Norma emisji spalin Euro 7. Czy to koniec aut spalinowych?

Norma emisji spalin Euro 7

Komisja Europejska planuje wprowadzić normę emisji spalin Euro 7. Jak zauważają producenci samochodów, najprawdopodobniej będzie to oznaczać koniec aut z silnikami spalinowymi.

Co zmieni norma Euro 7?

Obecnie obowiązującą normą jest Euro 6, o której więcej piszemy w artykule pt. Normy emisji spalin: Euro 6“. Ta została wprowadzona we wrześniu 2015 roku, ale już w styczniu w życie wchodzi norma Euro 6d. Dużo większe kontrowersje budzi jednak norma emisji spalin Euro 7.

Komisja Europejska dyskutuje nad opracowaniem grona ekspertów z Europy, które działało w Grupie Doradczej ds. Standardów Emisji. Niestety, zawarte w nim postulaty nie są korzystne dla branży motoryzacyjnej. Jeśli zmiany weszłyby w życie w takim formacie, jak proponują autorzy raportu, za kilka lat producenci musieliby niemal całkowicie odejść od produkcji aut z silnikami spalinowymi.

Jak podaje niemiecki Auto Bild, którego dziennikarze dotarli do opracowania, zgodnie z normą Euro 7 nowe samochody mogłyby emitować 30 mg NOx na km, a w skrajnym scenariuszu tylko 10 mg/km. Przypomnijmy, że zgodnie z normą Euro 6d jest to 60 mg/km dla aut benzynowych oraz 80 mg/km dla diesli, a więc różnica jest znaczna.

Zredukowana zostałaby również emisja tlenku węgla (CO). W tym przypadku miałaby ona zostać zmniejszona z 95 g/km do 30 g/km, choć specjaliści zalecają jeszcze większe ograniczenie do 10 g/km.

Zaostrzony test RDE

W związku z zaostrzeniem norm emisji spalin to samo tyczyłoby się testu RDE (Real Driving Emissions), w którym mobilny miernik mierzy zachowanie norm emisji także podczas jazdy (PEMS).

Test RDE uwzględnia m.in. średnią prędkość, temperaturę zewnętrzną, położenie nad poziomem morza oraz minimalną długość trasy – 16 km dla prędkości:

  • poniżej 60 km/h (tereny miejskie),
  • między 60 a 90 km/h (tereny niezabudowane),
  • powyżej 90 km/h (droga szybkiego ruchu).

To test, który uzupełnia badanie laboratoryjne WLTP. Jako że występują między nimi różnice, określono dopuszczalny ich poziom. Od stycznia 2021 roku będzie on wynosił 1,43. Natomiast już po zmianach emisja w teście RDE ma być zgodna z testem WLTP, a sama procedura bardziej rygorystyczna.

Dziś testowi kierowcy na odcinkach dróg jadą poniżej maksymalnej dozwolonej prędkości. Po zmianach, dla normy Euro 7 ma to być jazda z pełnym przyspieszeniem na odcinku 5 km. Pomiary spalin będą mierzone od uruchomienia zimnego silnika, kiedy to samochód emituje więcej szkodliwych związków do atmosfery.

Poza tym auta musiałyby zachować zawarte w normie limity w temperaturach od -10 do +40 st. Celsjusza. Inna byłaby też wysokość – 1000 lub 2000 m n.p.m., a nie maksymalnie 700 m n.p.m. jak jest obecnie.

To nie koniec rygorystycznych zmian. Otóż normy musiałyby być zachowane podczas jazdy z bagażnikiem dachowym, uchwytem rowerowym, a nawet przyczepką. Co więcej, emisja powinna być niska przez 15 lat życia auta lub przebieg 240 tys. km. To o 80 tys. km więcej niż obecnie.

Norma emisji spalin w Raporcie Historii Pojazdu Autobaza

Norma emisji spalin w Raporcie Historii Pojazdu Autobaza

Norma Euro 7 – od kiedy zacznie obowiązywać?

Najprawdopodobniej wniosek trafi pod głosowanie w Parlamencie Europejskim pod koniec 2021 roku. Norma Euro 7 w życie miałaby wejść w 2025 roku.

Tak drastyczne zaostrzenie limitów emisji NOx i CO oznaczałoby koniec samochodów spalinowych. Tych rygorystycznych norm nie spełniają bowiem nawet hybrydy, układy mild hybrid oraz duża część hybryd plug-in.

Nic dziwnego, że pomysł spotkał się z dużą krytyką branży motoryzacyjnej. Okazuje się, że Unia Europejska nie tylko nie odroczyła wejście w życie normy Euro 6d, ale próbuje w ogóle pozbyć się z rynku samochodów spalinowych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Dowiedz się, czym jest numer VIN. Nie daj się oszukać przy zakupie nowego samochodu!
Numer VIN

2 komentarze

  1. Bardzo mi się podoba ta norma. Pora na elektryki. Za 5 lat ceny baterii mają spaść i auto elektryczne ma kosztować jak spalinowe. Ładowanie z gniazdka, tylko 1 ruchoma część w silniku, hamowanie regeneracyjne które oszczędza hamulce, maksymalny moment obrotowy od zera. Zostawię sobie jednego kopciucha na pamiątkę.

Odpowiedz