Normy emisji spalin: Euro 6

Norma Euro 6

Wiele mówi się dziś o smogu i zanieczyszczeniu środowiska, również przez samochody i inne pojazdy. Dlatego warto skupić się na obowiązującej normie emisji. Które samochody muszą być z nią zgodne?

Europejska norma Euro 6 obowiązuje od września 2015 roku. Opracowano ją w celu większej ochrony środowiska i zmniejszenia emisji m.in tlenków węgla. Norma ta ustanawia dopuszczalną emisję szkodliwych gazów wydalanych przez pojazdy spalinowe. Największe limity zostały nałożone na producentów pojazdów w kwestii emisji cząstek stałych i tlenków azotu (NOx).

Norma Euro 6 jest już kolejną normą wdrożoną w celu zmniejszenia szkodliwych emisji spalin do środowiska. Pierwsze limity emisji pod postacią normy Euro 1 zaczęły obowiązywać w 1993 roku za postanowieniem Unii Europejskiej.

Kolejne limity emisji zanieczyszczeń dla samochodów osobowych następujące po sobie wchodziły w latach: 1997 – 2000 (druga norma emisji). W latach 2001 – 2005 obowiązywała norma Euro 3, następnie od 2006 do 2011 roku weszła w życie norma Euro 4.

Od września 2011 roku do sierpnia 2015 roku obowiązywała norma Euro 5.  Obecna norma – szósta z kolei, obowiązuje od września 2015 roku.

Każda następna norma miała na celu ograniczać emisje szkodliwych spalin i zmusić producentów samochodów do budowania mniej zatruwających środowisko naturalne silników spalinowych.

W planach jest już norma Euro 7, która ma wejść w życie od 2025. Dotychczasowa norma Euro 6 doczekała się  już kilku modyfikacji:

  • 6c,
  • 6d-Temp,
  • 6d.

Powyższe normy nie ustanawiają bardziej restrykcyjnych regulacji, lecz zakres tolerancji dla odchyleń od normy. Warto zwrócić uwagę na normę Euro 6d-Temp, która jest tymczasowa i odnosi się do zmiany sposobu wykonywania testów. Zgodnie z założeniami ma ona utrudnić manipulowanie wynikami pomiarów przez producentów.

Poziom emitowanych zanieczyszczeń

Od momentu wdrożenia normy Euro 1 w największym stopniu ograniczono emisję tlenków azotu, których normy Euro 1 i Euro 2 w ogóle nie uwzględniały. Przy obecnej szóstej normie, dopuszczalna ilość tlenków azotu to 80 mg/km. Dla porównania przy Euro 3 aż 500 mg/km.

Analizując poziom cząstek stałych (PM) emitowanych przez diesle, dla normy Euro 6 był to wynik na poziomie 4,5 mg/km. Co ciekawe, normy Euro od 1 do 4 nie nakładały ograniczeń PM na pojazdy benzynowe. Po raz pierwszy w benzyniakach wprowadziła ją norma Euro 5.

Najnowsza norma

Od początku 2020 roku wszystkie auta sprzedawane w Europie obowiązuje norma emisji Euro 6d-Temp. Najnowsza norma nakłada na producentów aut obowiązek sprzedaży modeli ze średnią emisją CO2 na poziomie 95 g CO2/km.

Właśnie dlatego z początkiem roku producenci zawęzili paletę silników. W innym wypadku płaciliby wysokie kary. Gdyby przykładowo średnia z 2018 roku na poziomie 120,5 g CO2/km została utrzymana w 2020 roku, do każdego samochodu średnio trzeba byłoby dopłacić ponad 2400 euro.

Z pewnością to nie koniec zmian legislacyjnych. W 2025 r. planowana jest norma Euro 7, która zredukuje średnią emisję dwutlenku węgla w nowych pojazdach osobowych o 15 proc. Bardziej odległa przyszłość to 2030 r. kiedy redukcja wynieść ma aż 37,5 proc.

W jaki sposób wykonuje się badania emisji spalin?

Od 1973 roku do pomiarów emisji spalin wykorzystywano procedurę NEDC (New European Driving Cycle). Badanie przeprowadza się w hamowni i polega ono na zwiększaniu oraz zmniejszaniu prędkości silnika. Z czasem zauważono, że wyniki uzyskiwane tą metodą różnią się znacznie od rzeczywistej emisji spalin w takcie jazdy.

Dlatego z początkiem września 2017 roku metodę NEDC zastąpiono procedurą badania pojazdów lekkich (WLTP), która uwzględnia wyższe prędkości oraz bardziej dynamiczne i zbliżone do rzeczywistych warunków cykle przyspieszania i hamowania. Jednak wyniki mogą różnić się z uwagi na styl jazdy czy miejsce użytkowania, a więc procedurę uzupełniono o RDE, czyli pomiar emisji spalin w rzeczywistym ruchu drogowym. Dzięki temu badanie jest jeszcze dokładniejsze i najlepiej odzwierciedla rzeczywiste zużycie paliwa oraz poziom emisji.

Z pewnością wyniki takiego badania są bardziej zbliżone do tego, co mogą wykazać dymomierze i analizatory spalin wykorzystywane  w Polsce podczas akcji Smog, czy innych tym podobnych badaniach. Szerzej piszemy o nich w artykule pt. Normy emisji spalin w Polsce“.

Eliminowanie tlenków azotu przez AdBlue

Nie jest tajemnicą, że najbardziej szkodliwe dla środowiska są silniki wysokoprężne. Dlatego w celu eliminowania emisji tlenków azotu producenci najczęściej stosują selektywną redukcję katalityczną (SCR) stosowaną w połączeniu ze środkiem AdBlue.

Środek stosuje się w większości samochodów ciężarowych wyprodukowanych od 2006 roku. Również we wszystkich autach z silnikiem Diesla od października 2012 roku. Układ SCR miesza spaliny ze środkiem AdBlue, co w konsekwencji pozwala zmniejszyć emisję tlenków azotu nawet o 95%.

Informacje o emisjach w raportach autobaza.pl

Emisje CO2

W naszych raportach, dostępne są już zakresy emisji CO2 dla pojazdów z Belgii. Każdy użytkownik serwisu posiadający raport dla pojazdu z Belgii będzie miał okazję zapoznać się z emisją CO2 generowaną przez sprawdzany pojazd.

Programiści autobaza.pl zadbali również o to, aby obrazowo na wykresie przedstawić zakres wielkości tych emisji.  Pożądane zakresy emisji mieszczą się w zielonym przedziale.

Wszystkie inne wskazania obrazują coraz większe zanieczyszczenie środowiska przez emisję CO2.

Na pewno w obecnie nie jest to główny element decyzyjny przy zakupie samochodu, jednak warto wiedzieć w jakim stopniu, kupowane przez nas auto, emituje szkodliwe substancje, w tym CO2. Wiedza ta już niedługo może okazać się kluczowa. Szczególnie jeżeli wprowadzone zostaną zakazy wjazdów do centrów miast samochodów emitujących szkodliwe substancje na określonym poziomie.

Należy zwrócić jeszcze uwagę na jedną rzecz. Nawet samochód posiadający normę euro 5 czy 6 po kilku latach eksploatacji, emituje znacznie więcej zanieczyszczeń niż w momencie, kiedy wyjechał z fabryki.

Oznacza to, że kilkuletni, a tym bardziej kilkunastoletni samochód z np. normą euro 5 nie będzie spełniał aktualnych standardów dot. norm emisji spalin. Z uwagi na akcje policyjne SMOG, które w sezonie jesienno – zimowym miały już miejsce i zebrały niechlubne żniwo, zalecamy zacząć zwracać uwagę na kwestie dotyczące szkodliwych emisji.

Teraz nie są one częstym powodem kar i mandatów, ale w przyszłości mogą być. A samochodu nie kupujemy przecież na chwilę, lecz na co najmniej kilka lat…

Ocena naszych czytelników
[Suma: 3 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz