Niemiecki zakaz dla diesli nie przynosi efektów

niemiecki zakaz dla diesli

Hamburg jest pierwszym miastem, który wprowadził zakaz poruszania się samochodami z silnikami wysokoprężnymi, które nie spełniają normy Euro 5, a nie jest wykluczone, że wkrótce również Euro 6. Wiemy już, że niemiecki zakaz dla diesli się nie sprawdza.

Zakaz wprowadzony w połowie 2018 roku

Zakaz dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które nie spełniają właściwych norm, wprowadzono na dwóch głównych arteriach Hamburga z ostatnim dniem maja 2018 roku. Pisaliśmy wówczas o tym w artykule pt. Hamburg zakaże wjazdu dla diesli“. Jeden odcinek ma długość jedynie 1,6 km i dotyczy zakazu poruszania się dla ciężarówek, które spełniają normę emisji do Euro 5 włącznie. Drugi to około 600 metrów dla wszystkich samochodów Diesla z normą Euro 5 lub starszych. Zakaz nie dotyczy natomiast autobusów transportu miejskiego oraz aut należących do mieszkańców stref. Łącznie objął on ok. 2/3 diesli w Hamburgu, a więc blisko 215 tys. aut.

Wszystko ze względu na przekroczenie emisji tlenków azotu w powietrzu. Dziś wiadomo już, że niemiecki zakaz dla diesli nie przynosi efektów. Tlenków azotu nie ubywa, a koszty utrzymania takich stref są ogromne. Dodatkowo zastąpienie ich samochodami z silnikami benzynowymi wpłynęło na większą emisję dwutlenku węgla.

Dlaczego niemiecki zakaz dla diesli nie jest skuteczny?

Z czego wynika fakt, że niemiecki zakaz dla diesli się nie sprawdza? Choćby z tego, że wprowadzono objazdy, aby omijać wyłączone dla starszych diesli arterie. To z kolei oznacza, że trzeba nadłożyć drogi, aby je pokonać. Dodatkowo samochody poruszają się też ze znacznie mniejszymi prędkościami. W praktyce emitują więc jeszcze więcej spalin. Osobne koszty to również kwestia dotarcia z towarem do odbiorcy w strefie, gdzie obowiązują zakazy.

Fragmenty ulicy, na których wprowadzono zakazy, są bardzo dokładnie monitorowane. Widać więc, że niemiecki zakaz dla diesli nie daje efektu. Postępy w oczyszczaniu powietrza z tlenków azotu są niemalże zerowe. Na jednym odcinku jego poziom spadł jedynie o 5%, na drugim nie drgnął w ogóle.

Wprowadzenie zakazu dla diesli w Niemczech to spora korzyść, jeżeli pod uwagę weźmiemy zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym pod maską za naszą zachodnią granicą. W związku z wprowadzonymi zakazami i polityką Niemiec w stosunku do oczyszczania powietrza w tym kraju, wielu Niemców decyduje się na sprzedaż swojego Diesla. Tym samym Polacy mają szansę na nabycie naprawdę ciekawego egzemplarza. Wiele z nich jest w dobrym stanie technicznym, nie ma przekręconego licznika, jest samochodem bezwypadkowym i legalnym. Oczywiście, znalezienie takiego pojazdu wymaga jego sprawdzenia.

Podstawą są takie czynności jak przegląd techniczny, jazda próbna czy oględziny wizualne. Sprawdzona musi zostać też Historia Pojazdu, która da odpowiedź na wiele nurtujących nabywcę pytań. Raport taki to między innymi:

  • dane techniczne samochodu
  • fabryczne wyposażenie pojazdu
  • informacje o szkodach i kolizjach
  • chronologiczna historia pojazdu
  • sprawdzenie baz kradzionych pojazdów
  • informacje o wezwaniach serwisowych
  • archiwalne zdjęcia pojazdu

Zwiększa to szanse nabywcy na zakup samochodu, który posłuży kierowcy przez lata. Ewentualnie to szansa na to, aby negocjować cenę nabywanego auta, a nawet pewne argumenty do tego, aby całkowicie odstąpić od takiej transakcji.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 3.3]
Nie daj się oszukać! Sprawdź VIN samochodu, który chcesz kupić!
Sprawdź VIN

Odpowiedz