Niebezpieczny samozapłon samochodów BMW

samozapłon samochodów BMW

Nie ulega wątpliwości, że marka BMW nie ma ostatnio łatwego życia. Nie dość, że w modelach tego producenta pojawiło się ostatnio sporo wpadek jakościowych, to dodatkowo na tapecie znalazł się nowy problem, a mianowicie samozapłon samochodów BMW. Dotyczy on aut wyposażonych w silniki wysokoprężne.

Samozapłon samochodów BMW z silnikami Diesla

Problem jest więc poważny i niebezpieczny. Wiele negatywnych opinii spadło w przeszłości na silnik N47, o którym pisano w artykule pt. Z czego wynikają problemy z dwulitrowym silnikiem N47 od BMW?“. Również w kontekście samozapłonu nie jest on bez winy. Silnik oznaczany jako N47 i produkowany w latach 2011-16 jest jednym z motorów narażonych na samozapłon. Inne niebezpieczne jednostki to: B47 (2014-17), N57 (2010-17) oraz B57, choć w stosunku do tej ostatniej jednostki nie ma pełnego przekonania.

W czym tkwi problem?

Niebezpieczny samozapłon samochodów BMW wynika z wadliwego uszczelnienia chłodnicy zaworu recyrkulacji spalin (EGR). W momencie, kiedy dochodzi do jego rozszczelnienia, niewielkie ilości płynu chłodniczego trafiają do kolektora dolotowego. Tam natomiast mieszają się z sadzą i tworzą łatwolotną maź. Stąd już tylko krok do samozapłonu. Zwłaszcza że kolektor wykonany jest z tworzyw sztucznych i szybko się topi.

Zapobiec takiemu pożarowi jest wówczas bardzo trudno, choć jest to możliwe. Dobrym przykładem jest polski kierowca BMW serii 5, który po tym, jak wyczuł swąd w kabinie, zjechał na pobocze, wyłączył silnik i otworzył maskę, po czym z komory silnika buchnęły kłęby gryzącego i gorącego dymu, co wynikało ze stopienia się części kolektora dolotowego.

Ponad 1,5 mln pojazdów BMW trafi do serwisów?

Samozapłon samochodów BMW jest już na tyle powszechny, że problem dotyczyć może nawet 1,6 mln pojazdów. Sęk w tym, że na ten moment Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie dysponuje informacjami o dotyczących takich napraw akcjach serwisowych. W końcu powinny się one jednak pojawić, a zgłoszenie danego egzemplarza do takiej akcji w Autoryzowanej Stacji Obsługi sprawdzić można, znając jego numer VIN. Pewne źródła podają, że BMW prowadzi nieoficjalną akcję serwisową, która ma polegać na wymianie wadliwego zaworu recyrkulacji spalin, ale objąć tylko wybrane modele.

N47 – najgorszy silnik ostatnich lat?

Na koniec raz jeszcze przyjrzeć się należy silnikowi o oznaczeniu N47. Nie tylko z uwagi na samozapłon w samochodach BMW. 2-litrowy diesel przez wielu uznany został za najgorszy silnik ostatnich lat. Przede wszystkim z uwagi na nietrwały układ rozrządu, a w tym napinacze, ślizgi i łańcuch. Dodatkowo pierwsze wersje miały zintegrowane z wałem korbowym zębate koło napędowe jednorzędowego łańcucha rozrządu. Problem w tym, że element ten szybko się wyrabiał, a wymiana to konieczność zakupu nowego wału i panewek. Dodając do tego słabą trwałość drogich wtryskiwaczy piezoelektrycznych, nic dziwnego, że silnik ten nie miał wielu zwolenników.

Jednak silniki serii N47 trafiały nie tylko pod maski samochodów marki BMW. Korzystała z nich również Toyota, która stosowała je w modelach Avensis i RAV4. Mechanicy z ASO japońskiego koncernu nie ukrywają, że przysparzają one im dziś wiele pracy.

Z silników od BMW, choć innych, korzystał także Peugeot. W tym przypadku był to benzynowy 1,6 (VTi/THP). Również miał on problem z rozrządem. Niekiedy nie wytrzymywał nawet 20 000 km.

Inne problemy z silnikami BMW

Problemy trapią też inne flagowe modele BMW. Choćby auta serii 7 typoszeregu F01. Problemem są tu silniki benzynowe sprzed liftingu, które mają wadliwie działające wtryskiwacze. Ich przelewanie kończy się rozrzedzaniem oleju, który w dużej ilości trafia do komór spalania. W konsekwencji motory mają problem z odprowadzeniem ciepła. To z kolei kończy się twardnieniem uszczelniaczy zaworowych. Co gorsza, jest to problem nie do zauważenia przez kierowców. Wszystko dlatego, że mimo dużego ubytku oleju, jego poziom się utrzymuje, gdyż wyrównywany jest przez dostającą się do środka smarnego benzynę z lejących wtrysków. Kończy się to zatarciem silnika np. V8 (N63) czy V12 (N74).

Ocena naszych czytelników
[Suma: 32 Średnio: 3.1]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz