencji wystąpieniem tzw. korka lodowego. Ten natomiast może blokować układ paliwowy, przez co jednostka napędowa może nie pracować, a uruchomienie silnika będzie niemożliwe do czasu roztopienia lodu. Warto jednocześnie wiedzieć, jak uruchamiać jednostkę napędową zimą, a przy tym eksploatować pojazd o tej porze roku, o czym mówi artykuł pt. Prawidłowa jazda zimą — jak jeździć, aby nie zepsuć samochodu?“.

Kierowca powinien także wiedzieć, co zrobić, kiedy paliwo w baku jego samochodu zamarzło. Wówczas warto umieścić auto w ciepłym garażu i pozostawić je tam na co najmniej kilka godzin. Do baku wlać można antyżel, ale podobnie jak przy depresatorze często jest już na to za późno. O ile istnieje taka możliwość, dobrze też spuścić zamarznięte paliwo i wymienić filtr paliwa.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

1 komentarz

  1. Stacje powinny gwarantować jakość paliw i to że nie będą mi zamarzać w baku, a nie ja teraz mam się martwić jakie paliwo nalać, ewentualnie co dodać żeby mi bryła lodu w baku nie powstała?!

Odpowiedz