Objawy typowych awarii samochodowych

objawy typowych awarii samochodowych

Większość sprzedawców samochodów przekonuje potencjalnych nabywców, że oferowane pojazdy są gotowe do jazdy. Rzeczywistość szybko weryfikuje opisy w anonsach czy słowa padające z ust sprzedawców. Po pewnym czasie pod autem pojawiają się niepokojące plamy, do uszu kierowcy dochodzą niepokojące dźwięki, a obsługa samochodu jest coraz bardziej problematyczna. Nie ulega wątpliwości, że współczesne samochody są o wiele bardziej skomplikowane aniżeli auta często spotykane na drogach jeszcze 15 czy 20 lat wcześniej. Na ogół powstały problem wymusza wizytę u mechanika. Pewna wiedza pozwala jednak zdiagnozować usterki. Wystarczy poznać objawy typowych awarii samochodowych.

Co sugerują drgania podczas jazdy?

Wibracje odczuwalne podczas jazdy mogą być oznaką mniej, ale i bardziej poważnej awarii. Jeśli drgania przenoszone są na kierownicę oraz całą karoserię, problemem może być wyważenie kół. Ciężarki wyważające niekiedy odklejają się czy nawet odpadają od felgi. Innym razem problemem jest przyklejanie do koła masy brudu. Raz jest to miękki asfalt, innym z kolei błoto.

Bardziej problematyczną usterką jest wybrzuszenie się bieżnika czy inne uszkodzenie ogumienia. Niekiedy jest to nawet trudne do zauważenia gołym okiem, co nie zmienia faktu, że taka opona może sprawiać problem i generować wibracje. Zwłaszcza kiedy samochód porusza się z większą prędkością. Innym powodem jest uszkodzenie felgi. Sprawdzenia wymaga też w tym przypadku dokręcenie kół oraz ciśnienie opon. Innymi słowy, należy skontrolować stan samych kół i ogumienia. Zasady pomagające dbać o opony zebrano w artykule pt. Jak sprawdzić kondycję opon?“.

Większe problemy ma właściciel pojazdu z napędem na przednią oś, w którym źle pracuje przegub. Niestety, nawet niewielkie jego wygięcie może skutkować powstawaniem wibracji. Tę usterkę niekiedy trudno zdiagnozować nawet w profesjonalnych warsztatach.

Jakie mogą być objawy dymienia z wydechu?

Objawy typowych awarii samochodowych to także dymienie z rury wydechowej. Oczywiście dym z wydechu to norma, ale niekiedy ma on nietypową barwę. Szczególnie niepokojące są spaliny w kolorze białym, niebieskim i czarnym.

Przykładowo, kłęby białego dymu, który unosi się za samochodem, mogą oznaczać zbyt niski poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym. Jeśli jego stan jest niski, a chłodnica i przewody szczelne, przeciek z pewnością występuje w komorze spalania. Winna temu może być pęknięta uszczelka pod głowicą. Poważniejszy problem generuje pęknięcie samej głowicy czy bloku silnika.

Co oznacza niebieski kolor spalin? Ta barwa może świadczyć o uszkodzeniu lub przynajmniej mocnym zużyciu jednostki napędowej. Silnik taki poza powietrzem i paliwem spala również olej. Przede wszystkim sprawdzić więc trzeba poziom tej podstawowej cieczy eksploatacyjnej. Problem generuje też niekiedy uszkodzona turbina.

Czarny dym kojarzony jest głównie z silnikami Diesla. Często jest to objaw awarii układu wtryskowego. Jako że samodzielna diagnostyka jest trudna, udać się trzeba do mechanika. Ten sprawdzi pracę pompy wtryskowej, samych wtryskiwaczy czy układu recyrkulacji spalin. W przypadku silników benzynowych problem generuje zbyt duża dawka paliwa. Więcej o barwie dymu z wydechu pisaliśmy w artykule pt. Co oznaczają kolory spalin?“.

Jak poważne są kłopoty z rozruchem silnika?

Wymieniając objawy typowych awarii samochodowych, nie można nie wspomnieć o problemach z rozruchem jednostki napędowej. Tu winny jest układ paliwowy lub zapłonowy. W takiej sytuacji przydaje się pomoc fachowców, ale kilka elementów można sprawdzić osobiście.

W pierwszej kolejności wystarczy przekręcić kluczyk i nasłuchiwać czy pompa paliwowa podaje paliwo. Jeśli tak, oznacza to, że jest ona sprawna. W innym wypadku może być uszkodzona, choć winowajcą jest niekiedy odpowiedzialny za jej działanie bezpiecznik.

Przyczyną problemów z rozruchem silnika może być też zapowietrzony układ doprowadzania paliwa. Zanieczyszczony lub nieszczelny może być zawór zwrotny. Oczywiście pomijamy tu tak prozaiczne problemy, jak brak paliwa czy rozładowany akumulator. Wspomnijmy jednak, że kłopoty z rozruchem jednostki napędowej powoduje też awaria immobilizera lub systemu alarmowego.

Co oznacza ubytek oleju w silniku?

Jak zostało wspomniane, ubytek oleju występować może na skutek nieszczelności w komorze spalania. W ten sposób objawiają się też inne usterki. Mowa o nieszczelnościach czy uszkodzeniach mechanicznych. Uszczelki wykonane są z silikonu i gumy. Z racji materiału, z jakiego je stworzono, z czasem tracą one swoje właściwości i nie są wystarczająco szczelne. Należy więc zlokalizować źródła wycieków i takie miejsca uszczelnić. W innym wypadku może się to skończyć nawet zatarciem silnika. Inne awarie, które skutkują ubytkiem oleju silnikowego, to uszkodzona miska olejowa czy turbosprężarka.

Dlaczego opona traci powietrze?

Zwracają uwagę na objawy typowych awarii samochodowych, skupić się też trzeba na oponach. Zdarza się, że tracą one powietrze i nie mówimy tu o sytuacji, kiedy opona jest przebita. Wówczas logiczne, że ogumienie należy wymienić, a uszkodzoną oponę naprawić w zakładzie wulkanizacyjnym.

Jednak zdarza się, że opony powietrze tracą powoli. Jeśli pompować trzeba je regularnie co kilka dni, należy dokładnie skontrolować takie ogumienie. Niczym dziwnym nie jest sytuacja, kiedy po najechaniu na śrubę czy gwoździa takie elementy nadal tkwią w ogumieniu. Również i w tym przypadku opona wymaga jak najszybszej naprawy.

Innym razem problemem jest uszkodzony lub nieszczelny zawór. Uszkodzona w okolicy zaworu lub w miejscu styczności z oponą może być też felga. Co więcej, powolne ubywanie powietrza powodować może nawet korozja.

Z czego wynika nierównomierne zużycie bieżnika opony?

Bieżnik opony powinien zużywać się równomiernie na całej powierzchni. Jeśli tak nie jest, kierowca musi skontrolować stan zawieszenia i zbieżność. Sprawdzenia wymaga też stan felg i ciśnienie w oponach. Jeśli bieżnik na brzegu opony jest zużyty w większym stopniu niż na jej środku, świadczyć to może o agresywnym pokonywaniu zakrętów lub zbyt niskim ciśnieniu w oponach. W odwrotnej sytuacji jest ono z kolei za wysokie.

Poza tym, jeśli bieżnik opony jest zużyty nierównomiernie, winne może być uszkodzone zawieszenie (np. wygięty wahacz czy utrata zbieżności), do czego dochodzi podczas dłuższej jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem, poruszaniu się pojazdem przeciążonym, czy pokonywaniu nierównej nawierzchni.

Dlaczego hamulce się blokują i grzeją?

Kierowcy znać powinni także objawy typowych awarii samochodowych w odniesieniu do hamulców. Co powoduje grzanie się i blokowanie tych elementów? Ma to związek z zużytymi lub uszkodzonymi zaciskami hamulcowymi, a w zasadzie zatartym tłoczkiem w zacisku. Co ważniejsze, taki problem może być niezauważalny podczas jazdy miejskiej. Dać o sobie znać może natomiast podczas poruszania się z większą prędkością. Wówczas uszkodzone czy niesprawne hamulce mogą skutkować powstaniem bardzo niebezpiecznej sytuacji.

Problem z hamulcami może też wynikać z zatartych prowadników zacisku, jeśli nie umożliwiają one poruszania się zacisku względem jarzma. Inne problemy to zużyte klocki i tarcze hamulcowe, zablokowana linka hamulca ręcznego, zapieczone klocki hamulcowe czy niedrożne przewody. Kontroli i regularnej wymianie podlegać musi też płyn hamulcowy.

Co oznacza ściąganie auta na bok?

Jedne awarie są mniej, inne bardziej niebezpieczne. Objawy typowych awarii samochodowych, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo to z pewnością problemy z układem zawieszenia. Skutkuje to często ściąganiem auta na bok. Wprawdzie może być to spowodowane również uszkodzeniem opon, ale zazwyczaj winne jest zawieszenie.

Ściąganie auta pojawia się też między innymi na skutek luzów, które wynikają z zużycia tulejek metalowo-gumowych bądź wybitych sworzni wahacza. Wyraźne ściąganie objawia się wówczas podczas przyspieszania lub hamowania. Wynika to z występujących sił powodujących znaczne przesunięcie koła. Inne usterki, które mają wpływ na ściąganie auta to uszkodzony układ hamulcowy, kiedy jeden z zacisków ma zatarte tłoki. Te nie cofają się wówczas na odpowiednią odległość i non stop dociskają klocki do tarczy.

Jakie usterki objawia ubytek płynu chłodniczego?

Najczęściej ubytek spowodowany jest nieszczelnością układu chłodzenia. Co, kiedy nie ma żadnych wycieków, a układ jest szczelny? W pierwszej kolejności należy spojrzeć pod korek wlewu oleju. Jeżeli widoczna jest tam beżowo-czekoladowa i gęsta ciecz, oznacza to, że płyn chłodniczy przedostaje się do oleju. Tu winna może być pęknięta uszczelka pod głowicą, ale też sama głowica czy nawet korpus silnika.

Jeśli układ jest szczelny i płyn nie dostaje się też do silnika, najprawdopodobniej wycieka podczas jazdy. Ciśnienie wewnątrz układu jest wówczas wyższe, co powoduje wyciek. W takiej sytuacji kontroli wymaga radiator chłodnicy i wszystkie gumowe elementy, które mogą tracić szczelność.

Czym skutkują dziwne odgłosy spod maski?

Niepokojące są też odgłosy dobiegające spod maski. Nie zawsze musi to być problem generujący poważne usterki. Dla przykładu zużyty pasek klinowy kosztuje tylko kilkanaście złotych. Jednak panewki mogą już skutkować poważnym remontem czy nawet wymianą silnika.

O wymianie paska klinowego lub zużytych panewek może świadczyć pisk spod maski. Pasek klinowy odpowiada za zasilanie sprężarki klimatyzacji, alternatora, wspomagania układu kierowniczego czy pompy wody. Poza tym spod maski wydobywać się może syczenie. To objawy problemów z nieszczelnością układu wydechowego czy dolotowego.

Znacznie poważniejsze są metaliczne i głuche stuki, narastające ze wzrostem prędkości obrotowej jednostki napędowej. To z kolei objaw zużytych panewek. Wprawdzie same w sobie nie są one drogie, ale kosztowna jest ich wymiana.

Problematyczne są też metaliczne piski, jak i skrzypienie czy stuki. Jeśli pojawiają się one zaraz po uruchomieniu silnika, pracy na biegu jałowym, czy narastają przed wyłączeniem jednostki napędowej, mogą oznaczać uszkodzenie pompy cieczy chłodzącej.

Stuki czy grzechotanie to z kolei objawy zużytego alternatora. Z kolei głośne uderzenia mogą być spowodowane rozciągniętym napędem rozrządu. Nie chcąc doprowadzić do poważniejszej awarii, należy zareagować względnie szybko. W innym wypadku może się to skończyć poważną i kosztowną w usunięciu awarią jednostki napędowej.

Co oznaczają falujące obroty na biegu jałowym?

Objawy typowych awarii samochodowych tyczą się też biegu jałowego, a w zasadzie falowania obrotów na tzw. luzie. O czym to świadczy? Otóż współczesne jednostki napędowe pracują w oparciu o informacje, które przekazywane są przez liczne czujniki (położenia wału korbowego, przepustnicy, przepływomierza powietrza, czujnika temperatury zasysanego powietrza, sondy lambda). Jeżeli któryś z nich ma awarię, silnik przez komputer sterujący przełączany jest w tryb awaryjny. Problemy pojawiają się też w przypadku ich niewłaściwej pracy.

Obroty falować mogą także przy awarii silniczka krokowego, którego zadaniem jest sterowanie położeniem przepustnicy. Inny problem to nieszczelny układ dolotowy. Falowane obroty spotykane są też w autach z instalacjami LPG.

Co sugerują dziwne odgłosy z kół podczas skrętów?

Zdarza się, że podczas jazdy na wprost nie ma problemów. Niepokojące odgłosy pojawić się jednak mogą podczas jazdy ze skręconymi kołami. Powodować mogą to pierwsze problemy z łożyskami. Przy jeździe na nierównościach, odpowiadać za to mogą zużyte sworznie wahacza czy też poduszki kolumn zawieszenia. Powstawanie głośnych odgłosów generują też niedokręcone koła, a cykliczne stuki mogą być spowodowane przez kamienie czy inne drobne przedmioty wbite w oponę.

Jak nie kupić samochodu z poważną awarią?

Znając objawy typowych awarii samochodowych, widać wyraźnie, że wiele usterek da się wykryć dopiero podczas wizyty w zakładzie mechanicznym. Problem w tym, że jeśli są one poważne, kierowcy nie mają zamiaru ich usuwać, ale wolą odsprzedać auto. Dlatego tak ważna jest jego weryfikacja. W innym wypadku możliwy jest więc zakup samochodu, w którym usunięcie usterek jest naprawdę kosztowne. Jak więc zweryfikować stan auta?

Pomaga w tym przegląd w niezależnym warsztacie mechanicznym. Wcześniej z kolei należy dokonać oględzin wizualnych, a na koniec odbyć jazdę próbną. Wiele o przeszłości pojazdu mówi też Historia Pojazdu. Znajdują się w niej nie tylko dane techniczne i fabryczne wyposażenie takiego auta. Poza tym zawiera ona w sobie informacje o akcjach serwisowych producenta, szkodach, kolizjach, zdjęcia z archiwalnych aukcji oraz raport z baz kradzieżowych. To wszystko zwiększa szansę nabywcy na zakup samochodu bez poważniejszych usterek i auta legalnego, którego zakup nie skutkuje żadnymi konsekwencjami prawnymi.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 5]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz