Nowa Toyota Yaris synonimem bezpieczeństwa

Nowa Toyota Yaris najbezpieczniejszym hatchbackiem na rynku?

Marką, która kojarzona jest z wysokim poziomem bezpieczeństwa, na pewno jest szwedzkie Volvo. Ciekawe i praktyczne systemy bezpieczeństwa stosuje również japońska Toyota, czego żywym dowodem jest nowa Toyota Yaris.

Nowa Toyota Yaris najbezpieczniejszym samochodem segmentu B?

Okazuje się, że nowa Toyota Yaris, a więc już IV generacja tego modelu, jest wyposażona w naprawdę długą listę systemów bezpieczeństwa. Co więcej, znajdują się one w standardzie i do żadnego z nich kierowca nie musi dopłacać.

Co kluczowe, po raz pierwszy Yaris otrzymał architekturę Toyota New Global Architecture TNGA i modułową platformę GA-B, co korzystnie przełożyło się na przestronność tego przedstawiciela segmentu B. Toyota Yaris IV zyskała także pod kątem wyposażenia, między innymi otrzymując wyświetlacz head-up i wirtualne zegary. Plus należy się też za niskie spalanie, w wersji hybrydowej na poziomie 3,8 l/100 km. Jednak skupmy się na bezpieczeństwie, bo bez wątpienia jest to jeden z najbezpieczniejszych hatchbacków na rynku.

TSS 2.5, czyli Toyota Safety System

Japońska marka od wielu lat ceni sobie bezpieczeństwo kierowców, uzbrajając swoje auta w szereg systemów, które chronią właśnie kierowców, ich pasażerów i pieszych. Podstawą jest tu pakiet systemów Toyota Safety System.

Nowa Toyota Yaris otrzymała najnowszą wersję tego pakietu z oznaczeniem 2.5. Dlatego każdy Yaris oferuje jeszcze więcej systemów bezpieczeństwa czynnego, a wśród nich systemy wspomagania kierowcy (ADAS):

  • asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA),
  • układ reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS),
  • układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach,
  • automatyczne światła drogowe (AHB),
  • układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA),
  • system wykrywania zmęczenia kierowcy.

Poza tym system PCS w nowej wersji potrafi wykrywać pieszych oraz rowerzystów. Jako że ten hatchback służy kierowcom przede wszystkim do poruszania się w warunkach miejskich, to ważny i przydatny dodatek.

Zresztą nowa Toyota Yaris ma również układ zapobiegający kolizjom na skrzyżowaniach, wykrywający ryzyko stłuczki z nadjeżdżającymi pojazdami oraz potrącenie pieszego podczas skręcania na skrzyżowaniu. W razie wykrycia ryzyka kolizji z innym autem lub pieszym system ostrzeże o tym kierowcę, a w ostateczności nawet awaryjnie zahamuje.

Inteligentny tempomat adaptacyjny

Osobny akapit można poświęcić systemowi IACC. Pod tym skrótem kryje się inteligentny tempomat adaptacyjny, który w tej klasie jest rzadkością.

To system odciążający kierowcę nie tylko podczas jazdy na trasach szybkiego ruchu, ale również w mieście. Wykorzystując radar i kamerę, utrzymuje stałą prędkość, automatycznie zachowując ustalony dystans od pojazdu poruszającego się przed nami. Co więcej, IACC reaguje na znaki drogowe, sugerując kierowcy dostosowanie odpowiedniej prędkości.

Oczywiście w Yarisie IV generacji kierowca znajdzie też szereg poduszek powietrznych. W sumie to aż osiem airbagów chroniących każdego z pasażerów, a w tym centralna poduszka powietrzna dla pasażerów z przodu.

Duży plus należy się za fakt, że wszystkie systemy bezpieczeństwa są dostępne już w bazowej wersji Active. Jednak i w tym przypadku nowa Toyota Yaris ceny ma wysokie rzędu niemal 60 000 zł (58 900 zł). Znacznie droższe są hybrydy, których ceny startują od 76 900 zł.

Jako że nie każdy może sobie pozwolić na taki wydatek, z pewnością znajdą się kierowcy, którzy na miejskiego hatchbacka wybiorą Yarisa III, szerzej opisanego w artykule pt. Toyota Yaris III — miejski hatchback na lata!“.

To również stosunkowo bezpieczny wybór, gdyż w testach zderzeniowych Euro NCAP przeprowadzonych pod koniec 2017 roku Yarisowi III przyznano ocenę pięciu gwiazdek. Oczywiście dla pewności każdy egzemplarz należy sprawdzić przez numer VIN oraz podczas przeglądu w warsztacie i jazdy próbnej.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz