Opel Vectra C — jaka jest używana Vectra III generacji?

Jaki jest Opel Vectra C?

Opel Vectra C to model o stonowanym wyglądzie nadwozia, ale przy tym całkiem elegancki i z przestronną kabiną. Zadaniem Vectry III generacji było zastąpienie Vectry B i Omegi B. Udało się to całkiem nieźle, ponieważ Vectra III była jednym z hitów sprzedażowych marki. Jak spisuje się po latach?

Historia Vectry III generacji

Opel Vectra C to samochód segmentu D. Trzecia generacja trafiła do sprzedaży w 2002 roku, a zakończyła historię sześć lat później. Auto powstało na płycie podłogowej GM Epsilon I, znanej między innymi z modeli Fiat Croma, Cadillac BLS oraz Saab 9-3 II. Model był dostępny w kilku wersjach nadwozia:

  • 4-drzwiowy sedan (dł. 4596 mm, szer. 1798 mm, wys. 1460 mm; rozstaw osi: 2700 mm);
  • 5-drzwiowy liftback (dł. 4596 mm, szer. 1798 mm, wys. 1460 mm; rozstaw osi: 2700 mm);
  • 5-drzwiowe kombi (dł. 4822 mm, szer. 1798 mm, wys. 1500 mm; rozstaw osi: 2830 mm);
  • 5-drzwiowy hatchback (Signum).

W całej swojej produkcji Vectra III przeszła jeden face lifting. W 2005 roku modernizacji poddano przednie reflektory oraz zderzak. Jednocześnie zwiększono moc benzyniaka 1.8 16V ze 122 do 140 KM. W tym samym roku zaprezentowano też usportowioną wersję OPC, która miała pod maską 24-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 2.8 l oraz mocy 255 KM, którą następnie zwiększono do 280 KM.

Następcą Opla Vectry III była zaprezentowana w 2008 roku Insignia.

Opel Vectra C w wersji liftback
Opel Vectra C w wersji liftback

Kalendarium Vectry III

  • 2002 – prezentacja Opla Vectry C z nadwoziem liftback, sedan i kombi,
  • 2003 – prezentacja Opla Signum (nadwozie hatchback),
  • 2005 – face lifting i prezentacja wersji OPC,
  • 2008 – zakończenie produkcji Opla Vectry i Signum.

Stylistyka Vectry III

Vectra III generacji, jak na fakt, że model został zaprezentowany blisko dwie dekady temu, była dość odważna i zaskakująca, choć obyło się bez kontrowersji, jak miało to miejsce na przykład w Passacie B5. Inżynierowie odpowiedzialni za Vectrę C postawili na dynamiczną sylwetkę z parą trójkątnych reflektorów z przodu, między którymi znalazł się centralny wlot powietrza przecinany przez chromowaną listwę z logo Opla.

Boki nadwozia Vectry tej generacji wydają się nieco pudełkowate. Wszystko z uwagi na krawędzie bez zbędnych przetłoczeń. Duże różnice w zależności od wersji występują w tylnej części. Sedan ma szybko opadającą linię dachu, wyraźnie zarysowaną pokrywę bagażnika i klosze z paskami, które oddzielają od siebie poszczególne światła.

Inaczej wygląda wersja z nadwoziem liftback, początkowo sprzedawana z oznaczeniem GTS. W tej Vectrze dach opada o wiele wolniej, z kolei z tyłu rysuje się niewielki spojler, który stanowi zamknięcie ogromnej klapy bagażnika. Ten jest tu również praktyczniejszy, oferując od 500 do 1360 l pojemności.

Jeszcze inaczej wygląda olbrzymie kombi, które ma odrobinę opasły tył. Pudełkowy kształt ciągnie się aż do tylko odrobinę wyoblonej pokrywy bagażnika. Specjalnie na potrzeby wersji kombi zwiększono rozstaw osi z 2700 do 2830 mm. Korzystnie odbija się to na przestrzeni z tyłu, choć i w odmianach liftback oraz sedan nie jest z tym najgorzej. Kombi zapewnia także od 530 do 1850 l wolnej przestrzeni w bagażniku.

Wnętrze

W kabinie łatwo znaleźć twardsze plastiki, ale ważne, że są one ze sobą nieźle spasowane. W związku z tym nie powinny skrzypieć i trzeszczeć podczas jazdy na dziurawej nawierzchni. Uwagę należy także zwrócić na charakterystyczną stylistykę deski rozdzielczej. Znakiem rozpoznawczym kabiny Opla Vectry C są też kwadratowe dysze nawiewów z plastikowymi roletami.

Dobrego wrażenia nie sprawia duża liczba przycisków na konsoli środkowej oraz żółty wyświetlacz, gdzie znajdują się wskazania nawigacji. Plus należy się za niezłe wyposażenie, bo już w standardzie kierowcy znajdą m.in. 4 airbagi, dwie kurtyny powietrzne, a także aktywne zagłówki przednie. Łącznie Vectra III występowała w czterech wersjach wyposażenia (Elegance, Sport, Cosmo, OPC).

Opel Vectra III — opinie o silnikach

Opel Vectra III to szeroka paleta jednostek napędowych licząca sobie niemal 20 różnych motorów, z których każdy pracował z 5- lub 6-manualną skrzynią biegów, ewentualnie z 6-biegowym automatem.

Większość egzemplarzy z rynku wtórnego ma pod maską silnik Diesla. Pośród tych warto szukać sobie Vectry III z motorem 1.9 CDTI, który cechuje trwałość i bezawaryjność, a przy tym niskie spalanie. Uważać trzeba natomiast na 3-litrowe diesle, które mają wadę konstrukcyjną. W skrajnych przypadkach może ona doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej.

Pośród benzyniaków najpopularniejszym silnikiem jest motor o pojemności 1.8 l, który stanowi idealny kompromis między osiągami a spalaniem, a przy tym nadaje się do kooperacji z instalacją LPG.

Z uwagi na słabą dynamikę nie zaleca się benzyniaka 1.6. Fani szybszej jazdy powinni poszukać egzemplarzy z silnikami 2.0 Turbo lub 2.2 bądź też celować w wersję OPC napędzaną silnikiem 2.8 o mocy 255 czy 280 KM.

Opel Vectra C — dane techniczne

Dane techniczne Opla Vectry C
Dane techniczne Opla Vectry C

Usterki Opla Vectry III

Używany Opel Vectra C to naprawdę dobre auto. Nie jest szczególnie awaryjne, ponadto postawiono w nim na sprawdzone rozwiązania konstrukcyjne. Jednak również i Vectra III ma swoje mankamenty, zwłaszcza że najmłodsze egzemplarze mają już przeszło 10 lat.

W pierwszej kolejności próby czasu nie wytrzymuje zawieszenie. Problemy dotyczą między innymi łączników stabilizatora, sworzni oraz tulei wahaczy, łożysk kolumn resorujących osi przedniej czy wahaczy tylnych. Największe problemy sprawia tylne zawieszenie, a dokładniej wahacze. Vectra C ma bowiem zawieszenie wielowahaczowe. Niestety, awaria nawet jednego z jego elementów może skoczyć się rozregulowaniem geometrii tylnej osi. Jego konsekwencją jest ściąganie na boku i nierównomierne ścieranie się opon.

Szybko uszkodzeniu ulegają także elementy układu kierowniczego, a w tym drążki kierownicze i przekładnia kierownicza. W przypadku tej ostatniej awarie najczęściej są wynikiem wycieków oleju przekładniowego, które niezauważone mogą doprowadzić do jej całkowitego zniszczenia.

Chcąc zapobiec awariom zawieszenia, układu kierowniczego czy napędowego, mechanicy zalecają wymianę gumowych elementów tych podzespołów w momencie, kiedy pojawią się pierwsze luzy czy wycieki. Mowa o osłonie przegubu napędowego, gumach stabilizatora, tulei wahaczy, silentblokach, poduszkach amortyzatora czy osłonie przekładni kierowniczej.

W przypadku benzyniaków uwagę należy zwrócić na nietrwały układ rozrządu w silnikach 1.6 i 1.8. Dlatego optymalnie wymianę paska, napinaczy, a najlepiej całego zestawu przeprowadzać co 90 tys. km. Podobnie jest w silniku 2.2, który jest napędzany łańcuchem, ale i ten zużywa już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów.

Opel Vectra C — sytuacja na rynku wtórnym

W serwisach ogłoszeniowych znaleźć można kilkaset ogłoszeń sprzedaży Vectry III generacji. Co oczywiste, zależne między innymi od stanu technicznego, ale i roku produkcji, Opel Vectra C ceny ma bardzo różne.

Najtańsze egzemplarze kosztują ok. 3-4 tys. zł. Oczywiście są to egzemplarze mocno wysłużone i z dużymi przebiegami, a niejednokrotnie z mniejszymi bądź większymi stłuczkami. Na egzemplarz w dobrym stanie technicznym przeznaczyć trzeba w granicach od 10 do 15 tys. zł. Najdroższe kosztują ok. 20 000 zł lub 25 000 zł, kiedy to wersje OPC. Dużo droższe w porównaniu z sedanami, nawet o 30-40%, są też liftbacki.

Cena jest więc stosunkowo niska, a przy tym to auto dobrze dopracowane konstrukcyjnie, elegancka linia nadwozia i przestronna kabina. Oczywiście pod uwagę warto brać wyłącznie sprawdzone egzemplarze, które nie mają wypadkowej przeszłości, co pomoże zweryfikować przegląd w warsztacie, ale i raport VIN. Jednocześnie pozwoli on zajrzeć w dane techniczne czy fabryczne wyposażenie.

Rzecz jasna obowiązkowa jest również jazda próbna, choć trzeba mieć na uwadze, że niełatwo jest znaleźć zadbaną Vectrę III. Poza tym należy zaakceptować fakt, że po zakupie najprawdopodobniej trzeba będzie w nią odrobinę zainwestować. Dlatego ewentualnie warto żądać od sprzedającego rachunków potwierdzających naprawy.

Opel Vectra C w wersji kombi
Opel Vectra C w wersji kombi

Warto przy tym pamiętać, że nabywcę chroni instytucja rękojmi, jeżeli sprzedający zataił przed nim ważne fakty. Kupujący może wówczas ubiegać się o zwrot kosztów poniesionych napraw lub nawet zwrócić auto poprzedniemu właścicielowi, żądając całej zapłaconej kwoty. Szerzej instytucję rękojmi opisuje artykuł pt. Rękojmia na samochód używany“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz