Normy emisji spalin: Euro 6

Norma emisji spalin Euro 6

Wiele mówi się dziś o smogu i zanieczyszczeniu środowiska, również przez samochody i inne pojazdy. Dlatego warto skupić się na obowiązującej normie ich emisji. Czym jest norma Euro 6, od kiedy obowiązuje i które samochody muszą być z nią zgodne?

Czym jest norma Euro 6?

Europejska norma Euro 6 obowiązuje od września 2015 roku. Opracowano ją w celu większej ochrony środowiska, ponieważ Euro 6 redukuje emisję szkodliwych gazów emitowanych przez pojazdy drogowe. Większe limity nałożono na producentów pojazdów przede wszystkim w kwestii emisji cząstek stałych i tlenków azotu (NOx).

Norma Euro 6 jest kolejną po:

  • Euro 1 (od 1993 r.),
  • Euro 2 (od 1997 r.),
  • Euro 3 (od 2001 r.),
  • Euro 4 (od 2006 r.),
  • Euro 5 (od 2011 r.).

Z wprowadzeniem każdej z norm ograniczano emisję zanieczyszczeń. W planach jest już norma Euro 7, ale i modyfikuje się obecną, czego wynikiem są normy:

  • Euro 6c,
  • Euro 6d-Temp,
  • Euro 6d.

Wyżej wymienione normy w praktyce nie ustanawiają bardziej restrykcyjnych regulacji, ale zakres tolerancji dla odchyleń od normy. Warto zwrócić uwagę na normę Euro 6d-Temp, która jest tymczasowa i odnosi się do zmiany sposobu wykonywania testów. Zgodnie z założeniami ma ona utrudnić manipulowanie wynikami pomiarów przez producentów.

Poziom emitowanych zanieczyszczeń

Od momentu wdrożenia normy Euro 1 w największym stopniu ograniczono emisję tlenków azotu, których normy Euro 1 i Euro 2 w ogóle nie uwzględniały. Przy normie Euro 6 było to już 80 mg/km, dla porównania przy Euro 3 aż 500 mg/km.

Analizując poziom cząstek stałych (PM) emitowanych przez diesle, dla normy Euro 6 był to wynik na poziomie 4,5 mg/km. Co ciekawe, normy Euro od 1 do 4 nie nakładały ograniczeń PM na pojazdy benzynowe. Po raz pierwszy w benzyniakach wprowadziła ją norma Euro 5.

Obowiązująca norma Euro 6d-Temp

Od początku 2020 roku wszystkie auta sprzedawane w Europie obowiązuje norma emisji Euro 6d-Temp. Najnowsza norma nakłada na producentów aut obowiązek sprzedaży modeli ze średnią emisją CO2 na poziomie 95 g CO2/km. Właśnie dlatego z początkiem roku producenci zawęzili paletę silników. W innym wypadku płaciliby wysokie kary. Gdyby przykładowo średnia z 2018 roku na poziomie 120,5 g CO2/km została utrzymana w 2020 roku, do każdego samochodu średnio trzeba byłoby dopłacić ponad 2400 euro.

Z pewnością to nie koniec zmian legislacyjnych. W 2025 r. planowana jest norma Euro 7, która zredukuje średnią emisję dwutlenku węgla w nowych pojazdach osobowych o 15 proc. Bardziej odległa przyszłość to 2030 r. kiedy redukcja wynieść ma aż 37,5 proc.

W jaki sposób wykonuje się badania emisji spalin?

Od 1973 roku do pomiarów emisji spalin wykorzystywano procedurę NEDC (New European Driving Cycle). Badanie przeprowadza się w hamowni i polega ono na zwiększaniu oraz zmniejszaniu prędkości silnika. Z czasem zauważono, że wyniki uzyskiwane tą metodą różnią się znacznie od rzeczywistej emisji spalin w takcie jazdy. Dlatego z początkiem września 2017 roku metodę NEDC zastąpiono procedurą badania pojazdów lekkich (WLTP), która uwzględnia wyższe prędkości oraz bardziej dynamiczne i zbliżone do rzeczywistych warunków cykle przyspieszania i hamowania. Jednak wyniki mogą różnić się z uwagi na styl jazdy czy miejsce użytkowania, a więc procedurę uzupełniono o RDE, czyli pomiar emisji spalin w rzeczywistym ruchu drogowym. Dzięki temu badanie jest jeszcze dokładniejsze i najlepiej odzwierciedla rzeczywiste zużycie paliwa oraz poziom emisji.

Jeżeli przełożymy to na sytuację w Polsce, z pewnością wyniki takiego badania są bardziej zbliżone do tego, co mogą wykazać dymomierze i analizatory spalin wykorzystywane podczas akcji Smog czy innych tym podobnych badaniach. Szerzej piszemy o nich w artykule pt. Normy emisji spalin w Polsce“.

Eliminowanie tlenków azotu przez AdBlue

Nie jest tajemnicą, że najbardziej szkodliwe dla środowiska są silniki wysokoprężne. Dlatego w celu eliminowania emisji tlenków azotu producenci najczęściej stosują selektywną redukcję katalityczną (SCR) stosowaną w połączeniu ze środkiem AdBlue. Środek stosuje się w większości samochodów ciężarowych wyprodukowanych od 2006 roku oraz wszystkich autach z silnikiem Diesla od października 2012 roku. Układ SCR miesza spaliny ze środkiem AdBlue, co w konsekwencji pozwala zmniejszyć emisję tlenków azotu nawet o 95%.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz