Opel Astra K — opinie, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Jaki jest Opel Astra K?

Opel Astra K opinie ma pochlebne, podobnie jak wcześniejsze generacje Astry. To auto na tyle zyskało w oczach polskich kierowców, że jest porównywane z Volkswagenem Golfem. Jaki jest Opel Astra V, występujący też pod nazwami Vauxhall Astra, Holden Astra oraz Buick Verano GS?

Historia Astry V generacji

Opel Astra K opinie pochlebne ma nie bez powodu. W pierwszej kolejności należy jednak przedstawić jego historię. Otóż model został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2015 roku. Produkowany do dzisiaj początkowo występował jako 5-drzwiowy hatchback, ale rok po debiucie oferta została poszerzona i w sprzedaży pojawił się Opel Astra K w odmianie kombi, który oferuje bagażnik o pojemności 540 l.

Pojazd, który zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2016, jak na razie przeszedł jeden face lifting. Na przełomie 2018 i 2019 roku przeprojektowano przedni zderzak i atrapę chłodnicy, zmieniono też wygląd zestawu wskaźników.

Większe zmiany objęły paletę jednostek napędowych. Wycofano silnik 1.4 o mocy 100 KM, który nie spełniał nowych norm emisji spalin, a przy okazji również benzyniaka 1.6 Turbo i Diesla 1.6 CDTi w wersji 95- i 160-konnej Bi-Turbo. W zamian do oferty wprowadzono silnik benzynowy 1.2 oraz ropniaka 1.5, w obu przypadkach to silniki o trzech cylindrach.

Ponadto w wyposażeniu opcjonalnym pojawiła się 7-biegowa automatyczna skrzynia biegów CVT bądź 9-biegowa klasyczna automatyczna przekładnia. We wnętrzu zmieniono zegary oraz pojawił się lepszy zestaw audio.

Opel Astra K po liftingu
Opel Astra K po liftingu

Nadwozie i wnętrze

Pod kątem stylistycznym Opel Astra V to klasyka i elegancja w jednym. Nadwozie jest wolne od ekstrawagancji, choć w przypadku mocniejszych silników i bogatszego wyposażenia dobrze wrażenie robi podwójny wydech, z końcówkami po obu stronach samochodu.

Na duży plus zasługuje jakość wykonania i montaż plastików w kabinie. Większość materiałów wykończeniowych jest miękka i nie hałasuje nawet przy większym przebiegu rzędu 200 tys. km. Przynajmniej na razie nie ma też doniesień o problemach z korozją, co przynajmniej po części na pewno jest zasługą obustronnie ocynkowanej karoserii.

Wyposażenie Astry K

Astra piątej generacji występuje w kilku wersjach wyposażenia. Od początku produkcji do 2018 roku były to następujące wersje wyposażeniowe: Essentia, Enjoy, Dynamic oraz Elite. W standardzie można było znaleźć klimatyzację manualną, światła LED do jazdy dziennej, podgrzewane oraz elektrycznie sterowane lusterka, elektrycznie sterowane szyby przednie, aktywne wspomaganie kierownicy, ABS, ESP czy HSA.

W latach 2018-2019 odstąpiono od wersji Essentia, a w ofercie pojawiło się wyposażenie wersji specjalnej — 120 lat. Kolejna zmiana miała miejsce w 2019 roku. Od tego momentu opcje wyposażenia są następujące: Edition, Elegance, Ultimate, GS-Line.

Jeżeli warto zwrócić uwagę na jakieś elementy wyposażenia, na pewno godne uwagi są fotele z atestem AGR. To siedziska znacznie wygodniejsze niż standardowe, dodatkowo o większym zakresie regulacji, a w opcji też z podgrzewaniem i funkcją masażu.

Na rynku wtórnym znaleźć można nawet egzemplarze z dachem panoramicznym oraz podgrzewaną tylną kanapą. Należy jednak pamiętać, że im więcej elektroniki, tym większe ryzyko problemów z usterkami kolejnych elementów wyposażenia. Wśród drobnych usterek elektrycznych zdarzają się awarie świateł hamulca czy mijania.

Opel Astra K — opinie o silnikach

Używany Opel Astra K może mieć pod maską silnik benzynowy lub wysokoprężny. W przypadku benzyniaków to motory 1.0, 1.2, 1.4 lub 1.6 l. Trzycylindrowy, litrowy benzyniak ma moc 105 KM i doskonale nadaje się do jazdy w warunkach miejskich.

Najpopularniejszym motorem jest jednak silnik 1.4 Turbo o mocy 150 KM. W zestawieniu z manualną skrzynią biegów spala średnio 7-8 l benzyny na 100 km, oferując dobre osiągi w przełożeniu na zużycie paliwa.

Topowy, 200-konny silnik benzynowy będzie właściwy dla kierowców, którzy lubią szczególnie dynamiczną jazdę. Dodajmy też, że z instalacją LPG najlepiej współpracuje 1.4-litrowy, wolnossący benzyniak o mocy 100 KM.

Zwracając uwagę na diesle, wśród używanych egzemplarzy pod maską dominuje silnik 1.6 l, w zależności od wersji oferujący moc od 95 do 160 KM w odmianie Bi-Turbo. Nową konstrukcją jest natomiast trzycylindrowy silnik 1.5. Niestety, jego pierwsze recenzje nie są najlepsze. Wprawdzie motor jest ekonomiczny, ale ma niską kulturę pracy i sporą turbodziurę.

Opel Astra K — dane techniczne

Dane techniczne Opla Astry K
Dane techniczne Opla Astry K

Jak na razie nie ma doniesień o przyspieszonym zużyciu zawieszenia. Co innego w przypadku sprzęgła. Poza nim niską trwałość wykazuje również koło dwumasowe, które niekiedy wymieniać należy po przebiegu nawet poniżej 50 000 km.

Sytuacja na rynku wtórnym

Skoro Opel Astra K jest popularnym modelem wśród Polaków, nic dziwnego, że również podaż na rynku wtórnym jest duża. W ogłoszeniach znaleźć można przeszło tysiąc ogłoszeń o sprzedaży egzemplarzy Astry 5. generacji.

Najtańszy używany Opel Astra K to wydatek rzędu ok. 30 000 zł. W przypadku takich egzemplarzy trzeba być ostrożnym. Wielokrotnie mają one duże przebiegi, a niekiedy również wypadkową historię. Dlatego obowiązkiem nabywcy jest weryfikacja auta na wielu płaszczyznach. Ewentualną wypadkową przeszłość zweryfikować można przez dokładne oględziny z mechanikiem i raport VIN. Oczywiście zawsze pomaga też przegląd w warsztacie, a w końcu również jazda próbna.

Opel Astra K Sports Tourer
Opel Astra K Sports Tourer

Po drugiej stronie są egzemplarze sprzedawane przez salony producenta. Wówczas Opel Astra K ceny ma o wiele wyższe, sięgające nawet 90 000 zł. Co cieszy, grubo ponad połowa egzemplarzy wystawionych na sprzedaż to auta pochodzące z polskich salonów sprzedaży.

Nie ulega więc wątpliwości, że Astra V generacji to dobry wybór. Pochlebne opinie Opla Astry K wynikają z tego, że to całkiem solidny, komfortowy i dość przestronny kompakt. To wciąż nowe auto, które przy właściwej eksploatacji nie naraża na większe koszty napraw.

Natomiast jeżeli ktoś nie może sobie pozwolić na taki wydatek, a jednocześnie szuka Astry poprzednich generacji, dużo tańszym wyborem jest Astra G, czyli druga generacja Opla Astry. Szerzej opisuje ją artykuł pt. Używany Opel Astra II – czy warto?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 4.7]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz