Ogłoszenie — jak napisać anons o sprzedaży auta?

Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży samochodu?

Masz zamiar sprzedać swój samochód i chcesz stworzyć dobre ogłoszenie? Jak napisać anons o sprzedaży swojego pojazdu, który będzie przykuwał uwagę kierowców zainteresowanych zakupem auta z rynku wtórnego? Podpowiadamy, jak napisać ogłoszenie o sprzedaży auta, jakie informacje w nim zamieścić i jakich błędów unikać.

Dwa typy kupujących samochody używane

Jeżeli zastanawiasz się, jak napisać ogłoszenie o sprzedaży auta, w pierwszej kolejności musisz mieć na uwadze, że są dwa typy osób kupujących auta na rynku wtórnym.

Pierwszą są kierowcy z doświadczeniem i zimną krwią, drugą — osoby łatwo dające się zwieść, bez większej wiedzy, które dodatkowo kupują samochód pod wpływem emocji.

Ta druga grupa to największy rynek zbytu dla handlarzy. Wówczas wielokrotnie wystarczą piękne zdjęcia, niekiedy mocno retuszowane, a przy tym długi opis ze szczegółami. Ogłoszenie ma robić wrażenie i robi, aczkolwiek stan samochodu w ogłoszeniu i na żywo znacznie się od siebie różni.

Warto w tym miejscu zauważyć, że interesant, który przebył daleką drogę i spotkał się z samochodem innym, niż sugerowało ogłoszenie, może ubiegać się o zwrot kosztów. W praktyce niemal nikt nie korzysta z tego przywileju, ponieważ dochodzenie swoich racji jest trudne.

Z Waszego punktu widzenia, jeżeli jesteście prywatnymi sprzedawcami, dobra oferta jest na wagę złota, a więc warto, aby było to naprawdę solidne ogłoszenie. Jak napisać anons z najwyższej półki?

Od czego zacząć przygotowanie ogłoszenia o sprzedaży samochodu?

Oczywiście informacja o sprzedaży samochodu może mieć nie tylko formę ogłoszenia. Wielokrotnie jest to kartka naklejona na szybę auta z numerem kontaktowym właściciela. Ogłoszenie jest jednak znacznie lepszą opcją, która pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, zwłaszcza biorąc pod uwagę tak szeroką ilość portali motoryzacyjnych. Problem w tym, że napisanie ogłoszenia o sprzedaży pojazdu nie jest niczym prostym. Szczególnie że nie każdy dobrze czuje się w pisaniu.

Najważniejsze więc, aby wczuć się w klienta, stawiając sobie pytanie, jakie ogłoszenie chcielibyśmy znaleźć, jeżeli szukalibyśmy sobie auta — profesjonalne ze wszystkimi najważniejszymi informacjami, czy wręcz przeciwnie — źle skonstruowane.

Nikt nie chce stracić wielu godzin na oglądanie auta, w którym znajdzie wadę nieopisaną w treści ogłoszenia. Dlatego warto poświęcić kilka chwil na wypunktowanie ważnych elementów oraz niedociągnięć w samochodzie. Rzecz jasna to wszystko poza najważniejszymi danymi typu pojemność silnika, przebieg, rocznik itp.

Tworzymy ogłoszenie — jak napisać treść anonsu?

Jako że każdy kierowca chce jak najwięcej dowiedzieć się o samochodzie z ogłoszenia, kluczowa jest jego treść. Im będzie ona bardziej szczegółowa, tym klient będzie miał mniej pytań. Jednocześnie łatwo wówczas odrzucić zarzut, że klient zmarnował swój czas.

Treść ogłoszenia o sprzedaży samochodu musi być zwięzła, a przy tym ciekawa, aby zachęcić do kupna, a przynajmniej oględzin. Co istotne, choć nie ma nic wspólnego z motoryzacją, anons o sprzedaży samochodu musi być wolny od błędów ortograficznych i stylistycznych.

Pod kątem samej treści, już w tytule można zawrzeć informacje o marce, modelu i roku produkcji. Dalej w punktach należy poinformować o pojemności silnika oraz rodzaju auta — diesel, benzyniak, hybryda, a może samochód elektryczny.

Jedną z pierwszych kwestii, na którą większość szukających auta zwraca uwagę, jest ewentualna wypadkowa historia. W ogłoszeniu należy więc poinformować, czy pojazd jest bezwypadkowy. Oczywiście nie warto ukrywać tej informacji przed klientem. Zwłaszcza że oszustwo może nas dużo kosztować. Nawet już po zakupie, ponieważ interesy nabywcy chroni instytucja rękojmi, szerzej opisana w artykule Rękojmia na samochód używany“.

Kolejnym istotnym punktem jest wyposażenie pojazdu. Warto poinformować interesanta, czy auto ma na wyposażeniu wspomaganie kierownicy, klimatyzację, ABS, systemy bezpieczeństwa itp. Można napisać też o dodatkowym ulepszeniu wprowadzonym przez właściciela, na przykład nowym radiu, spojlerze itp.

Ważna jest też informacja o kierowcy najczęściej użytkującym auto, na przykład czy był on palący, a także jak długo jest właścicielem sprzedawanego samochodu. Przydadzą się informacje, czy samochód był kupiony w Polsce, czy był garażowany, na bieżąco serwisowany, kiedy miał zmieniane opony i jaki jest termin ważności jego polisy OC.

Obowiązkowo należy nadmienić o ewentualnych opłatach, których trzeba dokonać przed rejestracją, na przykład, kiedy pojazd został dopiero sprowadzony do Polski. Cenne są też informacje o dokumentacji auta: instrukcja obsługi, dokument odprawy celnej, książka serwisowa, faktura itp. Bez wątpienia komplet dokumentów wzbudza zaufanie do sprzedającego.

Cena w ogłoszeniu o sprzedaży pojazdu

Poza treścią kluczowa w ogłoszeniu jest cena. Podanie w ogłoszeniu wartości odpowiadającej aktualnej wycenie oznacza, że na sprzedaży samochodu najpewniej stracimy, ponieważ klient będzie chciał ją negocjować.

Z drugiej strony nie wolno jej zbytnio zawyżać. W takiej sytuacji dobrą praktyką jest zawyżenie jej o dziesięć, maksymalnie dwadzieścia procent. Dzięki temu podczas sprzedaży uda się uzyskać interesującą cenę za samochód.

Numer VIN w treści ogłoszenia

Najważniejsza jest uczciwość, a więc poza opisaniem stanu technicznego pojazdu, usterek i niedomagań, warto w szczegółach przedstawić działanie silnika, sprzęgła, układu hamulcowego czy zawieszenia.

Przy okazji warto podać numer VIN, czyli numer nadwozia samochodu. Na jego podstawie klient może zamówić raport, a dzięki niemu zweryfikować wiele ważnych informacji o pojeździe, np.: dane techniczne, fabryczne wyposażenie, szkody i kolizje, wezwania serwisowe, historyczne zdjęcia, rekordy w bazach kradzieżowych itp.

Co ważne, numer VIN w niektórych serwisach jest już obowiązkowy. Taką praktykę od pewnego czasu stosuje między innymi OTOMOTO, choć zdarza się, że sprzedawcy uzupełniają formularz dowolnymi znakami i nie jest to faktyczny numer VIN sprzedawanego pojazdu.

Zdjęcia sprzedawanego samochodu

Wiesz już, jak napisać ogłoszenie o sprzedaży samochodu i co umieścić w jego treści. Okraszeniem anonsu są zdjęcia. Bez nich ogłoszenie nie jest nic warte. Zdjęcia powinny być robione w dzień, a auto musi być czyste i fotografowane z każdej strony. Fotografie robione w nocy mogą być bowiem uznane za celowe ukrywanie defektów auta.

Zdjęć należy wykonać kilka, optymalnie od pięciu do dziesięciu. Powinny być to fotografie, które pozwalają wstępnie ocenić model przez nabywcę. Ważna jest tu również technika robienia zdjęć, które muszą być wyraźne, ukazując karoserię, silnik, bagażnik, a także wnętrze z detalami w postaci kierownicy, gałki zmiany biegów czy zegarów.

Gdzie umieścić ogłoszenie o sprzedaży samochodu?

Jak było wspomniane wyżej, informacja o sprzedaży auta może mieć formę kartki umieszczonej za szybą auta. Znacznie lepszym wyborem jest jednak serwis ogłoszeniowy, najlepiej stricte motoryzacyjny.

Obecnie jest mnóstwo takich serwisów, tak darmowych, jak i płatnych. Dodatkowo każde ogłoszenie można wyróżnić. To ciekawa opcja, ponieważ skrupulatne przejrzenie co najmniej kilkuset ogłoszeń jest żmudne i czasochłonne.

Widać więc, że sprzedaż samochodu wcale nie jest prostym przedsięwzięciem. Jeżeli jednak wiesz już, jak napisać ogłoszenie o sprzedaży auta, zwiększasz swoją szansę na szybsze pozbycie się pojazdu w atrakcyjnej dla siebie cenie. Pamiętaj, że właściwa treść i dobra konstrukcja to pierwszy krok do znalezienia klienta na swój samochód. Pisz takie ogłoszenia, które sam chciałbyś czytać, nie zatajając żadnych kluczowych informacji.

Końcowym elementem jest umieszczenie w ogłoszeniu danych kontaktowych, które pomogą ustalić datę i miejsce oględzin. Poza numerem telefonu przyda się poczta elektroniczna, będąca alternatywą dla tradycyjnego kontaktu telefonicznego.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Darmowe sprawdzenie VIN? Wypróbuj naszą wyszukiwarkę i nie daj się oszukać!
Sprawdzenie VIN

Odpowiedz