Nissan Leaf I — opinie, wady, zalety

Jaki jest Nissan Leaf I ZE0?

Używany Nissan Leaf to ciekawa propozycja dla kierowców, których interesuje samochód elektryczny. Jak na tle konkurencji wypada ten model, jakie są jego wady i zalety?

Historia Nissana Leaf ZE0

Nissan Leaf I generacji to japoński kompakt elektryczny, który z taśm produkcyjnych zjeżdżał w latach 2010-2017, będąc produkowanym w fabrykach w Stanach Zjednoczonych (Smyrna), Wielkiej Brytanii (Sunderland) oraz Japonii (Oppama). Model został oznaczony fabrycznym kodem ZE0. Prototyp powstał na platformie Nissana Tiidy. Co kluczowe, został on dobrze odebrany przez kierowców, gdyż szybko stał się najchętniej kupowanym elektrykiem na Starym Kontynencie.

Duży popyt ma przełożenie na rynek wtórny. Używany Nissan Leaf I jest dziś jednym z najczęściej wystawianych na sprzedaż aut elektrycznych. Bez trudu na rynku wtórnym w Polsce znajdziemy ogłoszenia z Nissanem Leaf w roli głównej z cenami już od ok. 30 tyś. PLN wzwyż.

Samochód przeszedł już jeden face lifting. Podczas modernizacji z 2013 roku zmieniono ponad 100 detali. Zmiany były duże i przynosiły szereg praktycznych korzyści (m.in. większy zasięg, wyższy poziom zdatności do recyklingu, przestronniejsza kabina, wyższa efektywność ładowania, bogatsze wyposażenie, większy bagażnik, nowe kolory nadwozia i alufelg).

Subtelne były natomiast zmiany stylistyczne, sprowadzające się do delikatnego przestylizowania przodu auta. Ważniejszy był jednak nowy, lżejszy elektryczny układ napędowy. Wprowadzono też bardziej przystępną cenowo wersję S”.

Warto pamiętać, że Nissan Leaf zdobył dwie prestiżowe nagrody. Poza tym, że został ogłoszony Światowym Samochodem Roku 2011, dodatkowo jako pierwszy samochód elektryczny zwyciężył w europejskim konkursie Car Of The Year.

Nadwozie i wnętrze Nissana Leaf I

Japoński, 5-drzwiowy hatchback segmentu C to ciekawe stylistycznie i aerodynamiczne nadwozie. Charakterystyczny jest przede wszystkim obły kształt karoserii w tylnej części auta, gdzie w oczy rzucają się wąskie i długie lampy. Z przodu miejsce grilla zajmuje klapka, pod którą umieszczono gniazda ładowania.

Jak na swoje wymiary (4445 mm dł., 1770 mm szer., 1549 mm wys.) Nissan Leaf I jest naprawdę przestronny. W pojeździe komfortowo będzie podróżować czterech pasażerów o wzroście powyżej 185 cm. Na plus zaliczyć trzeba również szeroko otwierające się drzwi. Wygodne są także przednie fotele, choć bez trzymania bocznego.

O komforcie najlepiej świadczy fakt, że z Nissana Leaf I ZE0 chętnie korzystają taksówkarze. Pewne zastrzeżenia można mieć natomiast do wielkości bagażnika, który oferuje 370 l pojemności lub 330 l w wersji przed face liftingiem.

Na przyzwoitym poziomie jest jakość wykończenia kabiny. Wprawdzie we wnętrzu nie brak twardych plastików, ale solidnie je ze sobą spasowano. Duży plus należy się również za bogate wyposażenie i wyciszenie kabiny.

Nissan Leaf I — opinie o układzie napędowym

Leaf korzysta z jednostki elektrycznej generującej moc 109 KM i osiągającej 254 Nm (280 Nm do 2013 roku) maksymalnego momentu obrotowego. Napęd jest przekazywany na przednie koła przez bezstopniową, automatyczną skrzynię biegów. Pojazd osiąga 141 km/h prędkości maksymalnej, a do setki rozpędza się w niespełna 12 sekund.

Jako że modyfikacja w dużej mierze dotknęła również układ elektryczny, optymalnie jest szukać sobie egzemplarza po wprowadzonych zmianach. Nowy silnik jest nie tylko bardziej przyjazny dla środowiska. Ponadto to usprawniony moduł ładowania baterii, mniejsze zużycie akumulatorów czy efektywniejsze hamulce regeneracyjne.

Nissan Leaf – zasięg

Zasięg Nissana Leaf jest uzależniony od wielu czynników, do których należą temperatura otoczenia, tryb jazdy czy styl kierowcy. Wersja z akumulatorem 24kWh na jednym ładowaniu baterii powinna pokonać do 150 km. Według japońskiego trybu JC08 po zmianach zasięg został zwiększony do blisko 230 km.

W zależności od źródła ładowania cały proces trwa do 10 godzin. W tyle można naładować akumulator w wersji 24 kWh z domowego gniazdka. Jednak korzystając z łącza CHADeMO do szybkiego ładowania, 80% można osiągnąć już po 20-30 minutach.

Jeżeli wziąć pod uwagę trwałość akumulatorów, po pięciu latach i pokonaniu 100 000 km baterie powinny zachować ok. 80% pojemności. Oznacza to stratę 2% na każde 10 000 km.

Jednak znane są przypadki, zwłaszcza taksówkarzy, którzy po pokonaniu 300 000 km nadal jeżdżą na oryginalnych ogniwach, choć przy połowie ich pierwotnej pojemności. Pewnie m.in. dlatego Nissan Leaf zawdzięcza taką popularność i dobre opinie na rynku.

Nie ma się co dziwić, że jeżdżący nim taksówkarze nie chcą decydować się na wymianę ogniw, skoro cena takiego zabiegu to wydatek ok. 20 000 zł przy oryginalnych bateriach i 10 000 zł przy regenerowanych akumulatorach. Suma ta robi wrażenie – jednak jakby policzyć wydatki na samochód spalinowy z takim przebiegiem  to wyszłoby nawet więcej…

Nissan Leaf — dane techniczne

Dane techniczne Nissana Leaf I ZE0
Dane techniczne Nissana Leaf I ZE0

Leaf prowadzi się podobnie jak kompakt o klasycznym napędzie. Z przodu pracują klasyczne kolumny McPhersona, z tyłu natomiast belka skrętna. Samo zawieszenie jest dość sprężyste, a samochód stabilnie prowadzi się również w zakrętach, w czym pomagają umieszczone w podłodze akumulatory.

Z kolei układ hamulcowy wykorzystuje cztery wentylowane tarcze oraz system rekuperacyjnego odzysku energii. Za spowalnianie auta w pierwszej kolejności odpowiada właśnie układ odzysku energii, co przekłada się na żywotność tarcz i klocków hamulcowych.

Nissan Leaf – cena na rynku wtórnym

Jeżeli wziąć pod uwagę tylko samochody elektryczne, Nissan Leaf to co najmniej kilkadziesiąt egzemplarzy wystawionych na sprzedaż na rynku wtórnym. Egzemplarz, który jest nieuszkodzony i nadaje się do eksploatacji, nabyć można za ok. 40 000 zł.

Najdroższe egzemplarze to znacznie wyższe ceny, kiedy Nissan Leaf kosztuje dwukrotnie więcej. Warto mieć na uwadze, że auta z przebiegiem rzędu ok. 200 000 km często są już po wymianie ogniw. Jeżeli kogoś interesują inne auta elektryczne, kilka takich pojazdów w cenie ok. 50 000 zł zawiera w sobie artykuł Używany samochód elektryczny za 50 tysięcy złotych“.

Jak sprawdzić samochód elektryczny?

Bez wątpienia używany Nissan Leaf ZE0 to prawdziwa gwiazda wśród pojazdów elektrycznych. Będzie stanowił idealny wybór na pierwsze auto elektryczne.

To samochód o walorach użytkowych co najmniej zbliżonych do innych kompaktów, poza tym o zasięgu, który pozwala swobodnie poruszać się w ruchu miejskim, zwłaszcza że w Polsce jest coraz lepsza infrastruktura dla aut elektrycznych.

Cena Nissana też robi swoje bo porównując do innych elektryków w tej cenie dostajemy całkiem spore auto. Tym bardziej, że w wersji podstawowej łapie się na dopłaty z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Jak każdy samochód kupowany na rynku wtórnym – warto go dobrze sprawdzić przed zakupem.  Szczególnie że na elektryka należy wydać co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych. Optymalnie jest sprawdzić je na wielu różnych płaszczyznach, przez Raport Historii Pojazdu, oględziny z mechanikiem, przegląd w warsztacie i podczas jazdy próbnej.

Im dokładniejsza weryfikacja, tym większa szansa, że uda się znaleźć egzemplarz wart swojej ceny, który nie ma wypadkowej przeszłości, nie pochodzi z kradzieży czy nie jest samochodem po zalaniu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz