Opel Adam – opinie, cena, wady, zalety

Opel Adam

Opel Adam to model, który na rynku pierwotnym nie był szczególnie popularny. Na rynku wtórnym jest jednak całkiem ciekawą opcją. Jak prezentuje się używany Adam, którego produkcja ruszyła na początku 2013 roku?

Chronologia modelu Adam od Opla

Jak zostało wspomniane, Opel Adam do seryjnej produkcji trafił w 2013 roku, dokładnie 10 stycznia. Z kolei oficjalnie zaprezentowany został w Genewie na targach Motor Show, co miało miejsce dwa miesiące później. W czerwcu 2014 roku pojawiły się dwie nowe wersje – ROCKS (z zawieszeniem uniesionym o 15 mm) i SLAM (z silnikiem 150 KM). Z kolei w styczniu kolejnego roku wersja ROCKS z klasycznym zawieszeniem, a na początku 2017 roku ROCKS S z motorem o mocy 150 KM. O zaprzestaniu produkcji Adama poinformowano w połowie 2019 roku, co wynikało z powiązania z PSA.

Jak wygląda Opel Adam?

Opel Adam wymiary ma stosunkowo niewielkie. Model powstał na pomniejszonej płycie podłogowej Opla Corsy, mając długość 3,7 m i szerokość 1,72 m. Elementem charakterystycznym jest tzw. pływający dach, który wizualnie odłączono od reszty nadwozia. Umożliwia to połączenie dwóch kolorów i jest podstawową opcją do personalizacji egzemplarza. Oryginalności modelowi nadaje także tabliczka z nazwą. Tą umieszczono na końcu chromowanych listew podokiennych na tylnym słupku. Natomiast po bokach znajdują się charakterystyczne dla Opla przetłoczenia w kształcie fali wokół klamek drzwi oraz elementy o kształcie ostrza w dolnej części drzwi. Z przodu z kolei Adam ma szeroką osłoną chłodnicy z chromowaną listwą w kształcie skrzydła. Charakterystyczny dla Opla jest też zespół świateł w kształcie skrzydeł.

Kabina dla czterech osób

Wnętrze Opla Adam pomieści maksymalnie czterech pasażerów. Co najważniejsze, mogą oni czuć się luksusowo. Nie mniej istotny jest fakt, że Adam daje duże pole do indywidualizacji, dzięki czemu trudno o identyczne egzemplarze.

We wnętrzu dominuje jeden z czterech kolorów (czarny, kakaowy, fioletowy i biały), 15 różnych foteli (z szerokim wyborem materiałów i kolorów) czy 19 paneli dekoracyjnych dla tablicy rozdzielczej i drzwiach. Poza tym już oddzielnie można było nabyć wymienne panele, a więc łatwo dostosować auto do upodobań nowego właściciela. Co więcej, możliwy jest też zakup samochodu z panelami podświetlonymi diodami LED, dzięki czemu kabina nabiera blasku i delikatności.

Różny i personalizowany był również dach. Mowa o podsufitkach: Sky (z nadrukiem chmur), Fly (z nadrukiem jesiennych liści) lub Go (z nadrukiem w szachownicę). Dodatkowo jedna z podsufitek miała mapę rozgwieżdżonego nieba, podświetlaną przez 64 diody LED.

Oczywiście nie jest powiedziane, że każdy Adam będzie tak bogato wyposażony. Jednak wiele modeli z rynku wtórnego pochodzi z Niemiec, a jako że cenione są tam indywidualne cechy auta, jest na to spora szansa. Jednocześnie dla wszystkich, którzy dopiero myślą o ściągnięciu do Polski tego modelu, polecamy artykuł pt. Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“.

Nowatorskim elementem tego miejskiego samochodu jest również brezentowy dach Swing Top. Umożliwiał on kierowcy przyjemność jazdy z otwartym dachem, a do słupków C składał się on w zaledwie 5 sekund. Co ciekawe, dach dopracowany również pod kątem dobrej izolacji akustycznej kabiny składał i rozkładał się przy prędkości do 140 km/h. Z kolei neoprenowa warstwa środkowa zapewnia ochronę przed deszczem i chłodem, jak i przekłada się na wysoką trwałość tego elementu.

Oczywiście Opel Adam ma również wiele systemów, które działają na podstawie nowoczesnych i najlepszych technologii. Model ma m.in. następujące systemy: Park Assist (automatycznie parkujący samochód), Side Blind Spot Alert (ostrzegający o przeszkodach w martwym polu) oraz system wspomagający układ kierowniczy z trybem CITY. Każdy Adam ma również system multimedialny IntelliLink, który integruje pojazd ze smartfonem z systemem operacyjnym Android lub Apple iOS.

Zawieszenie Opla Adam ROCKS

Zmodyfikowane pod kątem szerszego zakresu przewidywanych warunków eksploatacji pojazdu jest też zawieszenie. Jego terenowy charakter podkreśla podwyższenie zawieszenia o 15 mm w wersji ROCKS. Jednocześnie zachowano identyczne 17-calowe obręcze kół. Efektem tego był około 15-centymetrowy prześwit, co upodabniało tego małego crossovera do SUV-a. ROCKS to także modyfikacja amortyzatorów i sprężyn, geometrii tylnego zawieszenia oraz charakterystyki układu kierowniczego, co gwarantowało stabilność i komfort jazdy. Pod uwagę należy wziąć natomiast rocznik wersji ROCKS, ponieważ od 2015 roku była on też oferowana z klasycznym zawieszeniem.

Zresztą wersja ROCKS to także masywna i muskularna sylwetka auta, którą podkreślają biegnące wokół całego nadwozia nakładki ochronne w kolorze antracytu. Dodać do tego trzeba również srebrne osłony podwozia z przodu i z tyłu, jak i chromowaną końcówkę wydechu.

Jako że pomiędzy klasycznym Adamem a wersją ROCKS nie ma wielkiej różnicy, lepszym wyborem będzie drugi model. Nie dość, że daje on większe możliwości na płaszczyźnie poruszania się w terenie, dodatkowo to niesamowity styl, a obok takiego egzemplarza trudno przejść obojętnie.

Opel Adam – dane techniczne

Mały Opel często ma pod maską silnik o pojemności 1.2 l i mocy 70 KM. Poza tym to dwa silniki 1.4, które generowały odpowiednio 87 KM i 100 KM. Wszystkie motory mają pięciobiegowe manualne przekładnie, a dodatkowo mogły być wyposażone w pakiet technologii ecoFLEX, dzięki czemu były jeszcze wydajniejsze.

Oczywiście silnik o mocy 70 KM lepiej sobie odpuścić, gdyż nie jest on szczególnie dynamiczny. Dlatego absolutne minimum to motor 1.4 o mocy 87 KM, który jak na niewielkie wymiary zapewnia samochodowi niezłe osiągi. Co ważniejsze, jest to również silnik stosunkowo bezawaryjny i sprawdzony.

Ciekawym rozwiązaniem jest również trzycylindrowy silnik o pojemności 1 litra, w którym zastosowano wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu, odłączaną pompę cieczy chłodzącej, kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów oraz jednowlotową turbinę. Ten motor ma moc 115 KM i współpracuje z manualną przekładnią sześciobiegową, która cechuje się wysoką kulturą pracy. Wydaje się, że właśnie z tym silnikiem pod maską Opel Adam to najlepsza opcja. Nawet pomimo tego, że nie jest on tak trwały, jak motor 1.4 l.

Opel Adam

Opel Adam – czy warto?

Opel Adam ceny ma bardzo różne, aczkolwiek atrakcyjne. Na pewno jest to lepszy wybór, aniżeli szukanie MINI. Model Opla można otrzymać za dużo niższe pieniądze, jednocześnie mając samochód doskonale wyposażony i o wiele lepiej spersonalizowany.

Podaż na rynku wtórnym nie jest szczególnie duża, choć kilkadziesiąt sztuk na portalach i w serwisach ogłoszeniowych można znaleźć bez większego problemu. Ceny startują od około 20 000 zł. To jednak wartość auta z początku produkcji, dodatkowo średnio wyposażonego. Za model z 2017 roku i lepiej spersonalizowany zapłacić trzeba już ok. 35 000 zł. Ogólnie Opel Adam opinie ma bardzo pochlebne.

Oczywiście każdy model przed finalizacją transakcji należy dokładnie sprawdzić. Nie tylko podczas przeglądu w warsztacie i jazdy próbnej. Poza tym koniecznie trzeba sprawdzić przeszłość auta. Zwłaszcza wówczas, kiedy to samochód z Niemiec, choć nie tylko. Całą historię pojazdu zawiera w sobie raport VIN. Znajdują się w nim między innymi:

  • Dane techniczne (marka, model, rok produkcji, typ paliwa itp.)
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Lista znanych szkód i kolizji
  • Rejestr sprawdzeń danego numeru VIN w serwisie Autobaza
  • Sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych (m.in. IAATI/VIN-Info, niemieckiej, włoskiej, słoweńskiej, litewskiej, czeskiej, holenderskiej, rumuńskiej, słowackiej, kanadyjskiej, norweskiej, szwedzkiej, CrimiMail, Kaynine)
  • Ostrzeżenia producenta o wadliwych seriach pojazdu
  • Adres miejsca montażu samochodu
  • Dane z aukcji internetowych i portali motoryzacyjnych
  • Dane dotyczące wyposażenia samochodu zakodowane w numerze VIN
  • Galeria zdjęć pojazdu

Wówczas weryfikowane auto sprawdzić można na wielu płaszczyznach. Raport pomaga w weryfikacji, czy samochód nie pochodzi z kradzieży, nie ma przekręconego licznika, był wzywany do akcji serwisowych itp.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

Odpowiedz