Pakowne hatchbacki – który wybrać?

pakowne hatchbacki

Wielu kierowców nie interesują kompaktowe auta z nadwoziem kombi, ale pakowne hatchbacki. Które samochody segmentu C z pięciodrzwiowym nadwoziem spełnią wymagania takich kierowców? W budżecie 20 000 zł wybór pośród pakownych kompaktów jest duży.

Za co kierowcy cenią pakowne hatchbacki?

Bez wątpienia 5-drzwiowe pakowne hatchbacki to bardzo popularne samochody na polskich drogach. Nic w tym dziwnego, ponieważ kierowcy cenią je za kompaktowe rozmiary i w dalszym ciągu sporą użyteczność. Zwłaszcza że mają one duże bagażniki.

Pojemne hatchbacki cieszą się dużą popularnością. Niestety, na rynku dominują samochody importowane z zagranicy, choć szczęściarze mogą stać się właścicielem egzemplarza, który wyjechał z polskiego salonu. Jeżeli tak nie jest, zachodzi duże prawdopodobieństwo, że samochód ma jakieś nieociągnięcia. Gorzej natomiast, jeśli sprzedawca ukrywa je przed interesantem. Najbardziej uważać trzeba na samochody wyposażone w nowoczesne, ale zużyte silniki Diesla, których naprawa może nieść w sobie większe koszty od samej wartości egzemplarza.

Dużo zainwestować trzeba również w mocno wyeksploatowane egzemplarze z silnikiem benzynowym. Zwłaszcza wówczas, kiedy naprawy wymaga kilka ważnych podzespołów. Czujność nabywców jest więc priorytetem. Oczywiście samochody trzeba dokładnie sprawdzić pod kątem stanu technicznego i przeszłości, w czym pomaga np. sprawdzenie VIN.

Budżet rzędu 20 000 złotych jest jednak na tyle wysoki, że każdy powinien znaleźć w nim samochód spełniający jego wymagania. Które pakowne hatchbacki w tej cenie będą więc najlepsze, zwracając uwagę na pojemność bagażnika, ale i jednostki benzynowe?

Pakowne hatchbacki w cenie do 20 000 zł

Fiat Bravo II

Zestawienie samochodów, które zawiera w sobie pojemne hatchbacki, otwiera druga generacja Fiata Bravo. Ten model produkowany był w latach 2007-2013, a ceny używanego egzemplarza startują od kwoty ok. 14 000 zł. Zakładany budżet w granicach 20 tys. zł wystarczy, aby stać się właściciel egzemplarza z 2010 roku lub nieco starszego.

Najwięcej udanych samochodów tego modelu pod maską ma 120-konny silnik Diesla o pojemności 1.9 l. Warte uwagi są też benzyniaki 1.4 (120, 140 i 150 KM), które występują w wersji wolnossącej, ale i z turbo. Ostatnim polecanym silnikiem jest jeszcze 2-litrowy diesel (165 KM), ale aut z tym motorem na rynku jest niewiele.

Bravo II generacji w wersji 5-drzwiowej to również dość obszerne wnętrze. Zastrzeżeń nie ma również do pojemności bagażnika w granicach 400-1175 l. Pod względem trwałości jest przeciętnie, ale na szczęście części są tanie.

Bez wątpienia druga generacja Fiata Bravo to dobry wybór. Auto jest całkiem pojemne, ma wiele udanych wersji silnikowych, a użyte wewnątrz materiały nie są najgorszej jakości. Często bogate jest też wyposażenie.

Ford Focus II

Druga generacja Fiata Focus to samochód, który z taśm produkcyjnych zjeżdżał w latach 2004-2011. Ten model jest tańszy od poprzednika, gdyż jego ceny zaczynają się już w okolicach ok. 8 tys. zł. Co cieszy, na rynku wtórnym jest wiele samochodów z polskich salonów. 20 000 zł wystarczy natomiast na egzemplarz z 2010 roku.

Ważne natomiast, aby zweryfikować ich przebieg, również przez raport VIN. Wszystko dlatego, że wiele Focusów wchodziło w skład flot. Nie ma w tym nic złego, o ile mają one sprawdzoną historię serwisową i nie było ingerencji w stan ich licznika.

Wśród jednostek napędowych polecane są benzyniaki 1.6 (101 KM) i 2.0 (145 KM). Dobry, ale rzadko spotykany w tym modelu jest też diesel 2.0 TDCi o mocy 136 KM. Dodając do tego niezłe wyposażenie, dobrą wytrzymałość i tanie części zmienne, jest to dobry wybór dla kierowców, których interesują pakowne hatchbacki.

No właśnie, jak jest z ilością miejsca w kufrze? W tym przypadku to pojemność 385-1247 l. Dość przestronna jest też kabina, choć zaskakująco ciasne wnętrze jest na wysokości przednich foteli. Minusem jest też korozja atakująca starsze egzemplarze.

Honda Civic VIII

Pakowne hatchbacki tworzą również Japończycy, czego przykładem jest ósma generacja Hondy Civic. Ten model produkowano w latach 2005-2012. Niestety, jest on dość drogi, bo ceny zaczynają się od ok. 18 000 zł.

Pod względem przestronności bez wątpienia jest to jeden z najlepszych wyborów. Honda VIII generacji ma duże wnętrze i ogromny kufer (456-1352 l), co istotne, z najniższym progiem załadunku. Japoński model to także dużo miejsca na tylnej kanapie i obszerne fotele.

Dobrze jest też pod kątem wytrzymałości i designu. Ósma generacja Hondy Civic ma również niezłe silniki. Polecanym benzyniakiem jest motor 1.8 l o mocy 140 KM. Wśród silników wysokoprężnych bardzo udaną jednostką jest diesel 2.2 CDTi (140 KM). Uważać trzeba jednak na diesle z importu, zwłaszcza przy ich wysokiej cenie.

Mazda 3 I

Mazda I pierwszej generacji (2003-2009), której ceny zaczynają się od 11 tys. zł to kolejny niezły kompakt, choć na pewno nie jest on najobszerniejszy. Zakładany budżet daje szansę zakupu auta z końca produkcji, w którym poprawiono zabezpieczenie antykorozyjne, co nie zwalnia nabywcy z czujności i dokładnej weryfikacji. Zwłaszcza że wiele aut pochodzi z importu. Również z Kraju Kwitnącej Wiśni, o czym więcej w artykule pt. Import samochodów z Japonii“.

Pojemność bagażnika to w Mazdzie 3 I generacji od 346 do 1285 l, ale niektóre kompakty mają mniejsze kufry. Minusem jest ciasna tylna część kabiny, a także awaryjny motor Diesla. Droższe niż u konkurencji są również części zamienne. Dlatego szukając sobie Mazdy 3 pierwszej generacji, jedynym rozsądnym wyborem są silniki benzynowe: 1.4 (122 KM), 1.6 (145 KM) i 2.0 (187 KM).

Opel Astra III

9 000 złotych wystarczy, aby nabyć trzecią generację Opla Astry (2004-2014) z początku produkcji. 20 000 zł to kwota wystarczająca na egzemplarz z 2009 roku. Najlepszym wyborem będą samochody z benzyniakami 1.4, 1.6, 2.0 lub fiatowskim dieslem 1.9 CDTI pod maską. Uważać trzeba natomiast na silniki wysokoprężne o pojemności 1.3 oraz 1.7 l.

Astra III generacji ma dość foremny i pojemny bagażnik (380-1295 l) oraz jeden z najniższych progów załadunku. Niestety, tak dobrze nie jest w kabinie, która po całej długości jest wąska. Zadowalająca jest natomiast przestrzeń nad głowami pasażerów oraz długość siedziska tylnej kanapy.

Sam wybór na rynku wtórnym jest szeroki, a mechanicy model ten cenią też za prostą budowę. Sporo do życzenia pozostawia wykończenie. Nie zawsze są to również egzemplarze wystarczająco bogato wyposażone.

Peugeot 308 I

Pakowne hatchbacki od Francuzów? Jak najbardziej, a przykładem jest pierwsza generacja Peugeota 308, który z taśm produkcyjnych zjeżdżał w latach 2007-2014. Co ciekawe, polecanym silnikiem jest tu 2-litrowy diesel HDi o mocy 136-163 KM.

Niestety, bagażnik (348-1201 l) z wysokim progiem załadunku pozostawia nieco do życzenia. Przynajmniej na tle prezentowanej tu konkurencji, bo gorzej na tej płaszczyźnie wypada jedynie Mazda 3. Zaletą jest natomiast relatywnie szeroka kabina z przodu i z tyłu, choć z na tylnej kanapie miejsca po długości jest niewiele, a siedziska są krótkie.

Plusem jest natomiast możliwość zakupu stosunkowo młodego egzemplarza. 20 tys. zł wystarczy na samochód z 2010 roku, choć ceny tego modelu na rynku wtórnym zaczynają się od ok. 12-13 tys. zł. Jednak tylko z wymienionym wyżej silnikiem Diesla, bo benzyniaki są tu awaryjne, a najbezpieczniejszy wśród nich jest motor 1.4 VTi. Przy dieslach trwałość mechaniczna jest całkiem dobra, a ceny części zamiennych stosunkowo niskie.

Renault Megane III

Egzemplarze Renault Megane III generacji (2008-2016) jako pakowne hatchbacki? Otóż kufer ma tu pojemność 405-1162 l. Sporo miejsca jest też nad głowami pasażerów, choć co ważniejsze, z tyłu kabiny jest go odrobinę za mało. Przeszkadza też wysoki próg załadunku.

Kwota rzędu 20 tys. zł jest wystarczająca do zakupu egzemplarza z 2011 roku, a nawet po liftingu, który Megane III przeszedł rok później. Za najtańsze auta zapłacić trzeba blisko 18 000 zł. Co istotne, wiele samochodów na rynku wtórnym ma flotową przeszłość.

Renault w tym modelu oferuje wiele udanych silników. Wśród benzyniaków polecane są motory 1.6 (100 lub 110 KM), 2.0 (140 KM) i 2.0 turbo (180 KM). Jeżeli diesel to tylko 2.0 dCi (150 lub 160 KM), gdyż silniki wysokoprężne 1.5 o mocy 90-110 KM są mocno ryzykowne.

Skoda Octavia II

Druga generacja Skody Octavii była produkowana w latach 2004-2013, a ceny tego modelu zaczynają się od blisko 15 tys. zł. Graniczny budżet 20 000 zł to szansa zakupu auta z 2008 roku. Najlepiej z dieslem 1.9 TDI (105 KM) lub 1.6 8V (102 KM) pod maską. Niestety, rynek jest bogaty w mocno wyeksploatowane egzemplarze, dlatego każdą Octavię II trzeba dokładnie sprawdzić. Plusem są tanie części oraz ich duża podaż, gdyż niemal wszystkie elementy mechaniczne Octavii pasują z innych samochodów Grupy VW.

Octavia III generacji ma największy bagażnik ze wszystkich prezentowanych tutaj samochodów. Jego pojemność to 560-1420 l. Co więcej, ma on największą głębokość. Sporo miejsca jest też na tylnej kanapie, choć siedziska z tyłu są dość krótkie, co częściowo wpływa na obniżenie komfortu podróży.

Toyota Auris I

Auris I generacji (2007-2014) kosztuje co najmniej blisko 17 000 zł, a trzy tysiące więcej to szansa zakupu 10-letniego egzemplarza. Niestety, Toyota ma najmniejszą minimalną głębokość bagażnika, którego pojemność sprowadza się do 354-1335 l. Pod względem miejsca w kabinie Auris I wypada zadowalająco, gdyż ma dużo miejsca z przodu i na tylnej kanapie.

Na płaszczyźnie silników najmniej ryzykowne są benzyniaki 1.4 (97 KM) oraz 1.6 (132 KM). To znacznie lepsza wytrzymałość niż w przypadku diesli, które są drogie w naprawach. Przed zakupem ocenić trzeba jednak działanie manualnej skrzyni biegów, bo zdarza się, że ma ona problemy z łożyskami. Niestety, części zamienne do japońskiego auta są dość drogie.

Volkswagen Golf V

Zestawienie zawierające w sobie pakowne hatchbacki kończy Volkswagen Golf V generacji z lat 2003-2009. To model, za który zapłacić trzeba około 12 000 zł. Co najmniej, ponieważ budżet 20 tys. zł wystarczy na auto z 2007 roku. Niestety, głównie są to egzemplarze importowane, po wypadkach i z cofniętymi licznikami, a więc jeszcze dokładniejszego sprawdzenia wymaga Historia Pojazdu. Wytrzymałość tego modelu jest wysoka, ale wiele zależy od jednostki napędowej. Najlepszym wyborem będą egzemplarze z silnikami 1.6 8V lub 1.9 TDI pod maską. Znacznie bardziej ryzykowny jest zakup egzemplarza z motorem 1.4 TSI czy też 2.0 TDI PD. Unikać należy również wersji ze skrzynią DSG, bo jej awarie mogą przysporzyć kilku siwych włosów na głowie. Ogólnie części zamienne są natomiast tanie i szeroko dostępne.

Na płaszczyźnie pojemności kufra nie jest najlepiej, bo to tylko 350 l. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażową można zwiększyć do 1305 l. Mimo iż jest to płyta podłogowa identyczna ze Skodą, konstruktorzy Golfa wygospodarowali natomiast sporo miejsca na tylnej kanapie.

Jak sprawdzić pojemne hatchbacki z rynku wtórnego?

Kierowcy, których interesują pakowne hatchbacki i na zakup takiego samochodu mają przygotowany budżet rzędu 20 000 zł, nabędą auto co najmniej blisko 10-letnie, a częściej nawet starsze. Jako że wiele z nich to samochody sprowadzane z zagranicy, które mają wypadkową przeszłość i korygowane liczniki, logiczne jest, że przed finalizacją zakupu egzemplarz należy zweryfikować na kilku płaszczyznach. Przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży, którą opisuje artykuł Umowa kupna-sprzedaży samochodu — co sprawdzić przed jej podpisaniem?, samochód powinien obejrzeć mechanik podczas oględzin wizualnych, musi przejść on też przegląd techniczny, a ten etap weryfikacji zakończyć należy jazdą próbną. Jeszcze wcześniej wiele kluczowych faktów z przeszłości auta, którymi wielu sprzedawców nie chce się chwalić, ukazuje raport VIN. Zawarte w nich informacje odnoszą się do:

  • Danych technicznych
  • Przebiegu pojazdu
  • Historii incydentów
  • Historii sprawdzeń w serwisie Autobaza.pl
  • Sprawdzenia w bazach pojazdów kradzionych
  • Usterek fabrycznych
  • Historii internetowej
  • Opcji wyposażenia zakodowanych w numerze VIN
  • Galerii zdjęć pojazdu
  • Danych producenta

Nie ulega więc wątpliwości, że połączenie wszystkich tych czynności około zakupowych pozwala dokładnie zweryfikować nabywany samochód.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz