Opel Corsa C – opinie, silniki, nadwozie

Opel Corsa C

Wśród kierowców Opel Corsa C opinie ma całkiem niezłe. Faktycznie to dobra propozycja dla wszystkich tych, którzy szukają miejskiego auta taniego w zakupie i naprawach. Jaka jest Corsa trzeciej generacji?

Stylistyka i nadwozie Corsy C?

Opel Corsa trzeciej generacji to model produkowany w latach 2000-2006 jako 4-drzwiowy sedan oraz 3- i 5-drzwiowy hatchback. Jest następcą Corsy B. Od poprzedniczki Opel Corsa C wyróżnia się między innymi ostrym kształtami reflektorów, choć patrząc z boku, nie trudno dopatrzyć się podobieństw. Trzecia generacja Opla Corsy jest jednak zgoła odmienna, bo to całkiem nowa konstrukcja o większych gabarytach oraz rozstawie osi i kół. Przełożyło się to na więcej miejsca wewnątrz, bo Corsa C jest znacznie przestronniejsza względem modelu II generacji. Bagażnik Corsy C ma pojemność 260 l, ale po rozłożeniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa urasta do 1060 l.

Warto mieć na uwadze, że w 2002 roku przeprowadzono delikatną modernizację Corsy C. Zmiany były jednak niewielkie, gdyż polegały na wprowadzeniu chromowanych wykończeń atrapy chłodnicy i kilku innych drobnych modyfikacjach. Duży face lifting miał miejsce rok później, kiedy wprowadzono nowe zderzaki i zmodyfikowano tylne lampy.

Opel Corsa C od środka

Opel Corsa C wyposażenie ma bardzo różne. W ofercie dostępnych było wiele wersji wyposażeniowych, tj. Base, Eco, Comfort, Enjoy, Cosmo, Sport, GSi, Elegance, Silverline, Viva czy 100. W standardzie pierwszy właściciel otrzymywał poduszkę powietrzną kierowcy, ABS, pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, światła asekuracyjne z funkcją “follow me home”, immobiliser i instalację radiową. Za dopłatą dostać można było np. kurtyny powietrzne, tempomat, klimatyzację, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, czujniki parkowania, wielofunkcyjną kierownicę, czujniki deszczu, elektryczne sterowanie szyb, aktywne zagłówki przednich foteli i wiele więcej.

Same fotele są średnio wyprofilowane, przez co nie gwarantują dobrego trzymania bocznego. Zbyt krótkie są też siedziska, ale to mankament wielu aut segmentu B. Jak zostało wspomniane, względem Corsy B jego następca zyskał na przestronności, ale osoby siedzące z tyłu nadal mogą odczuwać dyskomfort, zwłaszcza przy większych dystansach. Zastrzeżenia można mieć również do spasowania twardych plastików.

Opel Corsa C – silniki

W sprzedaży na rynku wtórnym dominują egzemplarze z silnikami benzynowymi, pośród których średnio co dziesiąty ma zamontowaną instalację LPG. Znacznie mniej Cors napędzanych jest dieslami.

Silniki benzynowe Corsy C

Podstawowym silnikiem benzynowym Corsy C jest 3-cylindrowy benzyniak o pojemności 1 l, który ma moc 58 KM. Mocniejsza jednostka, oznaczona jako TWINPORT, generuje nieco więcej – 60 KM. Niestety, nie są to silniki polecane przez mechaników. Z jednej strony to słabe osiągi, z drugiej natomiast nietrwały łańcuch rozrządu.

Mocniejsze silniki, o mocy 75 oraz 80 KM (TWINPORT), mają pojemność 1.2 l. Co martwi, również w tych jednostkach napędowych zastosowano felerny łańcuch rozrządu, choć jest on trwalszy niż w silnikach 1.0 l.

Najlepszym wyborem będą silniki o pojemności 1.4 l. Niezależnie od wersji – ECOTEC lub ECOTEC TWINPORT – oba benzyniaki generują moc 90 KM i zapewniają wysoki poziom niezawodności. Z kolei dla dynamiczniejszych kierowców pozostaje silnik 1.8 l o mocy 125 KM. W tym przypadku to jednak nie tylko spore zużycie paliwa na poziomie 11 l na 100 km, ale i nadmierna konsumpcja oleju silnikowego.

Silniki benzynowe Opla Corsy C

Opel Corsa CSilniki Diesla Corsy III generacji

Wśród diesli podstawowym motorem wysokoprężnym jest silnik 1.3 CDTI, który ma moc 70 KM. Nie jest to jednak najlepszy wybór, ale silnik o słabych osiągach i z szybko rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Poza tym zdarzają się awarie turbosprężarki, pompy wysokiego ciśnienia lub kola dwumasowego. Oczywiście wiele zależy od sposobu eksploatacji auta. Co kluczowe, konstruktorzy nie przewidzieli długiego czasu eksploatacji tych jednostek, bo sprowadza się on do ok. 250 tys. km.

Oferta silników wysokoprężnych zawiera w sobie jeszcze motory 1.7 DI i 1.7 DTI, które generują odpowiednio 65 i 75 KM. Również w tym przypadku sporo do zarzucenia można mieć im pod kątem osiągów, a poza tym te stare silniki mają kapryśny układ wtryskowy.

Najlepszym wyborem pośród diesli będzie 100-konna jednostka 1.7 CDTI. To silnik niezawodny i zapewniający przyzwoite osiągi. Często spotyka się w tym motorze problemy z zaworem wolnych obrotów SCV, ale na szczęście wyeliminowanie tej usterki nie będzie drogie.

Oczywiście, jak zwykle przy dieslach, należy pamiętać, że większość egzemplarzy z silnikami wysokoprężnymi ma duże przebiegi. W konsekwencji nakładów może wymagać ingerencja w osprzęt jednostki napędowej. To z kolei wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych.

Jako że to małe auto i samochody co najmniej kilkunastoletnie, a nieraz blisko 20-latki, bezpieczniej postawić na Corsę C z silnikiem benzynowym pod maską.

Silniki wysokoprężne Opla Corsy C

Opel Corsa CZawieszenie i układ kierowniczy

Niestety, nie jest to samochód, który prowadzi się szczególnie komfortowo. W przedniej części zawieszenia wykorzystano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną. Zawieszenie zestrojone jest dość sztywno, a więc to samochód dla kierowców, którzy nie zwracają większej wagi na komfort. Niezbyt precyzyjny jest również układ kierowniczy.

Opel Corsa C – usterki

Corsa C ma stosunkowo prostą budowę, co przekłada się na łatwe, przewidywalne i tanie naprawy. Oczywiście o ile wybranego egzemplarza nie dotknie kilka przypadłości jednocześnie. Opel Corsa C ma czuły punkt w postaci stukającej przekładni kierowniczej. Na szczęście dziś dostępny jest cały komplet naprawczy, który składa się z odpowiednich tulei i smaru. Dzięki temu koszt naprawy zamyka się w granicach 900 zł.

Wracając do problematycznego rozrządu, koszt jego wymiany szacuje się na ok. 1300 zł. Po wymianie warto natomiast zwrócić uwagę na sposób eksploatacji, a olej wymieniać terminowo nie co 30 tys. km, ale z dwukrotnie większą częstotliwością.

Problemów przysparza też zautomatyzowana skrzynia Easytronic, która wielokrotnie nie przerzuca biegów lub szarpie. Niekiedy wystarczy wymiana oleju, ale nawet nie zawsze pomoże kosztujące kilkaset złotych nowe sprzęgło. Jeżeli niezbędna jest naprawa modułu, to jest ona zupełnie nieopłacalna finansowo w stosunku do wartości Corsy C.

Wiele egzemplarzy ma również połamane plastiki na podszybiu. Wynika to z prób szybszego wyjmowania akumulatora. Chcąc wyjąć baterię, niezbędny jest demontaż całego plastiku, a wcześniejsze odkręcenie wycieraczek. Wielu właścicieli plastiki zwyczajnie odchyla, co kończy się ich połamaniem. Poza tym to inne drobne usterki (np. pompy wodnej). Ich wyeliminowanie jest jednak szybkie i tanie. Jak na kilkunastoletnie egzemplarze Corsy C nie są też wolne od korozji. Jej ogniska najczęściej pojawiają się na dolnych rantach błotników czy drzwi, ale i na progach.

Opel Corsa C – czy warto?

Nie ulega wątpliwości, że Corsa C to samochód, który nie powala na kolana pod kątem urody. Nie ma też porywających osiągów ani nie jest szczególnie praktyczny. Mimo wszystko jest to auto warte uwagi, nawet pomimo faktu, że najmłodsze egzemplarze mają 13 lat. Dlatego wśród wielu kierowców Opel Corsa C opinie ma całkiem niezłe. Oczywiście o ile jest to egzemplarz, który nie wymaga większego nakładu zaraz po zakupie, bo doprowadzenie go do stanu używalności może być kosztowne.

Opel Corsa C ceny ma bardzo różne. Najtańsze egzemplarze na rynku to wydatek rzędu 2-3 tys. zł. Niestety, ich stan pozostawia na tyle dużo do życzenia, że nie jest to najlepszy wybór. Często to auta powypadkowe, z ogromnymi przebiegami, a nawet niedbale poprzerabiane z vanów lub z przekładkami kierownicy z prawą na lewą stronę.

Egzemplarz, który posłuży kierowcy, kupić można za minimum 5 tys. zł, choć najlepiej przygotować budżet rzędu ok. 10 tys. zł. Wówczas można znaleźć samochód z ostatniego roku produkcji, który jest w akceptowalnym stanie technicznym. Oczywiście nie zwalnia to nabywcy z niezbędnej na kilku płaszczyznach weryfikacji. Zawsze pomaga Historia Pojazdu, która zawiera w sobie:

  • dane techniczne
  • rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • chronologiczny rejestr znanych kolizji i szkód
  • rejestr sprawdzeń samochodu w serwisie autobaza.pl
  • sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych
  • ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • adres miejsca montażu
  • dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
  • dane dotyczące fabrycznego wyposażenia zakodowane w numerze VIN
  • galeria zdjęć pojazdu

Poza tym samochód musi przejść przegląd w warsztacie, zostać obejrzany przez mechanika podczas oględzin, a w końcu sprawdzony podczas jazdy próbnej. Wówczas jest duża szansa, że będzie to egzemplarz w niezłym stanie technicznym, o bezwypadkowej przeszłości czy bez przekręconego licznika.

Jeżeli ktoś jest miłośnikiem Corsy lub szuka sobie znacznie nowszego auta segmentu B, kupić może Corsę E. Ten model, za który zapłacić trzeba co najmniej 25 000 zł, na czynniki pierwsze został rozłożony w artykule pt. “Opel Corsa E – młode auto segmentu B“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz