Opel Zafira – opinie, wady, zalety, historia

Opel Zafira

Opel Zafira to jeden z tych modeli samochodów, które być może nie grzeszą urodą, ale są aż nadto funkcjonalne. Dlatego często na Zafirę decydują się rodziny z dziećmi potrzebujący całkiem sporego i funkcjonalnego auta. Jaki faktycznie jest Opel Zafira?

Opel Zafira – historia

Opel Zafira to samochód, który produkowany jest od 1999 roku. Obecnie w sprzedaży jest już czwarta generacja tego pojazdu, ale to już kompletnie inne auto niż trzy pierwsze generacje. Celem Niemców było stworzenie samochodu nieco większego aniżeli dla rodziny w modelu 2+1 czy 2+2. Dlatego w Zafirze znajdzie się miejsce aż dla siedmiu osób.

Pierwsza generacja, a mianowicie Opel Zafira A z taśm produkcyjnych zjeżdżał w latach 1999-2005, z liftingiem w 2003 roku. Właśnie przy okazji odświeżenia Zafira zyskała przezroczyste kierunkowskazy czy nowy grill. O tym, że auto zostało dobrze przyjęte przez kierowców i ekspertów motoryzacyjnych, najlepiej świadczy konkurs Europejski Samochód Roku 2000, kiedy Opel Zafira A zajął 3. miejsce.

Opel Zafira B na rynku pojawił się w 2005 roku i był produkowany w zakładach w Bochum i Gliwicach przez 9 kolejnych lat. W 2008 roku samochód miał face lifting, w którym uwagę skupiono na światłach. Co ciekawe, produkcja trzeciej generacji rozpoczęła się już w 2012 roku. Chcąc odróżnić oba modele, Opel Zafira C dostał dodatkowe oznaczenie Tourer.

Nadwozie i wnętrze Opla Zafiry

Zafira to samochód, który nie musi się podobać, ale być autem wygodnym i praktycznym. I takim rzeczywiście jest, doskonale nadając się do podróży z rodziną w warunkach miejskich, ale i w trasie. Z przodu Zafira przypomina inne Ople, choć wygląd od strony maski może być mylący. Jednak przyglądając się samochodowi z innej perspektywy, widać tu już rękę inżynierów z Opla.

Z przodu Zafira sprawia więc wrażenie samochodu dynamicznego. Z kolei z tyłu liczy się tylko i wyłącznie przestrzeń. Jak wspomniano, w aucie pomieści się siedem osób, a przy złożonych siedzeniach dysponuje ono bagażnikiem o pojemności nawet 1860 litrów. Inaczej wygląda to wówczas, kiedy wszystkie siedzenia są rozłożone, ale to normalne.

Wewnątrz miejsca jest naprawdę sporo, a pięć osób będzie się tu czuło bardzo komfortowo. Same fotele również są wygodne i wysokie, a przy tym dobrze zbudowane, nie męcząc nawet przy dłuższych trasach. Co oczywiste, najmniej miejsca jest w trzecim rzędzie siedzeń, ale tam z reguły podróżują najmniejsi.

Oczywiście nie trzeba kupować auta z trzema rzędami siedzeń. Na rynku wtórnym są egzemplarze wyposażone tylko w dwa rzędy siedzisk. Wydaje się jednak, że inwestycja w auto z trzecią kanapą, nawet wówczas, kiedy na co dzień jest ona zbędna, to dobry pomysł. Zwłaszcza że różnica w cenie nie jest szczególnie duża.

Zastrzeżenia można mieć co do jakości wykonania kokpitu. Plastiki, które są słabej jakości, z biegiem czasu mogą się poluzować. Nieźle jest natomiast na płaszczyźnie wyposażenia. Część modeli oferuje nawet na stałe wmontowaną nawigację.

Opel Zafira – silniki

Opel Zafira silniki ma bardzo różne. Biorąc pod uwagę wszystkie generacje, kierowca może postawić na silniki Diesla i jednostki benzynowe. Wśród tych ostatnich popularne są motory 1.6 o mocy od 95 do 150 KM, 1.8 (140 KM), 2.0T (200 KM), 2.2 (150 KM) oraz w wersji OPC 2.0T o mocy 240 KM. Wśród diesli wybór paść może na przykład na jednostki wysokoprężne CDTI: 1.7 (110–125 KM) oraz 1.9 (100 i 120–150 KM).

Jako że Opel Zafira to minivan wydaje się jednak, że silnik 1.6 jest nieco za słaby, przynajmniej w najsłabszych jego wersjach. Wśród polecanych motorów są benzyniak 1.8 i diesel 1.9 o mocy 150 KM. Wiele zależy oczywiście od samego silnika i stylu jazdy, ale Zafira spalanie ma na rozsądnym poziomie. Kierowcy mogą zejść do ok. 7-8 l na 100 km.

Opel Zafira – opinie

Zafira to samochód ciężki i duży. Jest to auto dość popularne na rynku wtórnym, do którego części zamienne są dość łatwo dostępne, a ich ceny rozsądne. Dlatego Opel Zafira opinie ma bardzo pochlebne. Jeżeli wziąć pod uwagę problemy tego modelu, trzeba tu wspomnieć o awariach koła dwumasowego czy zatykaniu filtra DPF, co tyczy się głównie poruszania w warunkach miejskich. Zdarza się, że problemem jest również zawór EGR, o którym więcej w artykule pt. “Kosztowne naprawy diesli“, czy ręczna skrzynia biegów. Zafira ma również sztywne zawieszenie.

Mimo wszystko to auto warte bliższego uznania. Przede wszystkim z uwagi na ogrom miejsca wewnątrz kabiny. Poza tym to ciekawy stosunek wieku do ceny, bo Zafirę C można nabyć już za ok. 25 tys. zł, choć rzecz jasna na pojazd w lepszym stanie trzeba mieć większy budżet. Jednak Zafira B jest jeszcze tańsza, a pierwsza generacja to już w ogóle niska cena niezależnie od stanu i wieku.

Jak sprawdzić Zafirę przed zakupem?

Oczywiście przed zakupem Opel Zafira wymaga sprawdzenia. Przede wszystkim przez przegląd techniczny w warsztacie. Pojazdowi musi przyjrzeć się również mechanik podczas wstępnych oględzin, a wiele o aucie powie jazda próbna. Co kluczowe, trzeba się też przyjrzeć przeszłości auta. W tym pomaga Historia Pojazdu, która zawiera w sobie wiele istotnych informacji o sprawdzanym egzemplarzu, a w tym:

  • Dane techniczne pojazdu
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Historia odnotowanych szkód i kolizji
  • Rejestr sprawdzeń danego numeru VIN w serwisie Autobaza
  • Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Adres miejsca montażu
  • Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
  • Dane dotyczące wyposażenia samochodu zakodowane w numerze VIN
  • Galeria zdjęć pojazdu

To wszystko pomaga zweryfikować, czy samochód nie ma przekręconego licznika przebiegu, nie jest wypadkowy, nie pochodzi z kradzieży itd.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4.5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

2 komentarze

Odpowiedz