Nowe wyniki testów Euro NCAP

wyniki testów Euro NCAP

European New Car Assessment Programme podała nowe wyniki testów Euro NCAP. Z siedmiu testowanych modeli cztery dostały po pięć gwiazdek, trzy kolejne po cztery.

Siedem aut, pięć testów

Euro NCAP producentom samochodów poprzeczkę podnosi coraz wyżej, zmuszając ich tym samym do opracowania solidniejszych konstrukcji oraz wyposażenia aut w systemy zwiększające bezpieczeństwo pasażerów, jak i niechronionych uczestników ruchu, a więc pieszych. W najnowszej edycji testów udział wzięło siedem modeli, a w tym Citroen Berlingo, Hyundai Nexo, Lexus ES, Mazda 6, Mercedes Klasy A, Opel Combo oraz Peugeot Rifter.

Warto odnotować, że testów zderzeniowych było tylko pięć. Wszystko dlatego, że Citroen Berlingo, Opel Combo i Peugeot Rifter mają identyczną konstrukcję, a badanie trwałości konstrukcji przeprowadzono na przykładzie Peugeota. Więcej o tym, jak wykonuje się takie testy, piszemy w artykule pt. Jak oceniane jest bezpieczeństwo w testach Euro NCAP?“.

Wyniki testów Euro NCAP

W przeprowadzonych testach najlepiej ocenione zostały modele Hyundai Nexo, Lexus ES, Mazda 6 oraz Mercedes Klasy A, które zostały ocenione na pięć gwiazdek. W pierwszym modelu bezpieczeństwo pasażerów oceniono na 94 proc. Kolejne noty to 87 proc. – bezpieczeństwo dzieci i 67 proc. – bezpieczeństwo pieszych. Natomiast 80 proc. uzyskały zamontowane w nim systemy bezpieczeństwa.

W przypadku Lexusa bezpieczeństwo pasażerów dostało oceny na poziomie 91 proc. Dalej są bezpieczeństwo dzieci – 87 proc. oraz bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu – 90 proc. Systemy bezpieczeństwa oceniono z kolei na 77 proc.

Oceny Mazdy 6 to 95 proc. – bezpieczeństwo dorosłych pasażerów, 91 proc. – dzieci, 66 proc. – niechronionych uczestników ruchu i 73 proc.  – systemy bezpieczeństwa. Natomiast noty Mercedesa Klasy A to 96 proc. – bezpieczeństwo dorosłych pasażerów, 91 proc. – dzieci, 92 proc. – niechronionych uczestników ruchu oraz 75 proc. – systemy bezpieczeństwa.

Po cztery gwiazdki otrzymały z kolei modele Citroen Berlingo, Opel Combo i Peugeot Rifter. W ich przypadku bezpieczeństwo pasażerów to nota 91 proc., bezpieczeństwo dzieci – 81 proc., a bezpieczeństwo pieszych – 58 proc. Słabiej wyglądają tu również systemy bezpieczeństwa, które otrzymały jedynie 68 proc.

Wyniki testów a bezpieczny samochód

Nie ulega wątpliwości, że wyniki testów Euro NCAP pomagają w znalezieniu auta, które przynajmniej w teorii jest bezpieczne. Niemniej jednak, kupując samochód na rynku wtórnym, takie testy nie zawsze mają przełożenie na rzeczywistość. Jako że ogromny wpływ na bezpieczeństwo ma jego konstrukcja, nie można nie przyjrzeć się jego historii. Uwagę należy przede wszystkim zwrócić na jego wypadkową przeszłość. Pomaga w tym Historia Pojazdu, która pozwala odkryć kolizje i szkody danego egzemplarza. Jeśli ma on na swoim koncie jakąś kolizję, warto się nad jego zakupem dobrze zastanowić. Jednak nie jest powiedziane, że każda stłuczka dyskwalifikuje takie auto. Więcej o tym pisaliśmy w artykule pt. Czy wszystkie samochody po wypadku nie nadają się do użytku?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz