Ograniczenia prędkości na drogach w Polsce

ograniczenia prędkości

Czy wszystkim polskim kierowcom znane są ograniczenia prędkości na drogach nad Wisłą? Jeżeli brać pod uwagę mandaty za przekroczenie dozwolonej prędkości można w to wątpić, choć nie należy zrzucać tego na brak znajomości przepisów. Jak jest więc z ograniczeniem prędkości w Polsce?

Ograniczenia prędkości w obszarze zabudowanym

W obszarze zabudowanym ograniczenia prędkości w godzinach od 05:00 do 23:00 sprowadzają się do 50 km na godzinę. W nocy, od 23:00 do 05:00 jechać można o 10 km/h szybciej. Jednocześnie trzeba odnieść się do stref zamieszkania. W tych ograniczenie prędkości wynosi jedynie 20 km/h.

Te zasady są ogólne i znane powinny być wszystkim kierowcom, którzy mają uprawnienia do prowadzenia pojazdów. Wiele zależy jednak od znaków, bo są miejsca, gdzie limity są inne. W miastach, w których są ulice dwu-, a tym bardziej trzypasmowe często można poruszać się z prędkością 70 km/h lub 80 km/h, ale już w okolicach szkół i innych miejsc gęsto zaludnionych, ograniczenie może wynosić jedynie 30 km/h.

Jak rozpoznać ograniczenie prędkości w całej miejscowości?

Jeżeli przy wjeździe do danej miejscowości, pod znakiem z jej nazwą lub znakiem obszar zabudowany znajduje się informacja o ograniczeniu prędkości, to dotyczy on całej miejscowości. Co istotne, nie odwołują go wówczas żadne skrzyżowania, a ograniczenie obowiązuje do końca terenu zabudowanego. Znak może być natomiast odwołany przez znak z innym limitem. Jako że są w Polsce miejscowości, gdzie ograniczenia prędkości wynoszą np. 40 km/h, nie trudno o złamanie przepisów, a tym samym mandat.

Czym jest strefa ograniczonej prędkości?

Klasycznym znakiem ograniczenia prędkości, ale na kwadracie jest znak strefa ograniczonej prędkości”. Oznacza on wjazd do strefy w obszarze zabudowanym, gdzie obowiązują limity dozwolonej prędkości. Obowiązują one do momentu wystąpienia znaku końca strefy. Taki znak jest niemal identyczny, przekreślający strefę ograniczonej prędkości. Ograniczenia, o którym mówi znak, nie odwołuje natomiast skrzyżowanie.

Jaki mandat za przekroczenie ograniczenia prędkości?

Przekroczenie ograniczenia prędkości grozi mandatem oraz punktami karnymi. Wysokość mandatu i ilość punktów karnych zależne są od stopnia wykroczenia. Jako że kierowcy, którzy nie stosują się do ograniczenia prędkości, to w Polsce plaga również i mandaty są dość wysokie. Niekiedy przekroczenie prędkości może się nawet skończyć odebraniem prawa jazdy na trzy miesiące. Zdarzyć się tak może, choć wcale nie musi, jeżeli w obszarze zabudowanym kierowca przekroczy prędkość o ponad 50 km/h. Mandaty za przekroczenie prędkości kształtują się następująco:

  • do 10 km/h – mandat w wysokości 50 zł
  • 11–20 km/h – mandat od 50 do 100 zł i 2 pkt karne
  • 21–30 km/h – mandat od 100 do 200 zł i 4 pkt karne
  • 31–40 km/h – mandat od 200 do 300 zł i 6 pkt karnych
  • 41–50 km/h – mandat od 300 do 400 zł i 8 pkt karnych
  • 51 km/h lub więcej – mandat od 400 do 500 zł i 10 pkt karnych, a jeżeli jest to obszar zabudowany niekiedy zatrzymanie prawa jazdy na trzy miesiące

Co ciekawe, mandat można dostać nie tylko za zbyt szybką jazdę, ale i za zbyt wolne poruszanie się po drodze, co opisuje artykuł pt. Mandat za zbyt wolną jazdę — czy można go dostać?“.

Ograniczenia prędkości poza obszarem zabudowanym

Znacznie szybciej i w granicach przepisów można poruszać się poza obszarem zabudowanym. Zgodnie z prawem prędkość maksymalna na drogach wynosi:

  • jednojezdniowych dwukierunkowych – 90 km/h
  • dwujezdniowych dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu – 100 km/h
  • ekspresowych jednojezdniowych – 100 km/h
  • ekspresowych dwujezdniowych – 120 km/h
  • autostradach – 140 km/h

Oczywiście również i w tym przypadku należy obserwować drogę i patrzeć na ustawione przy niej znaki. Nie brakuje bowiem odcinków, na których obowiązują ograniczenia prędkości. Przykładem jest znak ograniczenia prędkości np. 70 km/h, a dalej znak informujący o wjeździe na drogę ekspresową. Nie odwołuje on ograniczenia prędkości, które obowiązuje do pierwszego skrzyżowania lub znaku informującego o końcu obowiązywania tej prędkości. W tym miejscu należy podkreślić, co odwołuje ograniczenie prędkości. Są to:

  • skrzyżowanie
  • inny znak ograniczenia prędkości
  • znak informujący o końcu zakazów
  • koniec lub początek obszaru zabudowanego
  • koniec lub początek strefy zamieszkania

Czy skrzyżowanie zawsze odwołuje ograniczenie prędkości?

Niestety, odwołanie znaku ograniczenia prędkości przez skrzyżowanie nie jest regułą. Wszystko dlatego, że w myśl prawa nie każde skrzyżowanie dwóch dróg jest skrzyżowaniem. Brzmi mało czytelnie, prawda? Faktycznie, ale polskie przepisy zawierają w sobie również definicję połączenia dróg”. To sytuacja, kiedy z drogą, po której porusza się kierowca, łączy się droga wewnętrzna, gruntowa, dojazdowa lub utwardzona o ograniczeniu prędkości do 20 km/h. Wówczas skrzyżowanie nie odwołuje ograniczenia prędkości.

Poza tym, jeżeli jest to droga o dwóch jezdniach, znaki nie obowiązują wówczas, kiedy skrzyżowanie występuje po lewej stronie. To samo tyczy się oczywiście jezdni o dwóch pasach oddzielonych pasem zieleni ze skrzyżowaniem występującym po lewej stronie.

Ograniczenie prędkości przed progiem zwalniającym

Nie jest prawdą, że ograniczenie prędkości jest odwoływane przez progi zwalniające. Przestaje ono obowiązywać dopiero wówczas, kiedy kierowca minie znak informujący o końcu limitu bądź przejedzie przez skrzyżowanie.

Ograniczenia prędkości z przyczepą

Jeżeli wziąć pod uwagę samochody z przyczepami, to w ich przypadku ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym są identyczne, jak dla aut osobowych, z reguły wynosząc 50 km/h lub 60 km/h. Co istotne, w terenie zabudowanym nie można wówczas prekroczyć prędkości 60 km/h nawet wówczas, kiedy ograniczenie prędkości jest wyższe. Poza terenem zabudowanym, na drodze jednojezdniowej ograniczenie prędkości dla samochodów z przyczepą wynosi 70 km/h, na drodze dwujezdniowej – 80 km/h, a na drogach ekspresowych i autostradach – 80 km/h.

Przy poruszaniu się po drogach warto więc zachować zdrowy rozsądek i stosować się do przepisów oraz obowiązujących znaków. Jeżeli kierowca przekroczył prędkość i został ukarany mandatem, a według niego nie złamał prawa, może się od niego odwołać. O procedurze odwołania od mandatu mówi artykuł Odmowa przyjęcia mandatu – co zrobić?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

1 komentarz

  1. Ale o czym my mówimy przecież w Polsce ograniczenia prędkości to jest tylko sugestia dla kierowcy… Nie wiem co by się musiało stać, żeby było inaczej, mandaty jak w skandynawii, ludzie by się mniej śpieszyli albo auta które się same prowadzą.

Odpowiedz